John Moreland - High On Tulsa Heat


In the Throes verscheen een kleine 2 jaar geleden. Er is weinig nodig om mij in te pakken wanneer je over de broodnodige componenten bezit. Moreland heeft dat talent in huis. Hij weet een fantastisch sfeertje op te roepen met beperkte mogelijkheden. Datzelfde foefje flikt hij met High On Tulsa Heat andermaal. 

Het is een album dat in grote lijnen gaat over “thuis”, waar dat ook moge zijn. Die laatste nuance is niet van mij, die voegt John Moreland er fijnzinnig aan toe. Zoiets is blijkbaar geen vanzelfsprekendheid. Wat zijn die “beperkte” kwaliteiten waarover John Moreland bezit, en die mij raken? 

Het is een tweeledig fenomeen. Het is het gecombineerde effect van zijn stem, de zang, het verhalende karakter, maar ook terdege de teksten die mij bij de lurven nemen en hun aandacht vragen. Als een magneet word ik naar de speakers getrokken. Kleine zinnetjes die behalve een poëtische lading ook een ontluisterende directheid bevatten. 

Hij bestrijkt het grijze gebied dat ligt tussen werkelijkheid en fantasie alsof hij zich verschuilt. Alsof John een wereld creëert die voor hem meer acceptabel is dan de huidige omstandigheden waarin hij verkeerd.

John Moreland’s gevoelsleven is niet het meest vrolijk, echter de wijze waarop hij zijn gevoelens omzet naar muziek is niets anders dan meesterlijk. Zoals hij zich verwoord in Cherokee. “Ik zou wensen dat je al mijn twijfel uit mij snijdt”. Een oprechte vertwijfeling. Zinnetjes als "I still feel you storming in my bones" en "You’re drawing lines in the dust with the lies he made" maken dat ik als luisteraar schijnbaar weinig nodig heb. Deze elementen naast de foutloze productie liften dit album ver naar boven. Americana pur sang. 

High On Tulsa Heat behoort wat mij betreft tot het beste wat in 2015 verschijnt. Karakter op basis van eenvoud. Laat John Moreland zich nog maar een tijdje “unhappy” voelen, denk ik onwillekeurig, want verdikkeme wat levert iemands pijn diepzinnig mooie muziek op.

Gastschrijver: Rein van den Berg 


Releasedatum: 21 april 2015 Thirty Tigers
Website: http://www.johnmoreland.net/
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=usWrJ8qy5lY