3hattrio - Lord of the Desert


Met meer dan gewone belangstelling volg ik al een paar jaar dit bijzondere trio. De twee voorgangers, Dark Desert Night en Solitaire, konden rekenen op uiterst lovende recensies van mij. Ik ben bepaald niet de enige, die enthousiast is over hun muziek, ze mogen bijvoorbeeld Van Dyke Parks en Tom Russell tot hun fans rekenen. Tot op heden bleef helaas de belangstelling van gewone liefhebbers vrij beperkt. Wellicht dat hun vierde album Lord of the Desert daar verandering in kan brengen. Volgens mij is hun, zoals ze het zelf noemen, American Desert Music iets toegankelijker geworden. Hun unieke sound is vooral geworteld in de Amerikaanse folkmuziek. Op de voorgangers leverden Hal Cannon en Greg Istock de songs aan. Verheugend is dat de jonge violist Eli Wrankle deze keer het instrumentale Night Sky schreef. Het behoort tot de mooiste composities en lijkt me een poging om een nachtelijke sterrenhemel in de woestijn uit te beelden. Ook schreef hij de muziek voor de afsluiter en titelsong. Net als op de voorgangers hebben een aantal songs een hypnotiserende werking op de luisteraar en zorgt de viool van Eli regelmatig voor een psychedelisch tintje. Veel van de songs komen door improvisatie tot stand. De keuze van de hoes was niet geheel toevallig, want het betreft een schilderij van Greg. Zijn schildersatelier dient namelijk ook al vier albums lang als opnamestudio. Dit jaar komt het trio eindelijk naar Europa voor concerten. Met Lord of the Desert leveren de heren wederom een prachtplaat af, die trouwens reeds te koop is via de webshop van Lucky Dice.
Theo Volk
Releasedatum: 23 februari 2018 Okedokee Records