Michael McDermott : Lighthouse on the Shore/East Jesus

 


Michael McDermott’s carrière verliep wellicht niet volgens aanvankelijk beoogde verwachtingen. Alsof er een feilloos recept bestaat voor een uitgestippelde loopbaan of levensloop? Het enthousiasme loog er niet om toen zijn debuut 620 W. Surf werd gelanceerd in 1991, maar in zekere zin bleef hij verscholen in de schaduw van Springsteen of Mellencamp. Dit neemt geenszins weg dat hij schitterende muziek heeft gemaakt, en nog steeds maakt. Als McDermott zelf maar tevreden is met het wat hij heeft gemaakt. (meer is niet nodig) Want wat heeft hij een prachtig oeuvre gerealiseerd over de achterliggende jaren. Genoeg om trots op te zijn. Hij was piepjong toen 620 W. Surf verscheen. Misschien te jong, in zekere zin, aangezien hij ten offer viel aan drank en drugs gerelateerde perikelen. Gelukkig wist hij deze strijd uiteindelijk in zijn voordeel te beslechten. Het scheelt een stuk wanneer je gelukkig met jezelf bent, en met iemand in je nabijheid die je waardeert voor wat je bent. Hij vond een partner in Heather Lynn Horton, en zij staat hem bij, zowel muzikaal als persoonlijk. En zolang iemand anno 2024 een juweel van een album aflevert als deze dubbelaar getiteld Lighthouse on the Shore/East Jesus dan heeft hij geen grond tot klagen. Zelfs integraal beluisteren ging mij prima af. Het album blijft interessant over de volledige speelduur, maar vanzelfsprekend kun je hem in partjes kappen tijdens een luisterbeurt.

Het ingetogen karakter waarmee het album opent spreekt mij enorm aan. Je hoeft niet de longen uit je lijf te schreeuwen om gehoord te worden. Bradbury Daydream wordt vooral gedragen door piano, naast een subtiel arrangementje plus Michael’s zang. Meteen wordt een belofte gecreëerd voor wat het album verder brengt, en die wordt, tot mijn verrassing, waargemaakt. Niet zelden zijn dubbelaars een aanslag op de luisteraar, maar McDermott en de zijnen komen ermee weg. Er wordt mooi en vakkundig gespeeld. Met Will Kimbrough op gitaren en banjo, Matt Thompson neemt de bas voor zijn rekening. John Deaderick verzorgt de toesten, en is ruimte gemaakt voor mee subtiele aankleding in de vorm van Katie Burns en haar cello. De albums gaan naadloos in elkaar over. Persoonlijke getinte nummers naast over de jaren heen verworven vakkundigheid, staan garant voor kwaliteit, zodat je een strak uitgevoerde rocksong krijgt als Quicksand. Laten we transparant blijven. Voor mij hoef je niet iedere plaat van Michael McDermott aan te schaffen, maar deze nieuwste plaat is toch wel aller-plezierigst!

Rein van den Berg

Releasedatum : 13 september 2024 Pauper Sky Records

Website : https://www.michael-mcdermott.com/