Los Bitchos : Let The Festivities Begin!

 


Het nieuwe dameskwartet Los Bitchos is afkomstig uit Londen, maar de dames hebben totaal verschillende achtergronden. Gitariste Serra Petale komt uit West-Australië, keytar speelster Agustina Ruiz uit Uruguay, bassiste Josefine Jonsson uit Zweden en drumster Nic Crawshaw uit Zuid-Londen. Ze leerden elkaar kennen via huisfeestjes die de hele nacht door gaan. De verschillende muzikale voorkeuren van de dames zorgden voor genoeg inspiratie en ideeën voor hun debuutalbum Let The Festivities Begin!. Een van de grootste inspiratiebronnen vormt de platencollectie van Agustina, die grotendeels uit Latijns-Amerikaanse muziek bestaat, waaronder Peruviaanse chica en  Argentijnse cumbia. Daarnaast zijn de songs regelmatig doorspekt met surfgitaren en hoor je Turkse psychedelica doorklinken. Deze unieke mix levert een redelijk eigen geluid en vaak swingende instrumentale muziek op, waarbij je moeilijk kunt stilzitten. Het album werd uitstekend geproduceerd door Franz Ferdinand-zanger Alex Kapranos. “Het gaat om samen zijn en een hele leuke tijd hebben", zegt Los Bitchos. Ik had en heb nog steeds een leuke tijd bij het beluisteren van dit debuutalbum Let The Festivities Begin!.   

Theo Volk

Releasedatum : 4 februari 2022 City Slang/De Konkurrent

Website : https://losbitchos.com


Los Bitchos live :

07-04 NIJMEGEN : Merleyn

08-04 AMSTERDAM : Paradiso kl.z.

03-05 BRUSSEL : Botanique - Grand salon

Ht Roberts : Under the Weather

 


De hoes van Herman’s nieuwe album Under the Weather lijkt als twee druppels water op de prachtige voorganger The Open Hum of Things. Niet zonder reden. Het nieuwe album kwam op zeer gelijkaardige manier tot stand: geschreven in de winter en de lente, opgenomen in de zomer, in het inspirerende kasteel van Laclaireau. Op diezelfde locatie werkte Herman ook al mee aan het fraaie album It Takes a Believer van Sara Desmedt en Nils de Caster.

Ook deze keer ontbrak het niet aan inspiratie. Herman nam Under the Weather met dezelfde collega’s op als de voorganger. Sara Desmedt op piano en zang, Pascale Michiels op percussie en zang en Nils De Caster op mandoline, dobro, lapsteel en viool. Muzikanten die met elkaar kunnen lezen en schrijven, ze werken op diverse manieren met elkaar samen. Michiels en De Caster spelen bijvoorbeeld samen in de Roots Rielemans Family. Michiels werkte onlangs nog met Herman samen aan het fraaie album Here and Beyond van LenA, wat Herman trouwens ook produceerde.

Zoals gebruikelijk zingt Herman met zijn doorleefde stem zijn interessante, gevoelige, met levenswijsheid doorspekte verhalen. De titel werd ontleend aan sleutelsong Little Wisdom, een niet al te vrolijke kijk op de mensheid. De slotregel is veelzeggend : “I was brought up with religion, but I don’t know what to believe”. Ontroerend vind ik These Hands ; “These hands held a new born baby, these hands have closed my fathers eyes”. Ook toont hij zich een belezen man in Before the Rain, waar hij Hemingway citeert : “Old man don’t grow wise, they grow careful”. Hoe goed Herman’s begeleiders zijn valt vooral op in de instrumentale composities Travellers Joy/Old Man’s Beard.

Ook deze keer weer uit de losse pols geschreven aantekeningen van Herman bij de liedjes :

Baikonur

Het verhaal van het schrijven van het verhaal: 's ochtends, aan de keukentafel en het hele huis houdt de adem in. Gedachten zwerven naar overal, van vertrekken op ontdekking tot eindigen in een ziekenhuisbed. En de song blijft net buiten bereik...

Mirror, Mirror

Helemaal eerlijk in een spiegel kijken, voelt niet altijd even geruststellend. Daar kan de stiefmoeder van Sneeuwwitje van meespreken. Maar er blijven van wegkijken, kan ook niet.

Eight More Hours

Dromen en onderweg zijn: het ene leidt vaak tot het andere. We weten vaak niet waar het naar toe gaat. Maar we blijven het wel doen. Wat moeten we anders?

Little Wisdom

Er is door de eeuwen heen ontzettend veel ontdekt en gevonden en geleerd. Maar dat zou je niet altijd zeggen. En daar word je dus niet vrolijk van.

In From the Cold

Ook al lijkt het soms van niet: er overkomt ons heel veel goeds. Gelukkig.

These Hands

Mijn vader was tekenaar en hij heeft me vaak gezegd: het moeilijkste om te tekenen, is handen. Omdat ze zoveel zeggen?

Warmer Hemispheres

Waren de zomers van onze jeugd warmer dan die van nu (alle opwarming van de aarde ten spijt)? En smaakte de liefde toen ook zoeter? Het zal wel niet. Maar het voelt wel zo.

Traveller's Joy/Old Man's Beard

Het moeilijkste aan instrumentale nummers is een titel vinden. Traveller's Joy en Old Man's Beard zijn de engelse namen voor 'bosrank'... maar het zou dus wel eens meer kunnen zijn.

Before the Rain

Als we onderweg zijn, hopen we allemaal van voor de regen thuis te zijn. En hoe ouder we worden, hoe belangrijker dat wordt. Maar we worden zelden wijzer...

Compass Needle

Een kompas wijst altijd naar het noorden. Dat is een zekerheid. En in de stilte vind je de richting.

Under the Weather bevalt me nog beter dan de voorganger. Het album is reeds bij Herman te koop, het vinyl wordt in maart verwacht, maar is volgens mij al te bestellen.  

Theo Volk

Releasedatum :  cd januari 2022 vinyl maart 2022 Eigen Beheer

Website : https://www.facebook.com/profile.php?id=100002279979634

Margot Merah : Take Heart

 


Door Corona kwam het vele toeren met het succesvolle folkduo The Lasses tot stilstand. Vervolgens doodde Margot de tijd met een online solo concert en zong daarbij voornamelijk eigen nummers. De reacties waren enthousiast en ontstond een niet eerder gekoesterde wens om een solo album te maken. Eigenlijk wel opvallend, Margot bracht in de afgelopen twee decennia al acht albums uit in samenwerking met anderen.

Binnen enkele minuten had ze een longlist met meer dan twintig nummers die in aanmerking kwamen om opgenomen te worden. Ze vroeg haar goede Schotse vriend Alan McLachlan om samen te werken. Deze multi-instrumentalist en producer maakte furore met The Scene, Sjakoo en B-movie Orchestra. Gewapend met uiteindelijk een lijst van dertien songs trok het tweetal naar Studio Snackbar Diemen van Hector Wijnbergen. In slechts enkele dagen tijd werden hier de basistracks opgenomen.

Helaas sloeg in oktober 2020 het noodlot toe voor Margot. Bij haar werd een zeldzame vorm van kanker gediagnosticeerd. Het gevolg was een noodzakelijke, succesvol verlopen operatie. Terwijl Margot volop aan het herstellen was, werkte Alan in zijn thuisstudio vele dagen en soms ook nachten aan de basistracks. Hij probeerde vele sounds, solo’s  en fills uit. De meeste instrumenten werden door hem ingespeeld. Waaronder gitaar, banjo, accordeon, mandoline, piano, dobro en slide gitaar. Toen Margot’s energieniveau na acht maanden weer op peil was, werden de songs verder afgewerkt.

