Oukje den Hollander : Nog Zo Veel

 

Met de achternaam den Hollander zing je vanzelfsprekend in het Nederlands. Oukje zingt in haar composities op haar nieuwe EP Nog Zo Veel teksten van niet de minste, van de veel gelouwerde Ilja Leonard Pfeijffer. Overigens niet voor het eerst, in 2019 verscheen haar succesvolle debuutalbum Idyllen, wat onder andere kon rekenen op een lovende recensie van de NRC. Ook ik was onder de indruk van Idyllen, het behoorde tot mijn favoriete albums van dat jaar.

Mijn eindconclusie luidde toen : “Samen met multi-instrumentalist Marijn Korff de Gidts schreef Oukje de composities, maar de fraaie en regelmatig inventieve arrangementen zijn van de hand van Marijn. Soms passen ze zo goed bij de teksten, dat het lijkt alsof ze tegelijkertijd zijn ontstaan. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de reeds uitgebrachte single We Zijn een Eiland.

Ook druipt regelmatig de passie van de zang van Oukje, zoals in Winter Komt. De inkleuring is buitengewoon smaakvol en soms verrassend. De dromigere kalimba in Ik Red Me Wel vind ik een mooie vondst. Aan alle facetten is aandacht besteed, dus ook aan het fraaie artwork, de foto’s zijn gemaakt door de bekende fotograaf Benji Reid.”.

Never change a winning team, dus veranderde de werkwijze niet. Andermaal schreef Oukje samen met Marijn de muziek op teksten van Ilja Leonard Pfeiffer. De vier gedichten zijn deze keer afkomstig uit “De man van vele manieren” (Verzamelde gedichten 1998 – 2008, De Arbeiderspers). Die als thema hebben over op de wereld zijn en samenzijn.

Opnieuw is het muzikaal gezien eigenzinnig, verrassend, soms schurend en ongrijpbaar. Hun eclectische popmuziek wordt andermaal vermengd met invloeden uit klassieke en jazz muziek. Het tweetal krijgt slechts alleen hulp van Niki de Vlaming (viool) en Floris van der Vlugt (saxofoon, basklarinet). Hoogtepunten zijn voor mij het dromerige en intrigerende Jouw Huid en de dik kippenvel bezorgende, bijzonder ingetogen afsluiter Verdriet Beschrijf Je Als Volgt. Nog Zo Veel is misschien nog wel indrukwekkender dan het debuut.

Theo Volk                                                                                                                                      

Releasedatum : 4 november 2022 7 Mountain Records

Website : https://www.oukjedenhollander.com/

 

Idyllen tour :

30-01-2023 ENSCHEDE : Concordia

09-03-2023 RODEN : Theater de Winsinghhof

11-03-2023 DEVENTER : Mimik

24-03-2023 SOEST : Theater Idea