Het gelijknamige debuutalbum van Quercus kwam uit in 2013.
De eerste samenwerking van folkdiva June Tabor met pianist Huw Warren en
saxofonist Iain Ballamy dateert echter van Tabor’s album At the Wood’s Heart uit
2005. Overigens werd Quercus reeds in
2006 live opgenomen, zonder dat dit hoorbaar is. Het bevatte een mix van jazz
en folk, hetgeen ook geldt voor Nightfall.
De titel is ontleend aan het korte gedicht In Memoriam (Easter 1915) van
oorlogsdichter Edward Thomas:
The flowers left thick at nightfall in the wood
This Eastertide call into mind the men,
Now far from home, who, with their sweethearts, should
Have gathered them and will do never again.
This Eastertide call into mind the men,
Now far from home, who, with their sweethearts, should
Have gathered them and will do never again.
Net als op het debuut opent men met een bekende compositie van de
Schotse achttiende-eeuwse dichter en liedjesschrijver Robert Burns, het
beroemde Auld Lang Syne. Direct wordt
al duidelijk, dat er voortgeborduurd wordt op het debuut. De begeleiding van
Tabor’s zang is uiterst subtiel. Het repertoire bestaat veelal uit
traditionals, een ervan sluit goed aan op het gedicht van Edward Thomas. The Manchester Angel handelt over het
droevige einde van een Manchester regiment in 1746, dat prins Charles Edward
Stuart steunde. Daarnaast zijn er twee eigen composities te vinden, een van
Warren, Christchurch en Ballamy
schreef Emmeline. Wat modern
repertoire levert men in de vorm van Don’t
Think Twice It’s Alright van Bob Dylan en een bijzonder fraaie vertolking
van The West Side Storyklassieker Somewhere.
Net als de voorganger is het album prachtig,
ruimtelijk opgenomen. De titel past perfect bij het vertolkte werk, vooral op
de late avond komt het tot zijn recht. Het is muziek waar je de tijd voor moet
nemen, vooral om de subtiele arrangementen goed tot zijn recht te laten komen,
muziek dus voor echte fijnproevers.
Theo Volk
Releasedatum: 28 april 2017 ECM Records
Website: https://www.ballamy.com/quercus/