Haar debuutalbum Take Heart is op originele wijze verpakt, in een soort cadeauverpakking met daarop hartjes afgebeeld. Op de binnenzijde zijn de teksten, credits en een uitvoerig verslag van het ontstaan te lezen. De titel van haar album is ontleend aan het Amerikaanse naslagwerk Merriam-Webster. Volgens dit naslagwerk is de betekenis van take heart : “To gain courage or confidence, to begin to feel better and more hopeful”. Zeer toepasselijk op Margot de afgelopen periode, ze had wat mij betreft geen betere titel kunnen bedenken.

Het is een prachtig album geworden, waar Margot en Alan hun volledige hart en ziel in gestopt hebben. Het was me trouwens al langer bekend dat Margot prachtige nummers kon schrijven. Het schitterende Hunter Moon was in 2019 al terug te vinden op Undone van The Lasses. Een maand daarvoor had mijn blog trouwens al het genoegen gehad van de singleprimeur van Hunter Moon.

Uiteindelijk belandden er een negental eigen nummers op Take Heart. Veelal folk getint, soms met de nodige Americana invloeden en Know Me doet zelfs wat jazzy aan. Bij het schrijven van teksten heeft ze vaak vrienden in gedachten en soms zichzelf. Vaak bestaan ze uit een combinatie van gevoelens en observaties. Ook bevatten ze ruimte voor meerdere interpretaties, zodat veel luisteraars er zich in kunnen herkennen. Victory Girl is een bijzonder fraaie, nooit eerder uitgebrachte song van haar vriend Timothy Hull,met wie ze ook het duo Rona vormt. Aan de andere cover If I Go schreef de bekende singer-songwriter Gregory Alan Isakov mee.

Naast de muzikale bijdrages van Alan zijn verder Gerco Aerts op contrabas en Eilidh Martin op cello te horen. Op Hunter Moon wordt de contrabas bespeeld door Allen Hunter van Eels. Verder kreeg Margot nuttige, muzikale adviezen van multi-instrumentalist Janos Koolen. Persoonlijke favoriet is het melancholische Bowley’s Dance, wat mij het meeste kippenvel bezorgt. Op 13 februari wordt het album m.m.v. Alan McLachlan en Gerco Aerts tijdens twee voorstellingen voorgesteld in De Roode Bioscoop.

Al meer dan twintig jaar bewijst Margot tot de beste zangeressen van Nederland te behoren en blijkt nu ook een excellente songschrijver te zijn.

Theo Volk

Releasedatum : 13 februari 2022 Eigen beheer

Website : https://margotmerah.bandcamp.com/releases


Margot Merah live :

13-02 AMSTERDAM : De Roode Bioscoop  Releasehows 16: 00 en 20.00 uur

Erin Rae : Lighten Up

 



Helaas bezorgden haar eerste twee albums Soon Enough en Putting on Airs Erin Rae McKaskle niet de doorbraak, die ik verwachtte. Erin Rae’s prachtige, melancholische stem wist mij van meet af aan te bekoren. Die eerste twee albums bevatten een mix van traditionele folk, indie-folk en af en toe indie-rock.

Haar nieuwe album Lighten Up is een stuk ambitieuzer van opzet en gaat ze hier een samenwerking aan met de bekende producer Jonathan Wilson. Iemand die erg beïnvloed is door late jaren zestig West Coast psychedelica en door de Laurel Canyon singer-songwriter scene van de jaren zeventig. Bovendien is Wilson niet vies van vaak rijkelijk georkestreerde muziek. Al die ingrediënten zijn hier zeker terug te horen in de amalgaam van pop, kosmische country en indie rock.

Af en toe is haar muziek nu zelfs aanstekelijk te noemen, zoals het heerlijk voort meanderende Can’t See Stars, een duet met Kevin Morby. Ook erg aanstekelijk is Modern Woman, niet voor niets gekozen als eerste single. Soms ook zwelgt ze in nostalgie en melancholie, Cosmic Sigh is voorzien van een strijkersarrangement uit de jaren vijftig. Maar in True Love’s Face klinkt ze buitengewoon opgewekt. Opvallend, want van huis uit is Erin Rae bepaald geen lachebekje.  

Op Lighten Up wordt ze omringd door uitstekende muzikanten als Drew Erickson op toetsen, Jake Blanton (bas), Meg Duffy (Hand Habits) en Ny Oh. Lighten Up is iets gevarieerder dan de voorgangers en zal waarschijnlijk  meer luisteraars aanspreken.    

Theo Volk

Releasedatum : 4 februari 2022 Good Memory

Website : https://www.erinraemusic.com

Sofie Livebrant : Weep The Time Away : Emily Brontë

 


Na bijna twee eeuwen hebben Emily Brontë’s gedichten en haar wereldberoemde boek “Wuthering Heights” nog niets aan aantrekkingskracht ingeboet. Uiteraard was haar werk, mede door haar dramatische levensloop, verplichte kost voor mij op de middelbare school. Voor een enorme boost van Brontë’s populariteit zorgde een piepjonge Kate Bush met haar gigantische hit Wuthering Heights (met een bijzondere choreografie).

Ook Sofie Livebrant is een groot liefhebber van poëzie. In 2012 bracht ze al Emily and I uit, een album met op muziek gezette gedichten van Emily Dickinson. Overigens zette ook al onder andere werk van Sylvia Plath en Charles Baudelair op muziek. In Corona-isolatie herlas Livebrant in alle rust de gedichten van Brontë.

Weep The Time Away : Emily Brontë bevat acht op muziek gezette gedichten van Brontë. De muziek voor zes songs schreef ze alleen. Awaking Morning Laughs en The Night Is Darkening schreef ze samen met producer Johan Lindström. Hij is ook verantwoordelijk voor de wonderschone arrangementen. Daarnaast speelt gitaar, pedal steel, bas, synthesizer en piano en verzorgt hij de achtergrondzang op het album.

Het is een album geworden diep geworteld in de Britse en Amerikaanse folktraditie. In opener Mayflower hoor je in de voordracht heel erg sterk de invloed van de Canadese troubadour Leonard Cohen. De inbreng van producer Lindström is erg groot, hij weet precies wat de songs nodig hebben. Vooral zijn akoestische gitaarspel is fabuleus.

Het meeste kippenvel bezorgde me Awaking Morning Laughs, mede door haar stem, waarmee ze me keer op keer weet te raken. Favoriete track is echter There Was a Time, vanwege het uiterst swingende karakter.

Weep The Time Away : Emily Brontë verscheen 26 juli vorig jaar al digitaal, waarna op 3 december de fysieke Zweedse release volgde. Volgende week volgt heel terecht een Nederlandse release. Dit bloedmooie album zal ongetwijfeld ook een boost geven aan de populariteit van Emily Brontë.        

Theo Volk

Nederlandse releasedatum : 4 februari 2022 Rootsy/ Bertus V2

Website : http://sofielivebrant.com/

The Waltz : Looking-Glass Self

 


Gent is een bruisende stad, met vooral een grote aantrekkingskracht op studenten, die er na hun studie vaak blijven wonen. Ook op muzikaal gebied gebeurt er veel, naast bluesartiesten huisvest het ook veel jonge, talentvolle singer-songwriters als Meskerem Mees, Wanthanee, Jan Verstraten en Brent Beukelaer.

Daarnaast barst het er van de platenlabels, waaronder het eigenzinnige Unday Records. Gelukkig is nu ook het label Labelman heropgericht. Het streeft ernaar opnieuw het label in België te worden op het gebied van alternatieve muziek, zowel nationaal als internationaal.

De eerste act die op het muziekminnende publiek wordt losgelaten is de nieuwe vierkoppige post-punk/noise band The Waltz. Hun debuut heet Looking-Glass Self, een soort oerknal. De roots van het viertal liggen in Kortrijk, Roeselare en Gent. Ze deden al met succes mee aan muziekconcoursen, waaronder HUMO’s Rock Rally en De Nieuwe Lichting. Ze traden al veel op in België en op enkele Europese podia. In oktober betraden ze nog het podium van het Left of the Dial Festival in Rotterdam.

