Glenn Alexander & Shadowland - Glenn Alexander & Shadowland


Het begin van zijn muziekcarrière was er een met omwegen. Hij auditeerde op gitaar aan de Wichita State University  bij jazzgitarist Jerry Hahn. Zijn vaardigheden waren op dat moment helaas te pover en werd hij tot overmaat van ramp helemaal geweigerd aan deze universiteit. Hij vergaarde echter wel een beurs aan het Hutchinson Community College om daar het jazzprogramma op altsaxofoon te volgen. Voordat hij een solocarrière aanving, speelde hij in de jazzrockgroep Stretch, die verder bestond uit Dave LaRue (bas) en Bill Elder (drums). Ze maakten begin jaren tachtig slechts een album, waarna de band ophield te bestaan.  Zijn eponieme, goed ontvangen solodebuut verscheen in 1987 en bevat erg melodische fusion. Hij wist ervoor als gastmuzikant Randy Brecker op trompet te strikken. Zijn gitaarspel wordt vaak vergeleken met Allan Holdsworth (oa Soft Machine en U.K.)  en Pat Metheny. Op Glenn Alexander & Shadowland is alleen nog maar in Come Back Baby oude jazz te horen.  Shadowland is trouwens een verwijzing naar het eerste café waar in 1932 in Wichita, Kansas voor het eerst een elektrische gitaar gebruikt werd tijdens een optreden. Opener If Your Phone Don’t Ring had ook door Southside Johnny and the Asbury Jukes op de plaat gezet kunnen zijn. Overigens blaast Southside Johnny een deuntje mee in Get a Life.  Naast met Southside Johnny werkte Glenn in het verleden ook al samen met bijvoorbeeld Elvis Costello en Bruce Springsteen en speelde hij drums (!)  op Best Shots van Pat Benatar. Het is een gevarieerd album geworden, waarop naast jazz, soul, blues en rock geserveerd wordt. Naast een buitengewoon goede gitarist staat hij ook zijn mannetje als vocalist. Ook zangeres Oria beschikt over een geweldige stem. De blazers- en ritmesectie stuwen de nummers naar een nog grotere hoogte. Waarom hij tijdens optredens een cowboyhoed draagt, is me overigens een raadsel. Wellicht is het een eerbetoon aan zijn opa, die tijdens de depressie als boer moest zien te overleven en ook nog eens zes kinderen moest opvoeden. Earl Erastus is aan hem opgedragen. Het is een heerlijk album wat veelal bruist van de energie, met hier en daar een rustpunt. Zelf omschrijft hij de muziek mooi als “guitar-driven, horn-laced, in your face, soulful, blues drenched music”. Liefhebbers van swingende muziek doe er uw voordeel mee.
Theo Volk
Releasedatum: 12 juli 2016 Rainbow’s Revenge Records