Richard Shindell - Careless


Jaren geleden verhuisde Shindell naar Argentinië. Ik had verwacht dat zijn muziek richting Latijns Amerikaanse invloeden zou dobberen, maar dat bleef beperkt. Careless is zoals we hem graag horen, vertrouwd. Spiderman en Batman nemen een break. Dat gevoel krijg je bij het beluisteren van Careless eveneens, want Richard Shindell maakt met zijn nieuwste plaat een ontspannen, gerevitaliseerde indruk. In tegenstelling tot de plaat die daaraan vooraf ging, Not Far Now. Die ervoer ik destijds (2009!) als enigszins plichtmatig, waardoor ik me afvroeg of de koek op was. Je publiek iedere keer opnieuw verrassen, onder de indruk brengen, ga er maar aan staan. De angst dat je inspiratie aflaat en niet voldoet aan de verwachting lijkt me op de loer liggen. Daar is op Careless geen sprake van. Het album doet mij qua sfeer denken aan zijn in 1997 verschenen album Reunion Hill. Duister, maar zeer geïnspireerd, luister alleen maar naar de titelsong! Voorzichtig, maar niet onverschillig. Ja, er is lichtvoetigheid (Infared) , maar het accent is overwegend meer serieus te noemen.

Begin september is heer Shindell in Nederland voor een reeks concerten. Ik zal erbij zijn. De verschijningsdatum van Careless ligt dan nog een weekje verderop, maar ik hoop dat hij een fysieke geluidsdrager bij zich heeft.  The marlboro man road into Japan zingt hij in Atlas Choking. Hij zet ermee mijn verbeeldingskracht op scherp. Dit is Shindell ten voeten uit. Niet vernieuwend, maar wel uiterst vertrouwd. Muzikaal wist hij zich te omringen met prima musici, terwijl zangeres Lucy Kaplansky opnieuw van de partij is. Geluidstechnisch wederom tot in de puntjes verzorgd. Shindell liet zich onlangs beluisteren op het onlangs verschenen Toward the Thunder, helaas, maar dit maal geen tegendienst van Antje Duvekot. Before You Go is klein en stemmig.

Love, you will laugh and you will cry
Love, you will live and you will die
But only for a while

There's a world that you must bear
They're waiting for you there
To lead them from the night
And bring them to the light

Love, here's a place and here's a name...

I wish you could stay
But there's no other way

Rein van den Berg

Releasedatum: 9 september 2016
Bandcamp: https://continentalrecordservices.bandcamp.com/album/careless