Hun muzikale mosterd verkregen ze tijdens hun studie aan de befaamde Hasseltse PXL. In alle rust werd tijdens de Coronapandemie de songs voor hun debuut gecomponeerd. Vervolgens doken ze samen met geluidstechnicus/producer Cis van Robaeys de DUNK-studio in.

De vaak onheilspellende, energieke en schurende muziek zit vol met catchy hooks. Maar de luisteraar wordt gelukkig niet het hele album omver geblazen. Dat ze ook uit een ingetogen vaatje kunnen tappen bewijzen de bijzonder fraaie songs Necessary Evil en Prying Eyes, maar ook het wat meer melodieuze Flowers.

The Waltz bestaat uit Kevin Anne (zang, gitaren), Benoit Lafaut (gitaren en synthesizers), Arne Vanhoutteghem (bas) en Sybe Versluys (drums). Looking-Glass Self is een overtuigend debuut en bewijst dat op dit moment niet alleen in Londen interessante alternatieve rockbands rondlopen.

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Labelman

Website : https://www.facebook.com/thewaltz8500

Elena Setién : Unfamiliar Minds

 


Regelmatig krijg ik van de webshop van De Konkurrent onbekende, maar o zo interessante muziek toegestuurd. Hiertoe kan zeker de Baskische singer-songwriter en multi-instrumentalist Elena Setién gerekend worden. Lange tijd was ze woonachtig in Kopenhagen, maar is intussen toch weer teruggekeerd naar haar geboortegrond.

Naast dat ze al eens samenwerkte met bekende, avontuurlijke artiesten als Steve Gunn en Mary Lattimore (Op Wreckage of the Hunt), werkt ze veelvuldig samen met Xabier Erkizia. Samen componeerden ze de muziek voor de tv-serie Altsasu, maar maakte ze ook samen haar Baskische album Mirande.  

Ook deze keer is hij de producer van Unfamiliar Minds, bovendien assisteerde hij Setién bij de arrangementen en was hij verantwoordelijk voor de sfeer verhogende elektronica. Maar was hij ook een inspiratiebron, net als de muziek van Gyan en Terry Riley.

Tijdens de lockdown had Setién problemen om de basistracks verder af te maken, gelukkig zorgde de poëzie van Emily Dickinson voor nieuwe inspiratie. Ze zette uiteindelijk Dickinson’s gedichten “I Dwell in Possibility” en “In This Short Life That Only Lasts an Hour” op muziek, de overige songs schreef ze volledig zelf. Setién’s zelfverzekerde voordracht gecombineerd met de gevarieerde, sfeerrijke muziek zorgen ervoor dat Unfamiliar Minds zeer snel onder de huid kruipt.    

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Thrill Jockey/De Konkurrent

Website : http://www.elenasetien.com

Maverick Sabre : Don't Forget to Look Up

 


Drie jaar terug verscheen Matthew Stafford’s derde album When I Wake Up. Het was mijn eerste prettige kennismaking met zijn muziek en bovendien het eerste album waarop Matthew volledige artistieke vrijheid kreeg.  Het gevolg was een bijzonder gevarieerd en avontuurlijk album. Naast de nodige hiphopinvloeden van bijvoorbeeld Guru, ook de nodige R&B en gospelinvloeden. En Into Nirvana associeerde ik meteen met de singer-songwriter Bahamas.

Matthew is gezegend met een van de fraaiste soulstemmen, die ik ken. Hij maakt regelmatig gebruik van zijn hemelse kopstem. Op Don't Forget to Look Up wordt de ingeslagen weg op meer dan voortreffelijke wijze voorgezet. Andermaal avontuurlijk en gevarieerd. Ook rapt hij weer, maar het belangrijkste ingrediënt is toch wel moderne R&B.

In zijn twaalf liedjes regeert de liefde. Naast songs over zijn vorige liefdesrelaties, ook liefdesliedjes met een interessantere invalshoek, zoals de sociale druk op verliefde koppels. Bovendien bezorgde Corona Matthew het besef, dat vaak de simpele dingen in het leven het belangrijkst zijn.

Ondanks dat Matthew uiterst succesvol is (tweemaal platina), gaat hij muzikaal zeker niet voor de automatische piloot. In de pijplijn zitten op korte termijn een rap- en een folkalbum. Don’t Forget to Look Up is een overtuigend bewijs dat commercieel succes en artistieke vooruitgang hand in hand kunnen gaan.     

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Famm

Website : https://www.mavericksabre.com

Imarhan : Aboogi

 


De Algerijnse Toearegband Imarhan (vertaald: “De mensen waar ik om geef”) bestaat al sinds 2006. Hun gelijknamige debuutalbum verscheen pas een decennium later, maar sindsdien steeg hun populariteit gestaag. Zeker door de opzwepende opvolger Temet.

Het nieuwe album Aboogi laat een stuk ingetogenere  kant van de band horen. De titel is ontleend aan hun splinternieuwe Aboogi Studio, genoemd naar de structuren die hun nomadische voorouders bouwden bij het vestigen van nederzettingen. Het is de eerste professionele opnamestudio in hun thuisstad  Tamanrasset. Bedoeld om de gemeenschap van muzikanten in de Sahara-regio te dienen, waarvan velen nog nooit toegang hebben gehad tot high-end opnameapparatuur.

Voor Aboogi kreeg men de nodige hulp. Zo is de geweldige Soedanese zangeres Sulafa Elyas te horen in Taghadart, een van de hoogtepunten. Voor de hand liggend is de medewerking van Abdallah Ag Alhousseyni van Tinariwen, een band waarmee Imarhan regelmatig wordt vergeleken. Minder voor de handliggend vind ik de medewerking van Gruff Rhys van Super Furry Animals.  

De nummers op Aboogi zijn van het heden, overbruggen het verleden, verwijzen vaak naar voorouderlijke teksten en de toekomst. Ze behandelen veel actuele problemen die de gemeenschap van Imarhan betreffen, van onderdrukkende wetten tot grote economische ongelijkheden.

Hoogtepunt vormt voor mij afsluiter Adar Newlan, waarop Gruff Rhys meezingt. Gelukkig zorgt een uptemponummer als Assossam voor een welkome afwisseling op dit redelijk serene album.

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 City Slang/De Konkurrent

Website : https://www.imarhan.com


Imarhan live :

19-03 HAARLEM : Patronaat

21-03 DEN HAAG : Paard

Katie Henry : On My Way

 


Keer op keer bewijst Thomas Ruf een uitstekende neus voor beginnend talent te hebben. De nieuwste aanwinst van zijn label is de in Philadelphia woonachtige, maar in New Jersey opgegroeide Katie Henry.

Deze goedlachse jongedame studeerde voor haar muziekcarrière Engelse literatuur aan het Manhattan College in The Bronx, NYC. In New York trad ze zo’n beetje in elke bluesclub met veel succes op. In 2018 debuteerde ze met het album High Road, wat onder andere lovende recensies opleverde in The Guardian en NME.

Een grote stap voorwaarts is echter On My Way, een album waar vaak de energie vanaf spat, omdat het live in de studio is opgenomen. Ze wordt omringd door de klasbakken producer/gitarist Ben Rice, slide-gitarist Antar Goodwin, Kurt Thum (piano/orgel) en Greg Wieczorek (drums/percussie) en de Britse mondharmonicaspeler Giles Robson.

Live tapt Katie uit diverse vaatjes ; blues, rock, R&B, funk, pop, soul en country. Ook On My Way is bijzonder gevarieerd; van blues, roots-rock tot aan een gevoelig nummer als Setting Sun. Het album wist mij bijzonder snel te overtuigen.

