Mega Bog : Life, and Another

 


Alhoewel ik al ruim dertien jaar niet meer werk, heb ik waarschijnlijk nog steeds behoorlijk last van beroepsdeformatie, want mega bog associeerde ik meteen met een grote hoeveelheid verlopen geld. In mijn hoedanigheid als (balie)kassier had ik in het verleden bij de Nederlandsche Bank namelijk geregeld te maken met buiten omloop gestelde bankbiljetten (bog). Zo’n twaalf jaar geleden nam Erin Birgy de artiestennaam Mega Bog aan. Life, and Another is intussen haar vijfde album en het tweede voor Paradise of Bachelors. Tegenwoordig is Birgy woonachtig in New Mexico. Zoals altijd zoekt ze volop het experiment. Opener Flower heeft de zwoele sfeer van Braziliaanse muziek. De reeds vrijgegeven single Station to Station (nee, geen cover van het bekende Bowie nummer) is vooral vocaal gezien erg fraai. Vervolgens is Weight of the Earth, on Paper een heerlijk uptempo nummer, met de nodige jazzinvloeden.  Swingend, stuwend en groovy, inclusief de lekkere sax van Alex Liebman, is Crumb Back. Het titelnummer associeerde ik meteen met de Franse groep Kira Neris. Met andere woorden Life, and Another schiet alle kanten uit. Birgy is een artieste, die zich niet door genres wil laten beperken, altijd op zoek naar volledige muzikale vrijheid. De referenties in het persbericht zijn dan ook talrijk : oa Laurie Anderson, Kate Bush, Slapp Happy, Bridget St John, David Bowie, Cate Le Bon, Aldous Harding, Yoko Ono, Hand Habits, Nico tot aan de filmmuziek van Wim Wenders. Ook deze keer kreeg ze onder andere hulp van James Krivchenia, Meg Duffy en Andrew Dorset van Lake. Ondanks Birgy’s experimenteerdrift denk ik dat het avontuurlijke Life, and Another veel muziekliefhebbers zal gaan aanspreken.

Theo Volk

Releasedatum : Paradise of Bachelors/De Konkurrent

Website : https://megabog.com