Tijs Vanneste : Hier Is’t Goed


 

Al vroeg wist Tijs Vanneste wat hij wilde in zijn leven. Tatoeëerder als professie en daarnaast muziek als grote passie. In beide kan hij volop zijn grote creativiteit kwijt. Vanneste volgde in de humaniora een kunstrichting aan het Heilig Graf in Turnhout. Vervolgens studeerde Vanneste  een blauwe maandag aan de gerenommeerde kunstacademie St. Joost in Breda. Hierna volgde hij de opleiding tekenleraar in Gent. Hierna verdiende hij lange tijd zijn brood als tekenleraar in gevangenissen en het buitengewoon onderwijs. 

Op jonge leeftijd begint de muziek een grote rol in zijn leven te spelen. In het Belgische grensdorpje Dessel richt hij in 1995 op zestien jarige leeftijd de alternatieve metalband Oceans of Sadness op. De band bracht zes albums uit en stond ook zes keer op het  affiche van  de jaarlijkse Graspop Metal Meeting. Dit bekende metal festival vindt jaarlijks plaats in zijn woonplaats Dessel en trekt ieder jaar meer dan 100.000 bezoekers. Hij zong na Oceans of Sadness nog een tijdje in  de melodieuze rockband The Searching dat in 2014 het album Closure uitbracht. 

Anno 2021 heeft Vanneste in Mol de goedlopende tattooshop T*INK. Tot zijn clientèle mag hij ook BV’s Tom Boonen en Ben Segers rekenen. In 2016 bracht Vanneste samen met Yves Gaillard onder de artiestennaam Jef en Yves Van Echelpoel de culthit Ziet em duun uit. Reeds in 2003 geschreven voor een vriend , die in beschonken toestand een bijzonder eigenzinnige manier van dansen had. Dankzij YouTube en StuBru vergaarde het nummer bekendheid. 

Het album Hier Is’t Goed hebben we te danken aan het nog uit te zenden tv-programma “De Kemping”. Het concept ervan werd door Vanneste zelf bedacht. Het is gemaakt rondom jongeren, die door uiteenlopende redenen niet aan werk komen. De jongeren krijgen in het programma de verantwoordelijkheid over een camping zelf in handen en beslissen over alles mee. Twee maanden lang engageren ze zich voor dit bijzondere project: ze bouwen campingplaatsen, poetsen dagelijks douches en toiletten, organiseren bingo- en pétanque wedstrijden en moeten honderden kampeerders tevreden stellen. En ze moeten vooral leren om met elkaar samen te werken en individuele verantwoordelijkheid op te nemen. Voor het programma sprak Vanneste heel frequent met de deelnemers over de hobbels die zij reeds in hun jonge leven hebben moeten zien te overwinnen of dat nog moeten doen. Het zette Vanneste aan tot nadenken over hoe hij zelf in elkaar steekt en begon die gedachtes om te zetten in gevarieerde liedjes met prachtige teksten. 

Een van de belangrijkste liedjes is voor Vanneste het fraaie Pelicano. Een nummer over wie hij had kunnen worden, door het succes van Van Echelpoel. Hij legt uit: "Een gast uit het dorp die het “gemaakt”heeft en plots door heel het dorp als een “dikkenek” wordt beschouwd. Gelukkig zien ze daar in De Kempen dwars door en ben ik nog altijd één van hen. Onlangs had ik het nog eens voor: na het sluitingsuur van een café, belandde ik bij mensen thuis. Een hele nacht heb ik bij wildvreemden aan hun tafel in de living gezeten, pinten drinken. Toen mijn vrouw ’s ochtends vroeg waar ik had gezeten, kon ik alleen maar antwoorden: “Geen idee”. Dat psychedelische randje aan De Kempen - ik heb daar altijd van gehouden.".

Het nummer Het Gevaar werd al vooruitgeschoven als themanummer voor de Te Gek!?-campagne, die psychische problemen bespreekbaar wil maken. Den Tijd is Tijs z’n eigenzinnige bewerking van Bob Dylans The Times They Are A-Changin. Daarnaast leende hij de fraaie muziek van Brian Eno’s By This River van diens klassieker Before and After Science voor Neffe de Vaartdijk

Helaas beschik ik niet over de credits, dus weet ik niet wie op Hier Is’t Goed meespelen en door wie de andere liedjes zijn geschreven. Vanneste schreef overigens door de jaren heen al zo’n 800 liedjes. Muzikaal gezien wordt er heel gevarieerd uitgepakt. Hoogtepunt op het album is voor mij Hoe Snel Moet het Gaan, het fluwelen trompetspel is hier wonderschoon. Alleen van het zeer aanstekelijke countryduet Duzend Keer met Kate Ryan weet ik de credits. Zijn goede vriend Paul van Bruystegem (Triggerfinger) speelt hier gitaar. 

De teksten zijn voor mij als grensbewoner gemakkelijk te verstaan. Ik ga er vanuit dat het album geleverd gaat worden met een tekstboekje, want dat verdienen de fraaie teksten absoluut. Zowel muzikaal als tekstueel is Hier Is’t Goed een topalbum.   

Theo Volk

Releasedatum : 16 april 2021 V2 Records

Website : https://www.facebook.com/TijsVannesteArtistPage/