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Ruf Records

Website : https://katiehenrymusic.com

Jan Verstraeten : Violent Disco

 


Eigenlijk had Jan’s debuutalbum Violent Disco een logisch vervolg moeten worden op zijn lovend ontvangen debuutep Cheap Dreams (waaronder deze recensie van Written in Music’s Dick Hovenga). Dus een album gevuld met goed in het gehoord liggende, subtiele en ingetogen songs.

Echter de wereld ging door Corona op slot en besloot Jan voor meer uitbundige en rijkelijk georkestreerde songs te gaan. Humor, voor Jan het belangrijkste in het leven, hield hem op de been. Dat blijkt al uit het feit dat hij zijn muziek gekscherend Cheap Disney Music noemt. Ook prijkt bovenaan zijn persbericht de zin, “Ceci n’est pas un corona album”. Wat uiteraard een verwijzing is naar het beroemde schilderij van René Magritte, "Ceci n'est pas une pipe", waarop een pijp staat afgebeeld.

Overigens afgaande op de hoes en Jan’s muzikale punk verleden, verwachtte ik een album vergelijkbaar met de muziek van The Cramps. De hoes schilderde de van origine grafisch ontwerper overigens zelf. Het scheppingsproces is eventueel hier terug te zien.

Met school had Jan in zijn jeugd weinig, met muziek des temeer : “Als ik naar school ging met mijn skateboard luisterde ik vooral hip-hop en punk. Maar in de klas zette ik stiekem zachte muziek op om de tijd te verdrijven en buiten te kijken. School was een verschrikkelijke periode voor mij”, aldus Jan. Tegenwoordig is zijn voorliefde erg breed, vooral  underground niche en diy muziek. Maar hij luistert net zo graag naar Lana Del Rey.

Violent Disco is een album geworden vol schitterende, rijkelijke georkestreerde kamerpop met heel veel scheuten zeventiger en tachtiger jaren funk en soul. Het soulvolle aspect wordt nog eens versterkt door de uistekende achtergrondzang van Monique Harcum, een zangeres geboren in soulstad Philadelphia.

Jan keek de laatste tijd op Netflix veel naar Maffia films, vandaar die soulinvloeden. Ook luisterde hij veel naar triphop (oa Portishead) en soms hoor je wat invloeden van Moby terug. Een belangrijke rol is weggelegd voor de succesvolle producer Nicolas Rombouts (ex Dez Mona). Naast de productie speelde hij tevens de bas- en mellotron partijen in.  Wat afwijkend van de overige songs is de fraaie afsluiter Lover, I Wanna Be Forgotten, waarop Jan zichzelf alleen begeleidt op piano. Bij het titelnummer had ik trouwens meteen associaties met de muziek van Kira Neris.

De gebruikte kinderstemmen haalde Jan van Funny videos. Hoe grappig en creatief Jan is blijkt eens te meer uit de video van zijn nieuwe single Goodbye World, een ode aan het escapisme. Bij de vinylversie zal een tekstvel worden meegeleverd.   

De afgelopen weken heeft Violent Disco een bijzonder verslavende werking op mij gekregen. Het is dan ook een debuutalbum geworden wat dit jaar ver boven het maaiveld zal blijven uitsteken, eindejaarlijstjesmateriaal.   

Theo Volk

Releasedatum : 4 februari 2022 Unday

Website : https://nl-nl.facebook.com/janverstraetenofficialpage


Jan Verstraeten live :

17-02 TILBURG : Paradox

23-02 ROTTERDAM : Kantine Walhalla

03-03 BRUSSEL : AB

15-04 BRUGGE : Cultureel Centrum Biekorf

Bobby Allison & Gerry Spehar : Delta Man

 


Net als de door mij gisteren besproken heren Roedelius en Story koesteren Bobby Allison en Gerry Spehar al een vriendschap van meer dan veertig jaar. De heren ontmoetten elkaar in 1981, Bobby was op dat moment nog volop aan het revalideren van zijn ernstige auto ongeluk in 1975, waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte. De laatste veertig jaar beweegt Bobby zich voort met een rolstoel of met krukken. Beide heren zijn gepokt en gemazelde muzikanten, ze openden onder andere voor Ray Charles, Townes Van Zandt en Merle Haggard. Bobby beschikt over het meer warmere stemgeluid, Gerry’s stem is een stuk rauwer. Het repertoire op Delta Man is een overzicht van hun favoriete songs. Het album is dan ook heerlijk afwisselend, uiteraard de nodige country songs, wat rock ‘n’ roll, maar net zo goed een prachtige ballade als Baby’s Got the Blues. En Just Relax had geschreven en gezongen kunnen zijn door Randy Newman. De stem van Gerry heeft hier dan ook veel weg van die van Newman. Het overige repertoire ken ik nog niet, maar het bijna een uur durende Delta Man lijkt me in ieder geval een uitstekende start.         

Theo Volk

Releasedatum : 21 januari 2022 Eigen beheer

Website : https://www.gerryspehar.com/


Roedelius & Story : 4 Hands

 


Erased Tapes is een interessant label, vooral bekend door de neoklassieke componisten Ólafur Arnalds en Nils Frahm, maar ook door een extravagant muzikant als Douglas Dare. Met Hans-Joachim Roedelius en Tim Story wordt een bijzonder duo toegevoegd aan hun label. De in Oostenrijk wonende Duitser Hans-Joachim Roedelius is vooral bekend als een pionier in elektronische en experimentele muziek, hij werkte onder andere samen met Brian Eno. Sinds de eind jaren zeventig brengt hij soloalbums uit.

Al zo’n vier decennia is hij bevriend met zijn Amerikaanse collega Tim Story. Ze delen een grote voorliefde voor de piano. De afgelopen twee decennia brachten ze samen de nodige cd’s uit, waaronder de veelgeprezen studioalbums Lunz (2003), Inlandish (2007), Lazy Arc (2014) en Lunz 3 (2019).

Opeenvolgend opgenomen, maar op één en dezelfde vleugel, legde Roedelius in mei 2019 een paar geïmproviseerde piano-etudes neer tijdens een bezoek aan zijn trans-Atlantische vriend Story. Tim leerde toen al hun ingewikkelde fraseringen om zijn eigen delen in de volgende maanden toe te voegen.

"Samen vormden we de basiscomposities, waarbij we de piano soms zorgvuldig voorbereidden met verschillende materialen (waaronder mijn eigen handen), en de uitvoeringen van Achim werden vastgelegd op tape. Ik bleef mijn partijen componeren en verfijnen in de daaropvolgende maanden. Omdat het allemaal werd opgenomen op dezelfde piano, is het resultaat een zeer aantrekkelijke consistentie van geluid, en hopelijk vervaagt het onze individuele bijdragen in één enkele geïntegreerde stem”, aldus Story . Het eindresultaat is een verbluffend mooie 4 Hands.  

De eerste single Spirit Clock kreeg zijn naam van Erased Tapes-oprichter Robert Raths, geboren uit een gesprek over timing: "voor mij beschrijft deze term perfect wat hier aan de hand is. Er is deze onzichtbare band, deze zeer sterke energie tussen Ach en Tim wanneer ze samen muziek maken die nog steeds perfect intact is, zelfs als ze dimensies van elkaar verwijderd zijn. Deze metafysische kruising van vier handen op een en hetzelfde mechanische instrument op verschillende tijdstippen, iets zo technisch en toch diep spiritueel, is wat me fascineert.”, aldus Raths.

De elf organische composities weten de luisteraar snel te verleiden, mede door het soms repeterende karakter ervan. Nergens is de muziek zwaar, eerder speels en luchtig en regelmatig fascinerend. Maar ook melodisch, slechts een enkele keer ritmisch (Crisscrossing). In het geval van 4 Hands bewijzen Roedelius & Story dat hier een en een drie is, wat een prachtplaat.

