De Franse pianist en componist Franck Marquehosse is een
echte laatbloeier, pas op zijn vierentwintigste leerde hij pianospelen. Hij nam
wat pianolessen, met als enig doel dat hij wilde componeren. Inmiddels is hij
veertig en een gerespecteerd musicus in eigen land. Zijn artiestennaam Moinho
hield hij over aan zijn omzwervingen door Portugal. Moinho is het Portugese
woord voor molen. Hij koos Moinho als artiestennaam, gewoon omdat hij het goed
vond klinken. Voorganger Baltika
werd lovend besproken door Jan Willem Broek op De Subjektivisten. Broek trekt
vergelijkingen met de muziek van Philip Glass, Arvo Pärt, Eric Satie maar ook
met droefgeestige muziek van Dustin O’Halloran en Nils Frahm. Allemaal
componisten waar Franck veel naar geluisterd heeft, uiteraard hoor je die
invloeden hier ook weer af en toe terug. Entre-Deux
heeft hetzelfde traag voortslepende, wat de muziek van Satie kenmerkt.
Overigens samen met The Keys en Fiahr de enige andere composities, waarin alleen
een piano te horen is. Naast neoklassieke en elektronische muziek luistert
Franck ook naar Afrikaanse muziek, waaronder de bekende koraspeler Toumani
Diabaté. Die Afrikaanse invloeden zijn duidelijk hoorbaar in het fascinerende
titelnummer. De titel is ontleend aan "Du pop corn dans la tête”, een boek
uit 2010 van Édith Azam. Dit is minimale muziek in optima forma. Het zit vol
tempowisselingen en de toevoeging van vibrafoon en marimba bespeeld door
Stéphane Garin is verrassend en verfrissend. Opener Josef is opgedragen aan zijn oudste zoon. Het kent een meeslepende
opbouw, het opent met zacht, repetitief pianospel, waarnaar later een
weemoedige cello het voortouw neemt. De strijkers spelen vaak een grote rol in
zijn composities, zoals in het droevige Les
Ondes. Met name het vioolspel weet hier diep te raken. Maar er zijn ook
opgewektere stukken te vinden als Le
Chien Jaune. Het is niet alleen de combinatie van lichtvoetigere en
droevigere composities, die Elastikanimal
tot een bijzonder luisterervaring maken, maar ook de afwisseling van leidende
instrumenten. Het album verschijnt helaas op een klein Frans label en zal
daardoor helaas geen reguliere Nederlandse release krijgen, maar gelukkig wel
verkrijgbaar onder anderen via Bandcamp.
Theo Volk
Releasedatum: 12 mei 2017 1631 Recordings