The Rolling Stones - Blue & Lonesome


De eerste lp die ik ooit kocht was het debuutalbum uit 1964 van The Rolling Stones. Volgens mij was ik toen twaalf en had ik net mijn eerste platenspeler gekregen. Een hele goedkope, waarvan de vervorming van het geluid heel erg hoog was, maar ik was er dolblij mee. Het maakte trouwens voor de heerlijk rammelende muziek die op dat debuutalbum stond overigens weinig uit. Het was, naast het zelf geschreven Tell Me, een bonte verzameling van covers, van Not Fade Away van Buddy Holly, Route 66 van Bobby Troup, I Just Want to Make Love to You van Willie Dixon tot aan Carol van Chuck Berry.  Hierna schafte ik meer albums uit hun begintijd aan, absolute favoriete nummer was toen hun cover van Dixon’s Little Red Rooster. Mijn voorliefde voor hun begintijd bleef, totdat iemand op mijn zeventiende op de middelbare school mij liet kennismaken met albums als Beggars Banquet, Let It Bleed, Sticky Fingers en Exile on Main Street. Laatstgenoemde is mijn favoriete Stonesalbum. In die tijd was ik zo’n grote fan, dat ik echt alle teksten van buiten kende, zelfs van minder bekende nummers als Memo From Turner. Mijn laatste aankoop werd Black and Blue. Some Girls werd een album waarop ze trends gingen volgen in plaats van ze te zetten. Bovendien vond ik de hoge zang in een nummer als Miss You verschrikkelijk. Al  de cd’s die hierna volgde heb ik nooit beluisterd. Toen ik vernam dat Blue & Lonesome een ouderwets bluesalbum zou worden werd mijn interesse toch gewekt, echter bij het lezen van de naam van producer Don Was werd ik sceptisch. Was is een uitstekend producer, maar hij drukt vaak duidelijk zijn stempel op het eindresultaat. Gelukkig is dat hier niet gebeurd. Wat vooral opvalt is hoe energiek en vuig de muziek is. Je hoort ook duidelijk het spelplezier. Jagger zingt als in zijn beste dagen en zijn harmonicaspel is zelfs beter dan ooit. Veelal is gekozen voor minder bekend repertoire, waaronder vier nummers van de jong gestorven Walter Jacobs. Blue & Lonesome werd slechts in drie dagen opgenomen. The Stones zijn weer terug waar ze ooit begonnen, de cirkel is rond.   
Theo Volk
Releasedatum: 2 december 2016 Polydor
Website: http://www.rollingstones.com/