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Erased Tapes/De Konkurrent

Website : https://www.erasedtapes.com/artist/roedelius-story

JW Roy - Kouwe Kermis

 


Het leven hangt vaak van toevalligheden aan elkaar. Zou Jan Willem ooit Ruud van den Boogaard hebben leren kennen, als hij niet was blijven zitten in de vierde klas van de lagere school? Ze kwamen bij elkaar in de klas te zitten en werden al snel dikke vrienden. Ruud leerde Jan Willem gitaar spelen en gaf hem ook zijn eerste gitaar. Rond hun zestiende hadden ze samen al hun eerste bandje, Sez, You. Ruim veertig jaar later bestaat de vriendschap nog steeds tussen beiden en maken ze samen nog steeds muziek. Op zijn vorige boekcd Dry Good & Groceries bracht Jan Willem met Building a Dream een ode aan zijn vriend.

Nu wordt op zijn nieuwe boekcd Kouwe Kermis de moeder van Ruud geëerd. Bijna dagelijks kwam Jan Willem bij Ruud over de vloer en voelde zich er thuis. Zoals gebruikelijk in de jaren zeventig was Mientje van den Boogaard huisvrouw en was ze er altijd als haar kinderen thuiskwamen. Het fraaie, ingetogen liedje Mientje van den Boogaard,waarop René van Mierlo meezingt, is niet alleen een ode aan haar, maar ook een hart onder de riem voor het verlies van haar man Tom in 2016.

Naast Ruud speelde het bruine Café Wilhelmina een belangrijke rol in de ontwikkeling van de passie voor muziek van Jan Willem. In zijn tienerjaren ging Jan Wilem met fiets en vervolgens de bus vanuit Knegsel op zondagmiddag vaak naar Eindhoven om daar vooral bluesartiesten te zien . Die mooie ervaringen leverde het uitbundige Café Wilhelmina op.

Kouwe Kermis is het derde deel van zijn Brabantse drieluik. Het eerste deel was het fraaie Laagstraat 443, vernoemd naar het woonadres van Ruud, waar het album werd opgenomen. Met fraaie liedjes als Cis Verdonk, Kortsten Dag, Marionneke Sanders (een klasgenoot van mij op de middelbare school heette ook zo) en natuurlijke het duet As Ge Ooit met Gerard van Maasakkers. Het was Gerard, die Jan Willem ooit aanmoedigde om ook eens in het Brabants te gaan zingen. De verwijzing naar As Ge Ooit in Verloren Zoon is dus niet toevallig en een soort eerbetoon.

Jan Willem was in zijn jeugd altijd erg opgewonden als hij ging verjaren, kon niet slapen, omdat hij nieuwsgierig was wat hij voor cadeaus hij zou krijgen. Het mooiste cadeau ooit was voor zijn zevende verjaardag, een gele kanariepiet van zijn opa. Nog Niet Jarig schreef hij samen met Guus Meeuwis, het enige liedje waarbij hulp kreeg van iemand anders. Overigens schrijft Jan Willem al heel lang mee aan het repertoire van Meeuwis.

Een belangrijke jaarlijkse gebeurtenis in het jonge leven van Jan Willem vormde de kermis. Hij woonde slechts een grasveld verwijderd van het kermisterrein. De kermis begon altijd de tweede zondag van september. Een week voor aanvang kwamen de attracties binnengedruppeld. Na schooltijd hing hij er altijd rond en als het mocht hielp hij mee opbouwen. De enige attractie waar hij inging was de zweefmolen, de opener van het album heet dan ook Laat het Leven Maar Zweven.

In het vlak bij Knegsel gelegen Vessem kwam Jan Willem eigenlijk nooit. Hij reed er alleen doorheen op training met zijn racefiets en later op zijn brommer op weg naar de slagerijschool in Tilburg. Begin twintig moest hij er eens zijn voor het aanvragen van een uitkering. De ontmoeting met de ambtenaar die de aanvraag behandelde is hem altijd bijgebleven . Jan Willem wilde toen graag beroepsmuzikant worden, maar kreeg toen de mededeling dat hij dat volledig uit zijn hoofd kon zetten, omdat daar in die regio geen droog brood mee was te verdienen. Zo’n twee decennia later, intussen een gearriveerd artiest, is hij terug in Vessem op zoek naar sponsors voor zijn boekcd Dry Good & Groceries. Beerze Bierbrouwerij uit die plaats werd toen een sponsor en is dat nog steeds. Sterker nog, Kouwe Kermis werd daar in “De Jachtkamer” opgenomen.

De Negende Zaligheid kan gezien worden als een bedankje voor deze jarenlange samenwerking. Hij zingt hierop een duet met Bertus Borgers, die uiteraard ook zijn saxofoon meebracht. Jan Willem vertoeft graag in de Auvergne, dankzij de warme accordeon van rasmuzikant Roel Spanjers krijgt Kom Maar Bij Mij een Frans tintje. Dit wordt nog versterkt door het gedeeltelijk Franstalige duet wat hij zingt met Floor Henkelman (AKA Fleur).

Alhoewel hij gesetteld is in Diemen, vier gezonde kinderen (uit twee huwelijken) heeft en een lieve vrouw, kan hij soms ook dromen over terug verhuizen naar de Brabantse Kempen, waar zijn wortels liggen. Hierover handelt de afsluiter en titelsong Kouwe Kermis. Die nostalgische gevoelens werden heel erg aangewakkerd toen de wereld door Corona tot stilstand kwam en hij veel tijd kreeg om te mijmeren.

Het prachtige boek bevat naast de nodige persoonlijke ontboezemingen ook veel foto’s uit zijn familie archief en de nodige foto’s van Brabantse kermissen uit de jaren zeventig. Het is voor mij als Brabander altijd een verademing om Jan Willem in zijn moerstaal te horen zingen, hopelijk is het niet zijn laatste Brabantstalige album.              

Het bijzonder fraaie en nostalgische Kouwe Kermis hebben we dus aan Corona te danken, het leven hangt echt van toevalligheden aan elkaar.

Theo Volk

Releasedatum : 21 januari 2022 Royal Family

Website : https://jwroy.nl

Lucinda Williams : You Are Cordially Invited: A Tribute To The Rolling Stones (Lu's Jukebox Series Vol. 6)

 


In 2020 startte Lucinda Williams een project ter ondersteuning  van de door COVID-19 getroffen muziekpodia. Ze nam zesmaal live covers  op van collega’s. Het laatste deel betreft You Are Cordially Invited: A Tribute To The Rolling Stones.  Williams bracht het album in eigen beheer officieel  reeds op 31 december 2020 uit onder de titel It's Only Rock and Roll: A Tribute to the Rolling Stones.

Niet alleen de titel is nu anders, ook de hoes. De nieuwe hoes is duidelijk geïnspireerd op het Stones album Beggars Banquet. Dit uitstekende album is hier het beste vertegenwoordigd met de klassiekers Sympathy for the Devil, Street Fighting Man en de minder bekende, maar zeker zo mooie songs Salt of the Earth en No Expectations.

Ook ontbreken een aantal bekende singles uit de begintijd niet, zoals The Last Time, Get Off of My Cloud, Paint It Black, Play with Fire en (I Can't Get No) Satisfaction. Afsluiter is het iconische You Can't Always Get What You Want. Williams wordt omringd door uitstekende begeleiders. Het album werd live opgenomen in  Ray Kennedy's Room & Board Studio in Nashville.

Persoonlijk hoor ik als Stones fanaat uiteraard liever de originele uitvoeringen en hoor ik ook liever Williams haar eigen songs zingen, zoals die op haar meesterwerk Car Wheels on a Gravel Road. Maar het is zonder meer een geslaagd project én voor een goede zaak.

