Björn van der Doelen en de Huursoldaten - Eerwaarde Vader Zegen Mij Want Ik Heb Gezondigd


Als je ouders je aangegeven hebben bij de burgerlijke stand als Wouterus Jacobus Antonius van der Doelen dan moet dat volgens mij wijzen op een katholieke achtergrond. Vroeger gingen volgelingen van dat geloof regelmatig te biecht. Op zijn nieuwe album Eerwaarde Vader Zegen Mij Want Ik Heb Gezondigd doet Björn dit niet in de biechtstoel, maar publiekelijk. Alle zeven hoofdzonden komen voorbij : de lust, de gulzigheid, de jaloezie, de gemakzucht, de ijdelheid, de hebzucht en de woede. Zoals altijd is hij openhartig en eerlijk en spaart hij vooral zichzelf niet en steekt hij weer regelmatig zijn hand in eigen boezem, zoals bijvoorbeeld in Oew Tranen Uit  ’t Verleden. Hij betuigt spijt omdat hij vroeger weleens midden in de nacht alleen dronken thuis kwam zonder rekening te houden met een zwangere vrouw. Hij beseft dat hij toen erg egoïstisch was en anderen verdriet deed en dat hij nooit meer zo wil zijn. Ook zijn heerlijke zelfspot ontbreekt niet in De Parel van Brabant, waarin hij trouwens terloops Ramses Shaffy citeert :  “dus zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder”. De teksten voelen bij de fan, die ik ben, weer erg vertrouwd aan. Dat geldt ook voor het muzikale gedeelte. Dat komt natuurlijk vooral doordat Björn veel met dezelfde muzikanten werkt en vanaf zijn debuut met Gabriël Peeters als uitstekende producer. Opener en titelnummer kent echter een verrassend element in de vorm van kunstfluiter Geert Chatrou. Je krijgt hierdoor het idee dat je in een spaghetti western terecht gekomen bent. Ook afsluiter It’s Just a Ride is afwijkend mede doordat de muziek geschreven is door relatieve nieuwkomer Mirthe de Jonge. Björn wordt hier op bijzonder fraaie wijze begeleid door Mirthe op cello. Trouwe fans zullen weer dik tevreden zijn, schat ik in. Het nieuwe album wordt morgen en overmorgen ten doop gehouden in La Sonnerie in Son en Breugel. Voor de voorstelling van aanstaande vrijdag zijn volgens mij nog wat kaartjes te verkrijgen. Maar Björn treedt vaak genoeg op , zoals bijvoorbeeld op 17 maart op de bijzondere locatie Herberg Tiengemeten, het kleinst bewoonde eiland van Nederland. Een ideale combinatie voor een mooie wandeling in de natuur en een muziekoptreden.        
Theo Volk
Releasedatum: 13 december 2018 Modestus