Zoals de hoes van dit album doet vermoeden, How Much Is Enough laat een gerevitaliseerde Iain Matthews horen. Het openingsnummer overtuigt meteen, en vooral de relativerende tekst heeft mijn aandacht. Iain kijkt terug op keuzes die hij als jeugdige achteloos maakte, en plaatst ze in perspectief. Hij leeft niet in het verleden, maar kijkt vooral naar voren; Making Ripples in a Stream. Dertien nummers maar liefst die overwegend door hem zijn geschreven. Ook een paar co-writes, plus het gevoelige nummer To Baby. Het originele nummer is van de vorig jaar overleden Biff Rose en ik kende het toevallig, maar dan uitgevoerd door de Amerikaanse band Vetiver. Je vindt het op hun cover album Things Of The Past (2008). Dat album bevatte uitsluitend songs van artiesten die bepalend waren voor Andy Cabic. Dat album heeft muziek van Townes Van Zandt, Bobby Charles, maar ook vind je een cover van The Road to Ronderlin’ van Iain Matthews. (Waarmee het cirkeltje weer min of meer rond is.) Tijdloze muziek maken is dat niet wat iedere artiest nastreeft?
How Much Is Enough luidt de nieuwe titel. En inderdaad, wat heeft Matthews ontiegelijk veel gedaan in zijn leven, en wanneer kan hij tevreden terugkijken? Het nummer To Baby verscheen in 1969, en dat is eveneens het jaar dat Iain Matthews Fairport Convention verruilde voor een zelfstanding loopbaan. Hij kende zijn eerste successen en stond letterlijk in het centrum van de muziek. Gezien zijn oeuvre heeft deze Brit geen moment stilgezeten. Veel van wat hij heeft gedaan staat hier in de kast, en zijn vroegste album zijn mij nog steeds zeer lief. (Ze stonden vroeger in de collectie, van een zwager die ongeveer 8 jaar ouder is) Ook Iain’s Amerikaanse periode sprak mij enorm aan met platen als Skeleton Keys en The Dark Ride (met een spot on Tim Buckley cover!). Er is zoveel, denk bijvoorbeeld aan het prachtige Original Notebook boxje! Telkens weer vond hij nieuwe wegen, er waren onnoemlijke samenwerkingen en gelegenheidsformaties. Een stroom van bijna zestig jaar aan creativiteit. Blijkbaar zit stilzitten niet in de aard van het beestje.
She’s a Digital Girl doet mij in een zekere zijn denken aan David Bowie. Good Intentions een losjes uitgevoerd niemendalletje als aanloop naar het titelnummer, How Much Is Enough. Iain stelt zichzelf niet alleen de vraag, maar beantwoord hem ook. Een klasse nummer van een Lonesome Rider on a roundabout, zoals hij het zelf verwoordt. Iain lijkt nog lang niet moegestreden. Hij vond B.J. Baartmans bereid hem tijdens die project te coachen. B.J. en de overige musici kwijten zich op optimale wijze van hun taak. How Much Is Enough biedt een moment uit het leven van onze Brit. Het album ervaar ik als opvallend verfrissend met verschillende aansprekende nummers, zelfs wanneer de teneur iets meer droef wordt, zoals bij The New Dark Ages. Rhythm & Blues grijpt terug op de rassenongelijkheid en strijd van de zwarte Amerikaan. Lekker nummer! Ik moet bekennen dat ik Iain Matthews de laatste jaren amper volgde, maar met dit nieuwe album (let wel; Volume One) realiseer ik mij dat hij nog net zo relevant is als in zijn jonge jaren. Er is veel moois vindbaar op deze plaat, vergeleken met alles wat Iain heeft gedaan, en dit is voor mij een zeer prettige uitschieter. Muziek vanuit het hart. De video (opgenomen eerder dit jaar) laat slechts een flard zien en horen van een man in zijn element.
Rein van den Berg
Releasedatum : 25 oktober 2024 Much Have Music/CRS
Website : http://iainmatthews.nl/