De opvallende parallel tussen mijn vorige recensie over Eastern
Smiles van Hanna Paulsberg Concept en A
Million Things van Rohey is dat de bandleden elkaar kennen van het conservatorium in Trondheim. Het betreft het debuutalbum van
jazz/soulkwartet Rohey, de groep is vernoemd naar zangeres Rohey Taalah, die
Gambiaanse roots heeft. Rohey is Arabisch voor mijn ziel. Haar voornaam doet ze
alle eer aan, want haar stem is bijzonder soulvol en zit er een prettig hees
randje aan. Het stond bij voorbaat vast, dat het album niet kon mislukken. De
opnames vonden plaats in de fraaie Ocean Sound Recordings studio, gelegen op
het Noorse eiland Giske, met uitzicht op de Atlantische Oceaan in hartje
winter. De songs werden direct live opgenomen in een opstelling zodat de
muzikanten elkaar konden zien en zo dicht mogelijk bij elkaar. Dat is het
resultaat absoluut ten goede gekomen. Toetsenist Ivan Blomqvist schreef alle
songs op drie liedteksten na, die hij samen schreef met Rohey. De arrangementen
worden echter gezamenlijk gemaakt. Zij presenteren zich nadrukkelijk als groep
en dat is terecht, want de inbreng van bassist Kristian B Jacobsen en drummer
Henrik Lødøen is ook groot. Drummers en bassisten willen tijdens het luisteren
nog weleens aan mijn aandacht ontsnappen, maar dat gebeurt niet bij deze twee
heren. Hun muziek zweeft tussen poppy jazz en funky soul in. In Is This All There Is? hoor ik de invloed
van Stevie Wonder. Rohey heeft veel naar zijn muziek geluisterd, net als naar
Frank Sinatra. Ze mogen intussen Jamie Cullum en Gilles Peterson, eigenaar van
het hippe Brownswood-label, tot hun fans rekenen. Ook in Nederland hebben ze al
bewonderaars, want ze speelden vorige op het InJazz-festival. A Million Things is andermaal het bewijs
dat Noorwegen veel interessante muzikanten herbergt.
Theo Volk
Releasedatum: 28 april 2017 Jazzland
Website:
http://rohey.no/