Theo Volk                                                                                                                                       

Releasedatum : 28 januari 2022 Highway 20 Records (Eigen beheer)

Website : https://www.lucindawilliams.com

The Delines : The Sea Drift

 


Het was Rein van den Berg die mij in 2014 enthousiast attendeerde op hun debuutalbum Colfax. Ook mij had het album snel in een wurggreep, het zou uiteindelijk een van mijn favoriete albums van het vorige decennium worden.

De songs voor het album werden geschreven door meester-verteller Willy Vlautin, op een cover van Randy Newman’s Sandman’s Coming na. Liedjes doordrenkt met vooral countrysoul invloeden en met een filmisch karakter, die het vooral goed doen op de late avond. Zangeres Amy Boone tilde met haar geweldige zang de fraai gearrangeerde liedjes naar een nog hoger niveau.

De opvolger The Imperial vergrootte de populariteit van de band enorm, maar kon mij persoonlijk niet zo overtuigen als het debuut. In mei vorig jaar verscheen in eigen beheer het tussendoortje The Night Always Comes, een soort soundtrack bij Vlautin’s gelijknamige novelle en gevuld met op twee na instrumentale composities.

Het nieuwe album The Sea Drift is gedeeltelijk reeds geschreven en opgenomen voor de lock down. Amy Boone vroeg Willy Vlautin een song te schrijven in de trant van Tony Joe White's Rainy Night In Georgia. Het album moest uiteindelijk een opus worden met liedjes die zich afspelen aan de US Gulf Coast, niet ver vandaan waar Boone opgroeide.

Andermaal toont Vlautin zich een meester-verteller. Ook muzikaal weten de prachtig gearrangeerde songs met wederom een filmisch karakter pijlsnel te overtuigen. Het bijzonder goed in het gehoor liggende en uptempo Kid Codeine is enigszins een vreemde eend in de bijt.

Het bijzonder fraaie The Sea Drift ligt duidelijk in het verlengde van beide voorgangers en zal ongetwijfeld veel nieuwe zieltjes gaan winnen.  

Theo Volk

Releasedatum : 11 februari 2022 Decor

Website :  https://www.thedelines.com

 

The Delines live :

21-02 BRUSSEL : AB Club

22-02 WAGENINGEN : Junushoff

23-02 UTRECHT : Tivolivredenburgh

24-02 GRONINGEN :  Oosterpoort

25-02 EEKLO : N9

28-04 VENLO : Grenswerk

29-04 AMSTERDAM : Paradiso Noord


Etan Huijs : Dreams in Multicolor

 


Door zijn fraaie albums The Secret Us en The Monochrome Veil vergrootte Etan Huijs snel zijn populariteit. Helaas gooide Corona roet in het eten om veel live te gaan spelen. Etan besloot niet bij de pakken neer te gaan zitten en wilde een album met uitsluitend akoestische herbewerkingen van nummers van The Monochrome Veil op gaan nemen.

Gelukkig kreeg hij financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en begonnen er weer wat nieuwe nummers uit zijn pen te vloeien. Die liedjes liggen duidelijk in het verlengde van de voorganger, dus Americana en folk doordrenkt met invloeden van muziek uit de jaren zeventig.

De korte, instrumentale opener Octarine schreef hij met vaste producer BJ Baartmans, die ook deze keer weer de nodige instrumenten ter hand neemt. The Lake laat meteen het vertrouwde geluid horen,  met dank aan het zeer herkenbare vioolspel van Alex Akela, die hier tevens zorg draagt voor het warme accordeonspel.

Het meest hoopvolle nummer is Marigold Sun, “the old friend passing by” is hier de metafoor voor de reden voor het kiezen voor het muzikantenbestaan ; het brengen van je repertoire op de bühne.

Het hoogtepunt is voor mij Bobby, wat hij samen schreef met vaste begeleider Jori van Gemert. Het kan gezien worden als het vervolg op de murder ballad Josephine. Met name het door Jori gezongen slot is schitterend, waarop ze zichzelf begeleid op piano en waar verder alleen het sublieme cellospel te horen is van Renee van Wijnhoven (Clean Pete), thuis opgenomen door haar partner Anne Soldaat.

Het hele opnameproces werd gefilmd door Cissy van der Meer, beelden hiervan zullen te zien zijn in de bijbehorende video’s die uit zullen komen. Het fraaie album telt zes nummers met een speelduur van ruim 21 minuten. Het bijzonder fraaie artwork is weer van Douwe Dijkstra. Dreams in Multicolor zal op 20 januari met volledige band gepresenteerd worden in Schouwburg Cuyk.

Theo Volk

Releasedatum : 20 januari 2022 Eigen beheer

Websites : https://www.etanhuijs.com en https://etanhuijs.bandcamp.com/

Blaudzun : Lonely City Exit Wounds

 


De muziek van Blaudzun ken ik amper, alleen zijn derde album Heavy Flowers heb ik weleens beluisterd toen het net uitkwam. Dat ik niet naar zijn albums luisterde lag aan het feit dat ik de laatste tien jaar nog nauwelijks naar indiepop luisterde. Het enthousiaste persbericht maakte me nieuwsgierig om toch te gaan luisteren, gelukkig maar.

Het persbericht rept over  misschien wel zijn meest urgente en troostvolle plaat ooit. Een voorproefje van zijn inmiddels achtste album Lonely City Exit Wounds verscheen reeds in april vorig jaar. Op deze eerste single Real Hero is het bekende Blaudzun geluid te horen, een uptemponummer met stompend ritme. Daar zijn er nog meer van te vinden op het nieuwe album.

Een echte ELO vibe heeft Jettison, denk vooral aan een nummer als Mr. Blue Sky. Het album opent erg sterk met het titelnummer, waarin langzaam naar een climax wordt toegewerkt. In september verscheen de tweede single Closer, wat nog radiovriendelijker en beter in het gehoor liggend is dan Real Hero.

Daarnaast een aantal nummers met de nodige onderhuidse spanning. Prijsnummer is voor mij Dontfuckitup, vooral dankzij het inventieve refrein. Helaas beschik ik niet over de credits, dus weet ik niet welke zangeres er op meezingt.

Alhoewel de muziek vaak erg opgewekt klinkt, geldt dat zeker niet voor de teksten : “De songs op dit album hebben soms de schijn van opgewektheid maar zijn in de kern angstaanjagend. Pas nadat je dat ondergaat en meemaakt, is er een kans dat je hun ware aard ontdekt en wellicht troost vindt. Dat hoop ik tenminste.”, aldus Blaudzun.

In twaalf Nederlandse steden zal hij de nieuwe nummers voor het eerst spelen. Aan de tourdata zijn stadsdichters van deze steden van de tour gevraagd een kort werk te maken met als inspiratie Lonely City Exit Wounds. Alle steden hebben een lege, koude, eenzame periode meegemaakt en dat heeft een litteken op de stad en de culturele sector achter gelaten. Twaalf songs op het album, twaalf steden van de tour, twaalf odes aan deze steden.

Lonely City Exit Wounds is een album wat zeer snel onder de huid kruipt.

Theo Volk

Releasedatum : 21 januari 2022 V2 Records

Website : https://www.blaudzun.com

Aoife O’Donovan : Age of Apathy

 


Het was al weer zes jaar geleden dat Aoife’s vorig reguliere soloalbum In the Magic Hour verscheen. Niet dat deze geweldige Amerikaanse zangeres met Ierse roots de afgelopen jaren stil heeft gezeten. Tijdens de Coronapandemie bracht ze twee ep’s en vier live albums uit, waaronder een integrale uitvoering van Bruce Springsteen’s Nebraska. Daarvoor was ze druk met het succesvolle trio I'm With Her, wat ze samen vormt met de eveneens buitengewoon getalenteerde Sarah Jarosz en Sara Watkins.

