The Gloaming - 2


Zo’n vijf jaar terug verslapte mijn interesse in de Ierse folk beduidend. Misschien niet zo vreemd, als je dan al zo’n vier decennia regelmatig naar het genre luistert. Die verslapping werd voornamelijk veroorzaakt door het feit, dat er te weinig vernieuwende ontwikkelingen waren te melden. En van groepen als bijvoorbeeld Lúnasa en Altan had ik al genoeg albums in de kast staan. De interesse werd daardoor, mede door het regelmatige contact met Hans Jansen, verschoven richting de Engelse folk, waarmee ik tot dat moment, nog redelijk onbekend was. Gelukkig ontdekte ik eind 2013 de Iers-Amerikaanse groep The Gloaming, bestaande uit  de violisten Martin Hayes en Caoimhín Ó Raghallaigh, gitarist Dennis Cahill, pianist Thomas Bartlett en zanger Iarla Ó Lionáird. Alle vijf zeer ervaren en vakkundige muzikanten. Hun gelijknamige, ongeveer een uur durende, debuutalbum had direct een geheel eigen signatuur, gevuld met praktisch uitsluitend eigen bewerkingen van traditionals. Voor opener Song 44 werd de muziek geschreven door Bartlett en Ó Lionárd. Hoogtepunten vormden voor mij The Sailor’s Bonnet en het ruim zestien minuten durende Opening Set. Opvolger 2, dat bijna zeventig minuten duurt, ligt in het verlengde van de voorganger. Ook deze keer weer veelal bewerkingen van jigs en reels en andersoortige traditionals. Vooral in jigs en reels is een belangrijke rol weggelegd voor de viool. Voor mij zijn de viool en de emotionele zang de belangrijkste steunpilaren van het repertoire van deze groep. Zanger Iarla Ó Lionáird is in staat, om zonder dat je de teksten begrijpt, de luisteraar emotioneel te raken.  Voor de prachtige opener The Pilgrim’s Song en Oisín Song schreven ze zelf de muziek op bestaande teksten. 2, wat het niveau van zijn voorganger zeker evenaart, werd opnieuw geproduceerd door Thomas Bartlett. Voor de opvolger hoop ik, dat er nog meer ruimte zal komen voor eigen composities. Zondag 2 oktober zal violist Martin Hayes vanaf 19 uur een masterclass verzorgen in Oisterwijk : https://www.irishtradmusic.nl/martin-hayes-masterclass-2nd-october-2016/  's Middags verzorgt hij samen met Dennis Cahill aldaar een optreden.
Theo Volk
Releasedatum: 26 februari 2016 Real World Records
Website: http://www.thegloaming.net/
Martin Hayes en Dennis Cahill live: 2-10 OISTERWIJK: Guo