Heather Styka - The Bittersweet Tapes


Muziek minnende vrienden schoven mij indertijd Lifeboats for Atlanta onder de aandacht, Heather Styka´s 2de plaat. Ik was meteen verkocht. Haar onderkoelde, gereserveerde, doch uiterst helder gearticuleerde zang en haar liedjes pakten mij meteen in. Heather weet haar korte verhaaltjes dusdanig te vertellen, dat je bij de les blijft. Je wilt doodeenvoudig weten hoe het de personages verloopt. Vaak betreffen het relationele kwesties, maar ook ontbreekt geloofwaardige fantasie niet. Dat de teksten doorgaans persoonlijk van aard zijn voegt toe aan mijn beleving. Het album The Bittersweet Tapes opent met Singing 500 miles waarbij ze refereert aan haar moeder, en hoe die verknocht was aan de country folk klassieker 500 Miles van Hedy West. Eigenaardig genoeg hebben de openingsregels van dat nummer mij ook altijd geraakt, alsof een onverwerkte emotie op de achtergrond meedraait. If You Miss the Train I´m On, You´ll know that I am gone. You can hear the Whistle Blow a Hundred Miles. Het gaat over de liefde en de keuzes die je maakt. Niet verwonderlijk dat de opening van The Bittersweet Tapes meteen mijn aandacht heeft.
 
Bitterzoet refereert, zoals het woord al impliceert, zowel aan levensvreugde als tegenslag. Oorzaak en gevolg. Leven en liefde. Muziek die gaat over de dingen die je overkomen, en hoe je daarmee omgaat. De muziek van Styka opent mijn voorstellingsvermogen. Via Blue Vintage Dress verontschuldigt Heather zich voor haar verleidingskunst en een kortstondige affaire. Heather Styka speelt met woorden, en doet dit innemend als we van haar gewend zijn. Voordat ze besloot deze liedjes op te nemen had ze zich voorgenomen om ze zo origineel en ongekunsteld mogelijk vast te leggen. Ze sprak af met gitarist en percussionist John Calvin Abney, en gezamenlijk speelden ze deze nummers in met behulp van een eenvoudige analoge recorder. Het resultaat is oprecht en zonder opsmuk. De ruis raakt na iedere luisterbeurt verder op de achtergrond, terwijl het album aan warmte wint. De tekst van Great Plains verraadt een artieste van formaat. 2016 opent met sterke albums. The Bittersweet Tapes is er één van!
 
Now I’m crossing all the mountains 
Every river to be by your side
 
But when I get home
 
How will I know you’ll be waiting for me
 
You’re my safe house in a dark field
 
The place I go to hide
 
But soon the foundation will turn into wheels
 
As you turn to leave
 

Rein van den Berg

Releasedatum: 16 februari 2016 Kite Stripe Records
Websites: http://heatherstyka.com/ en https://heatherstyka.bandcamp.com/album/the-bittersweet-tapes