Door de Corona beperkingen werkte ze dagelijks tijdens kantooruren vanuit Full Sail University in Winter Park, Florida met engineer Darren Schneider (Deep Purple, Koryn Hawthorne, Trivium) op afstand met de ervaren producer Joe Henry (oa Bonnie Raitt, Rhiannon Giddens). Age of Apathy is intussen haar derde soloalbum.

Net als bij de voorganger had Age of Apathy behoorlijk wat tijd nodig om bij mij in te dalen. Dat heeft te maken met haar gelaagde songstructuren. Maar net als bij de voorganger beginnen ze van loop van tijd onder de huid te kruipen. Vooral met dank aan de inventieve inbreng van de ritmesectie gevormd door bassist David Piltch en drummer Jay Bellerose. Met Allison Russell zingt ze een fraai duet in Prodigal Daughter en in de positieve afsluiter Passengers met Madison Cunningham. Prijsnummer is voor mij het spannend opgebouwde Lucky Star.

Age of Apathy ligt in het verlengde van In the Magic Hour, maar is misschien nog een tikkeltje mooier. Hopelijk kan haar liveoptreden in februari doorgaan, want Aoife behoort de allerbeste zangeressen die ik ken.

Theo Volk

Releasedatum : 21 januari 2022 Yep Roc/V2 Records

Website : https://www.aoifeodonovan.com


Aoife O’Donovan live:

8-2-2022 UTRECHT : TivoliVredenburg

Heather Sarona : Head Above Water


Eigenlijk is Heather Sarona voltijds moeder. Samen met de liefde van haar leven, Kale, heeft ze vier jonge kinderen, variërend in de leeftijd van anderhalf tot tien. Het gezin woont in Holly Springs, midden in de Uwharrie Mountains, wat een rijke historie heeft op het gebied van folk muziek en bluegrass.

Haar opa was een bluegrass muzikant, die Heather op haar veertiende haar eerste song leerde spelen op de oude gitaar van haar vader. Wat later leerde ze zichzelf ukelele en banjo spelen. Ze creëerde een unieke speelwijze door de metalen fingerpicks andersom te gaan gebruiken.

Haar debuutalbum Head Above Water is doorspekt met invloeden uit de traditionele folkmuziek en bluegrass. Opener en titelsong Head Above Water schreef Heather aan het begin van de Corona pandemie, waarin iedereen probeerde het hoofd boven water te houden.

Heather voelde zich niet altijd even gelukkig zoals ze zich nu voelt. Better Than What I Got gaat over de twijfel over het wel of niet doorgaan met een relatie. Een paar jaar terug schreef ze het eenvoudige, opgewekte liefdesliedje A Little More. For Me en I’ll Be Lost zijn beide odes aan haar man Kale. For Me beschrijft hun eerste ontmoeting, waarbij het meteen voor Heather duidelijk werd dat hij de ware was en is. Ooit maakte Heather een kort tripje met alleen de kinderen, maar miste al snel haar man. Ze schreef over deze ervaring I’ll Be Lost.

Zeker zo’n tien jaar oud is Fool. Ze componeerde het toen haar vorige langere relatie op de klippen liep. Het omschrijft het verdriet wat het teweeg bracht. Ook in de drie laatste liedjes All I Need, Don’t Want to Let It Go en Window to Break staat de liefde centraal.

Heather wordt omringd door de crème de la crème uit de bluegrass, waaronder Andrew Marlin (Mandolin Orange, Watchhouse), Libby Rodenbough (Mipso), Sarah McCombie (Chatham Rabbits) en Lizzy Ross (Violet Bell). Tot mijn grote verrassing bleek trouwens Heather zowel Sophie Janna en Margot Merah van The Lasses te kennen, met wie ze allebei ook e-mailcontact heeft. Wellicht een muzikale samenwerking in de toekomst?

Heather is een onafhankelijk muzikant, die ook een Patreonpagina heeft. Head Above Water is een voortreffelijk debuut, waar zowel de liefde, het geluk als de levenslust van afspat.    

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Eigen beheer

Websites : https://heathersarona.com en https://www.patreon.com/heathersarona

Kubilay Kaya : Slecht Alleen

 


In zijn jeugd pionierde Kubilay Kaya (Bergen op Zoom, 1978) met behulp van twee cassetterecords met beats. Hiermee maakte hij loops. Een van de eerste samples, die hij gebruikte was er een van James Brown, die hier hergebruikt wordt in de instrumentale opener Begin.

Slecht Alleen is intussen zijn  tweede soloalbum. In 2018 verscheen zijn debuut Wanneer Je Er Langer Naar Luistert Wordt het Best Mooi, een conceptalbum met zeven nummers over zeven vrouwen.

Overigens was Kubilay vijftien jaar lang een succesvol producer achter de schermen voor onder andere Ali B en Yes-R. Echter hier kon hij niet volledig zijn creatieve ei kwijt en besloot voor een solocarrière te gaan, een verstandige keuze.

Hiphop vormt de basis voor zijn muziek, maar bevat ook elementen uit de jazz, chanson, tachtiger jaren synthesizermuziek. Af en toe hoor je ook zijn Turkse roots terug (Psychedelische muziek uit de jaren zestig en zeventig). Hij  groeide overigens vooral op met Afro-Amerikaanse muziek, zoals William Bell en Ann Peebles,  en was én is hij idolaat van The Beatles. De invloed van The Beatles is dan ook regelmatig terug te horen in zijn liedjes.

Kubilay’s favoriete liedje van het album is Koud Alleen, wat qua ontstaanswijze een wat vreemde eend in de bijt is. Ooit leende Kubilay van een Amsterdamse vriend een jas, die hij maanden later in Rotterdam beloofde terug te geven. Op de dag van de teruggave werd de jas echter werd uitgeleend aan een vriendin, die hem vervolgens nooit meer terug gaf. In de tekst van zijn vaste tekstschrijver Lucas Boot wordt die jas als metafoor voor de liefde gebruikt.

Het  was een uitdaging voor Kubilay om voor een bestaande tekst muziek te schrijven. De basistrack werd opgenomen, met zijn pianojuf achter de piano, in Theater De Maagd in zijn woonplaats Bergen op Zoom. Hij koos hiervoor vanwege de akoestiek van deze voormalige kerk.

Kubilay is ook in staat om zelf uitstekende teksten te schrijven. Hij schreef zelf de tekst voor mijn persoonlijke favoriet op het album, het melancholische, lang uitgesponnen Wandelen Alleen in de Nacht. Vooral in dit nummer treedt zangeres Evelien Keesmaat, AKA KEES (Winnares Grote Prijs 2019), op de voorgrond.  De muziek  schreef Kubilay samen met Tjerk Schoonheim. Hopelijk creëren beide heren  in de toekomst nog meer mooie pennenvruchten samen.

Kubilay’s Turkse roots hoort je het beste terug in Ilham, wat het Turkse woord voor inspiratie is. Nog een opvallende track is Fucking Spinvis wat vol staat met verwijzingen naar liedjes van Eric de Jong.  Het is niet alleen een ode aan Spinvis, maar gaat vooral over het denken dat je niet goed genoeg bent in de liefde.

De liedjes op Slecht Alleen zijn veelal bespiegelingen op de liefde en vriendschappen.  Zelf spreekt hij over de rafelige paden van de liefde. Wat vooral het album zo interessant voor mij maakt zijn de subtiele invloeden uit andere genres die Kubilay toevoegt aan zijn hiphopbasis. Als alles meezit zal Slecht Alleen in februari live voorgesteld gaan worden. Digitale release is 7 januari, fysieke release wordt 14 februari. Te koop vanaf die datum bij hemzelf via zijn website en bij betere platenzaken als Concerto en Plato en wellicht ook bij Velvet en Sounds.     

