Manolo Redondo - A Drop About To Drown



Mijn kennis van de hedendaagse Franse muziek is uiterst gering. De enige Franse artiest die ik zelf ontdekte en sindsdien volg is Benjamin Biolay. Bijvoorbeeld de geweldige folk-bluesgroep Moriarty was zeker aan mij voorbij gegaan als ik er niet door iemand op zou zijn gewezen. Hetzelfde lot zou ook A Drop About To Drown beschoren zijn geweest als het niet bij mij door platenmaatschappij Microcultures in de schoot zou zijn geworpen. Onlangs recenseerde ik van dit label, het eind juni uitgekomen No Song No Spell No Madrigal, een meeslepend album van The Apartments. Manolo  Redondo is geen Spanjaard, maar de artiestennaam van de Fransman Manuel Dedonder. Hij werd geboren in een voorstad van Parijs, maar bracht het grootste deel van zijn jeugd door in Grenoble, gelegen in de Franse Alpen. Daar ontstond zijn liefde voor de natuur en het graag buiten zijn. Het vormt het belangrijkste thema op zijn solo debuut, geïnspireerd door Chad VanGaalen. Andere belangrijke invloeden voor hem zijn onder anderen Neil Young (ook opgegroeid in de bergen), King Crimson, Talking Heads en The National. Laatsgenoemde hoor ik af en toe terug in zijn muziek. Je zou het album ook als een roadmovie kunnen zien. Zo zingt hij bijvoorbeeld over surfen in Ecuador en over de kliffen in Zuid Portugal. 



Zijn afkeur voor de maand januari bezingt hij in January, een afkeur die ik overigens hartgrondig met hem deel. Maar ook een serieuzer thema als de onbeduidenheid van het leven. A Drop About To Drown is trouwens niet zijn debuut in de muziekwereld. Hij speelde in indie-popgroep Modern Folks en de psychedelische band The Squared Circle. Sinds januari 2013 vormt hij met gitarist Carl Vermont een duo, dat vooral veel optreedt in zijn huidige woonplaats Parijs. Verder verdient hij de kost als maker van filmmuziek. De sonore stem van Manuel en de relaxtheid van de muziek sprak mij direct erg aan. Bovendien zet hij zijn stem veelzijdig in. Hij maakt op slimme wijze gebruik van dynamiek en herhaling. Bij meerdere beluistering valt ook de sterke opbouw van de composities op. Een belangrijke rol is weggelegd voor broer Dimitri. De cd werd opgenomen in zijn studio. Hij verzorgt de inventieve percussie. Maar ook Dick Turner levert essentiële bijdragen op trombone. Verrassend is dat op een song na, hij al zijn liedjes in het Engels zingt. En dan gelukkig niet met zo’n Frans accent als we kennen van inspecteur Clouseau uit de Pink Panther reeks. De prachtige foto op de cover en het artwork is gemaakt door goede vriend Daniel N Johnson. Het album is 8 juni ook op vinyl verschenen. A Drop About To Drown maakt duidelijk dat er in Frankrijk ook goede folk/popmuziek gemaakt wordt en dat Microcultures een label is dat vanaf nu zeker door mij in de gaten zal worden gehouden.  

     
Releasedatum: 1 juni 2015 Microcultures
Websites:  https://manoloredondo.wordpress.com/ en http://microcultures.bandcamp.com/album/a-drop-about-to-drown