The Lasses - Undone



Vorige maand had mijn blog het genoegen van de singlepremière van Hunter Moon van het Amsterdamse duo The Lasses. Het bijzonder fraaie Hunter Moon, van de hand van Margot, bezorgde mij het gevoel dat het wel snor zou zitten met hun derde album Undone. Dat voorgevoel blijkt bij beluistering volkomen te kloppen. De Ierse pub Mulligans, gelegen aan de Amsterdamse Amstel, loopt als een rode draad door dit album, als wel door de carrière van Margot en Sophie. De twee leerden elkaar immers tijdens een sessie in Mulligans kennen, en op dezelfde wijze ook producer Janos Koolen (Frédérique Spigt, Steam Power). En met de medewerkende muzikanten, gitarist Auke Hofstra en violiste Mirte de Graaff, speelt men geregeld sessies in Mulligans. Tijdens de opnamesessies trachtte producer Koolen de sfeer van de sessies in Mulligans te imiteren. Men maakte tijdens de opnames van Undone gebruik van slechts een microfoon, waardoor je het gevoel krijgt alsof de dames in je woonkamer een huiskamerconcert aan het geven zijn. Hoe puur hun stemmen zijn hoor je meteen in de a capella opener Undone in Sorrow van Ola Belle Reed, waaraan de titel is ontleend. Hun stemmen gedijen het beste bij een sobere inkleuring, die dan ook spaarzaam, maar wel smaakvol, is. Zo wordt het afgekloven Who Knows Where the Time Goes van Sandy Denny door de fluwelen Franse hoorn van Morris Kliphuis (Kapok) meer dan het beluisteren waard. Sophie leverde ook een prachtige compositie aan, Here Now. Uiteraard ontbreken traditionals niet. Tot de bekendste, hedendaagse composities behoort Motherland van Natalie Merchant. Verheugend vind ik het feit dat er een drietal eigen composities pronken op het fraaie Undone. Mijn hoop en wens is dat het er op een volgend album meer zullen zijn, want hun eigen composities behoren hier voor mij tot de mooiste. De releaseshow vindt zondag 27 oktober plaats in de Tolhuistuin, Amsterdam. 

Theo Volk

Releasedatum: 18 oktober 2019 Eigen beheer

Website: https://www.thelasses.nl/