Mark Erelli - For a Song


Waar te beginnen bij dit nieuwe album zonder daarbij uitsluitend te vervallen tot superlatieven. Ik probeer objectief te blijven, wat moeilijk is, want mijn respect voor deze artiest en muzikant is niet sinds gisteren. Ook zijn bijdrage aan het laatste album van Lori McKenna is imponerend. Een man die in mijn ogen niets anders is dan een kunstenaar. Helaas onderschat, wanneer je het mij vraagt. Mark Erelli zou in één adem genoemd moeten worden met Joe Henry. Iemand van hetzelfde formaat. Ach, laat me zonder omhaal benoemen waar het op staat. For a Song, zijn nieuwste, is een super plaat! Ik beluister veel muziek, en beperk mij daarbij zoveel mogelijk tot Americana, Folk, Country, Blues, Blue Grass, Gospel en al hun aanverwante tussenvormen, zowel alternatief als conventioneel. Filteren komt vanwege het ruime aanbod soms moeizaam tot stand, maar waar het For a Song betreft beluister ik geen zwakheden. Meerdere malen word ik ontroerd, zonder dat ik exact kan benoemen waardoor. Stuk voor stuk liedjes met sterke tekstfragmenten. Composities die als vanzelf vloeien, zonder dat de rauwe randjes zijn weggepoetst. Productioneel vallen de aanwezige componenten precies op hun plaats. Wanneer dit album in 2015 was verschenen zou hij hoog geëindigd zijn in mijn persoonlijke top 10.
 
Onvoorstelbaar, maar wanneer ik het hoesje erop na speur dan lijkt Mark voor nagenoeg 70 procent verantwoordelijk voor de aanwezige instrumentatie. Onvoorstelbaar, want het album heeft een mooi vol geluid, met incidentele bijdragen van een aantal musici. Een plaat waarbij je gevoelsmatig concludeert dat er veel zorg en liefde aan besteed is. Mark schreef de nummers voor deze plaat zelf, uitgezonderd Loop Up en French King. Loop Up kwam tot stand met Dinty Child, en French King schreef hij samen met maatje Jeffrey Foucault. Toevallig dat juist in deze twee nummers zangeres Paula Cole weer eens van zich laat horen. Het is een cohesierijk album. Voordien was mij dit niet opgevallen, maar met regelmaat heb ik een associatie met Paul Simon. Die vergelijking valt niet alleen samen met diens zang, ook compositorisch meen ik overeenkomsten te bespeuren. In 2016 hebben al veel mooie platen het daglicht mogen aanschouwen, maar For a Song ervaar ik als de sterkste tot dusver. For a Song gaat verder dan vakmanschap alleen. De objectiviteit ten spijt, maar hier vind je een belangrijk bestandsdeel van, zo niet de volledige ziel en zaligheid van Mark Erelli.

Rein van den Berg

Releasedatum: 11 april 2016 Eigen beheer
Website:  https://markerelli.bandcamp.com/album/for-a-song