Nathan Bell - I don’t do this for Love, I do this for Love


Een Canadese muzikant en radioman, iemand waarvoor ik diepe respect koester, maakte mij jaren geleden attent op Black Crow Blue. Ik kende Nathan Bell’s muziek niet, maar was van meet af aan onder de indruk. Binnen zijn muziek klopt een groot sociaal hart. Moraal en verfijnde smaak worden hier niet verward en vloeien in zijn werk samen als twee onafscheidelijke vrienden. Zijn muziek is rauw en gepassioneerd, en zoals blijkt uit de titel van zijn laatste plaat, ze ontstaat uit liefde. Een aantal muziekliefhebbers gaf de voorkeur aan Blood Like a River boven Black Crow Blue. Zelf twijfelde ik wat mijn voorkeur betrof. Dat voorbehoud speelt met het verschijnen van I Don’t Do This For Love, I Do This For Love geen enkele rol. Dit laatste album is wat mij betreft superieur boven beide eerdere platen. Ik kende enkel King of the North van eerdere releases, maar voor het overige zijn het splinternieuwe nummers die je bij de kraag vatten. Ruraal Amerika wordt hier op zijn puurst belicht door de ogen van een connaisseur. Nathan Bell kan cynisch zijn, maar sluit net zo gemakkelijk zijn thuisland in de armen. Hij beschrijft het Amerika waarvoor ik bewondering heb.
 
Er is geen misverstand over het mooiste couplet welke ik dit jaar hoorde. De 4 korte regels komen uit Dust. Spijt komt na de daad. The Man is a Foolish Creature. Always at War. Surrounded by his Angels. That he chooses to Ignore. Het album bevat in totaal 13 liedjes. Liedjes die je amper meer loslaten. Het zijn stuk voor stuk scherpe analyses die een prachtig beeld vormen van een alsmaar veranderende Amerika. Good Morning Detroit is afgemeten en gewogen. Sfeervol tot het bot. Iets vergelijkbaars geldt voor All That You Carry waarbij verantwoordelijkheidsgevoel letterlijk een gewicht op je schouders wordt. Hell of a weight they put on man. At the Bottom of Kentucky grijpt zijn kans om de gastbijdrages te etaleren. En het moet gezegd worden, er wordt enorm strak gemusiceerd. Ook de vocale ondersteuning van de verscheidene dames voegt toe aan de verrijking van dit album. Zo spelen op dit album onder meer mee Missy Raines en haar band the New Hip, maar er is ook de opkomende Nashville zangeres Annie Mosher, Blue Grass legendes Claire Lynch en Don Rigsby en de uit Cleveland afkomstige Rachel Brown. Ergens in april reserveerde ik stoelen, want dit wordt het concert wat ik wil bijwonen. In december is hij van de partij. Lucky Dice wist hem naar de Lage Landen te halen, en hij neemt deze plaat mee. Eentje die mijn verwachtingen heeft overtroffen.

Rein van den Berg

Releasedatum: 20 november 2015 Stone Barn Records
Website:  http://www.nathanbellmusic.com/