Håkon Kornstad Trio - Im Treibhaus



Tenorsaxofonist Håkon Kornstad behoort tot de meest interessante muzikanten die Noorwegen rijk is. Ooit begonnen in de jazzhoek, waar hij onder andere samenwerkte met bekende muzikanten als Pat Metheny en Bugge Wesseltoft. Maar hij werkte ook samen met een bluesmuzikant als Knut Reiersrud en een veelzijdig artiest als Ketil Bjørnstad. In 2009 tijdens een bezoek aan New York raakte Håkon geïnteresseerd in opera, zo zelfs dat hij in 2011 besloot zichzelf in te schrijven als student aan de Operahøgskolen. Niet zonder resultaat, want reeds in 2012 debuteerde hij als tenorzanger. Begin vorig jaar verraste hij met het bijzondere album Live, waarop zijn ensemble samen met het Kringkastingsorkesteret (Norwegian Radio Orchestra aka KORK) op organische wijze een brug tussen jazz en klassiek slaat. Dat gebeurt ook weer op Im Treibhaus, zij het deze keer in de studio met slechts accordeonist Frode Haltli en contrabassist Mats Eilertsen als begeleiders. Alle drie behoren ze tot de meest innovatieve jazzmuzikanten van Europa. Wederom verkent men op verrassende wijze de link tussen romantische klassieke liederen en de Scandinavische jazz. Het album opent wonderschoon en ingetogen met het instrumentale Du Bist Die Ruh van Franz Schubert. Zijn voorliefde voor Francesco Paolo Tosti was al te horen op Live. Hier wordt op warme wijze A Vucchella vertolkt. Vanaf hier worden de interpretaties spannender. Verdi’s Di Tu Se Fedele stond ook al op de voorganger, maar deze versie is te prefereren vanwege de onderhuidse spanning en het geweldige samenspel, met name in het tweede deel waarin alle registers worden opengetrokken. De titelsong is afkomstig van Richard Wagner’s Wesendonck-Lieder, waarin op avontuurlijke en subtiele wijze wordt geïmproviseerd. Oorspronkelijk een liederencyclus voor vrouwenstem en piano, maar hier instrumentaal. Bijzonder fraai is ook de vertolking van Vainement Ma Bien Aimée uit Édouard Lalo’s opera Le Roy d’Ys, waarop Håkon ook op fluit te horen is. Im Treibhaus is andermaal een geslaagde verkenning van nieuwe wegen van de raakvlakken van jazz en klassiek.            
Theo Volk
Releasedatum: 22 februari 2019 Grappa