Theo Volk

Digitale releasedatum : 7 januari 2022 Eigen beheer

Fysieke releasedatum : 14 februari 2022 Eigen beheer

Website : https://www.kubilaykaya.nl

 

Kubilay Kaya live:

13-02 BERGEN OP ZOOM : Gebouw T                      

20-02 AMSTERDAM : Paradiso (klzl)                         

24-02 UTRECHT : TivoliVredenburg (Club9)              

27-02 DEN HAAG : Paard

Lady Wray : Piece of Me

 


Misschien werd Nicole Wray te vroeg ontdekt. Vijftien jaar was ze toen in haar eigen woonkamer auditeerde voor Missy Elliott, zelf toen overigens ook pas drieëntwintig. Elliott herkende haar grote vocale kwaliteiten en gaf haar meteen een platencontract.

In 1998 verscheen onder haar eigen naam haar debuutalbum Make It Hot. Het titelnummer, een duet met Missy Elliott, leverde haar een gouden plaat op. In die tijd was ze nog erg onzeker en vond ze het niet prettig teksten te zingen, die niet door haar geschreven waren.

Haar tweede soloalbum Queen Alone, de titel is een knipoog naar het gelijknamige album van Carla Thomas,  verscheen pas in 2016. In de tussentijd is er veel veranderd in haar leven, getrouwd, moeder geworden en levend voor haarzelf en haar gezin. Een album waarop ze in zee gaat met producer Leon Michels, een uitstekende keuze.

Die samenwerking wordt nog succesvoller gecontinueerd op haar nieuwste album Piece of Me. Het geluid is nog wat moderner geworden, nog steeds vormt R&B, met een stevige dosis soul de basis, maar de hiphop invloeden zijn toegenomen evenals de aanstekelijkheid van haar songs. Ook worden deze keer haar vocale kwaliteiten nog optimaler gebruikt. Tevens zijn de teksten nog persoonlijker geworden.      

Het titelnummer verscheen reeds in 2019 succesvol op single en gaat over mensen in je leven die meer van je verlangen dan je van plan bent ze te willen geven. Het werd samen met b-kant Come On In ingezongen terwijl ze acht maanden zwanger was van haar dochter Melody, een belangrijke inspiratiebron voor haar. Het fraaie, wat afwijkende Melody, is een ode aan haar dochter, die erop te horen is. Onlangs verscheen het aanstekelijke Under the Sun op single.

Dankzij de uitmuntende productie van Michels worden de reeds uitstekende songs, naar een nog hoger niveau getild. Het over de ups en downs van het leven gaande Joy and Pain is trouwens geen cover van de bekende Maze klassieker, maar ook gewoon een eigen nummer. Een aantal nummers zijn reeds op haar Bandcamppagina te beluisteren.

Piece of Me is een bijzonder homogeen, verslavend en persoonlijk album van een zelfbewuste vrouw. Net als de voorganger reeds te bestellen in de webshop van De Konkurrent.

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Big Crown Records/De Konkurrent

Website : https://www.ladywray.com/

Lenny Kuhr : Lenny Kuhr

 


In mei vorig jaar was Lenny Kuhr door het Songfestival in Rotterdam weer trending topic. De oud-songfestivalwinnares vertelde toen in een talkshow bij Max enthousiast dat ze een album ging opnemen met producer Frans Hagenaars en arrangeur Reyer Zwart (bekend van oa VanWijck, Yorick van Norden, Alex Roeka en Danny Vera).

Jaren geleden nam Hagenaars al eens een lied op met Kuhr en dat beviel zo goed dat ze afspraken ooit nog eens een plaat te maken. Helaas verwaterde dat plan tot de twee elkaar toevallig aan de telefoon kregen en de knoop voor het maken van een album alsnog doorhakten. Alleen al door de verschillende karakters en achtergronden van de betrokkenen is het een bijzondere samenwerking.  

Het uitgangspunt voor haar drieëndertigste album Lenny Kuhr werd de rijkelijk gearrangeerde klassieker Dusty in Memphis van Dusty Springfield. Een album dat stamt uit 1969, het jaar dat Lenny het songfestival won. Haar laatste, in eigen beheer, uitgebrachte platen waren meer bestemd voor het theater. Hagenaars en Zwart wilden een andere plaat maken, Lenny moest weer de zangeres worden die voor één luisteraar staat te zingen.

Lenny werd opnieuw weer volledig in het diepe gegooid.  Ze kreeg te maken met voor haar onbekende muzikanten en instrumenten die haar al jaren niet meer hadden begeleid: drums, elektrische gitaren, strijkers, trompetten tot aan een kermisachtig orgel. Ze kreeg enkele songs aangeboden van niet de minsten.

De excellente opener In Mijn Boek is van de hand van labelgenoot Spinvis, die dit keer geen mysterieuze, vage tekst aflevert, maar een met kop en staart. Muzikaal herinnert het ook meteen aan Springfields klassieker. Nog meer op het lijf van Lenny geschreven lijkt de bijdrage/ode van Stef Bos, Nog Steeds een Troubadour. De prachtig tekst balt samen waarvoor Lenny al meer dan vijftig jaar staat :

Ik ben nog steeds een troubadour

Ik zoek nog altijd naar een lied

Zoek nog altijd naar de woorden

Voor wat ik voel en wat ik zie

Ik wil een licht zijn in het donker

Tussen alle haat en nijd

Want we gaan allemaal voorbij

En alleen de liefde blijft

 

Ik ben nog steeds een troubadour

Ik kom, ik zing en ik verdwijn

En al ben ik soms onzichtbaar

In de maalstroom van de tijd

Ik ben mijn eigen weg gegaan

Langs geluk en langs verdriet

Ik kan tevreden zijn met weinig

Maar kan niet zonder de muziek

Het wat stevigere Zonder Geluid werd geschreven door Lenny’s dochter Daphna op een tekst van haar overleden stiefvader Herman Pieter de Boer. Ooit de tekstleverancier van Lenny’s grootste hit Visite. Hoe Ik Weet Dat Je Er Bent is oorspronkelijk ook een liedje van Daphna, Lenny schreef er samen met haar man Rob Frank een Nederlandse tekst voor.

De wind wordt door Elke Vierveijzer als een metafoor gebruikt voor de onvoorspelbare wendingen dat een leven kan nemen in Het Komt Zoals het Komt, de prachtige muziek is van Lenny zelf. Samen met Joris Vincken schreef Lenny het aanstekelijke, goed in het gehoor liggende Met de Minste Weerstand.

Het gedragen Met Lege Handen, met een poëtische tekst van Elke Vierveijzer, komt diep binnen.  De prachtige, soms wat vervreemdend aandoende pianoballade Steeds Weer Breken is van Reyer Zwart op een tekst van Hein Stufkens. Dierbaar is nog een geslaagd lied van het schrijversduo Kuhr/Vincken.

Heel bescheiden sluit Lenny af met twee door haar alleen geschreven liedjes, Terug op Mijn Blote Voeten en Sarah. Zeker niet de minste nummers. Eerstgenoemde liedje had wel wat tijd bij mij nodig om volledig te landen. Een waardige afsluiter is Sarah, waarin Lenny op een eerlijke, nuchtere, bespiegelende manier terugblikt op haar leven tot dusver en daarbij haar zegeningen telt.

Eerlijk gezegd kende ik Lenny tot nu toe alleen van haar liedjes De Troubadour en Visite, Lenny Kuhr is voor mij een buitengewoon aangenaam en verrassend album. Een album dat volgens mij een geheel nieuw publiek zal gaan aanboren.

De albumpresentatie staat gepland voor woensdagmiddag 26 januari in Paradiso en zal haar verder brengen langs bekende luisterpodia, waaronder De Amer, Het Rozenknopje, Museum en Beeldentuin Nic Jonk en het Witte Kerkje. De grote knaller zal echter 17 november plaatsvinden, wanneer ze deelneemt aan Het Grote Songfestivalfeest in de Ziggo Dome. Voor alle data zie hier.

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Excelsior

Website : https://www.lennykuhr.com