David Bowie 8-1-1947 – 10-1-2016 R.I.P.




Zojuist, tijdens het luisteren naar zijn schitterende nieuwe album Blackstar, lees ik het droevige nieuws dat David Bowie overleden is na een moedige strijd van anderhalf jaar tegen kanker. Zoals voor velen was David Bowie ook voor mij een idool. Mijn eerste kennismaking met zijn muziek was in 1973 het nummer The Jean Genie in AVRO’s Toppop. Vooral in de jaren zeventig maakte hij prachtige albums zoals Hunky Dory, Ziggy Stardust, Young Americans, Station to station, Low en Heroes. Bij menigeen zullen die albums in de kast staan en terecht! Bowie wist als geen ander, door zijn gedaanteverwisselingen de aandacht van zijn fans vast te houden. Halverwege de jaren zeventig werd hij een van de meest populaire artiesten. Hij kreeg uiterst fanatieke fans. In 1976 ging ik naar het Mollerinstituut in Tilburg, een van mijn collegegenoten daar, ene Frank, ging altijd precies hetzelfde gekleed als Bowie.  Ook zijn muziek was aan veranderingen onderhevig en maakte het interessant om hem te volgen. Hij putte uit vele genres. Jammer dat Blackstar zijn laatste, maar fantastische wapenfeit zal zijn!