Will Butler : Generations

 


Vandaag verschijnt Generations, het tweede soloalbum van Arcade Fire bandlid Will Butler. Oplettende en fanatieke muziekliefhebbers zullen onder andere de positieve recensies op Written in Music van Leon Pouwels en op Subjectivisten van Jan Willem Broek waarschijnlijk al gelezen hebben. Maar volgens mij kan het geen kwaad nog even er een stukje over te plaatsen. Zijn debuutalbum Policy ken ik niet, maar dat werd over het algemeen niet al te positief ontvangen, ik verwacht dat het bij Generations anders zal zijn. Het zijn over het algemeen zeer goed in het gehoor liggende songs, waarin synthesizers en drumcomputers prominent aanwezig zijn, instrumenten die niet bepaald tot mijn favoriete instrumenten behoren. Het duurde dan wel even voordat ik mij gewonnen gaf. Wat mij vooral over de streep trok waren de liedjes waarin klarinetten en saxofoons bespeeld door Stuart Bogie en Matt Baudet deze extra cachet geven. Vooral de twee afsluiters behoren tot mijn grote favorieten van het album. In Not Gonna Die hoor je naast die geweldige, swingende blazers ook nog een meeslepend koortje. Een heerlijk nostalgisch tintje krijgt afsluiter Fine door de wat jazzy achtige klarinet. Tekstueel gezien onderzocht Butler wat zijn plek in onze wereld is als rijke blanke Yankee, Mormoon, ouder en uiteraard muzikant. Butler komt trouwens uit een uiterst muzikale familie van moeders kant. Butler componeert overigens ook nog met succes  filmmuziek, zo werd hij al eens onderscheiden voor de score van de film Her. Generations is prima rock/popalbum geworden, dat meer dan als een tussendoortje gezien kan worden in de inactieve periode van Arcade Fire.      

Theo Volk

Releasedatum: 25 september 2020 Merge Records

Website: https://www.facebook.com/butlerwills/