Bob Bradswaw : The Ghost Live

 


Vreemd genoeg is dit mijn eerste kennismaking met de muziek van de in Cork opgegroeide singer-songwriter Bob Bradshaw. Als ik wat beter had opgelet dan had ik online in het verleden op zijn minst de enthousiaste recensies gelezen van Fred Schmale op Real Roots Café. Hij rekent intussen Bradshaw tot zijn tien favoriete artiesten. Ik kan zijn enthousiasme goed voorstellen na beluistering van zijn inmiddels zevende album The Ghost Live. Hij blijkt niet alleen een uitstekend zanger, maar kan daarnaast gerekend worden tot de betere verhalenvertellers. Hij had dan ook een goede leerschool door aanvankelijk als journalist te werken en schreef daarnaast ook korte verhalen. Twee van die verhalen werd gepubliceerd in het kader van de prestigieuze Irish Press New Irish Writing series. Maar zijn passie voor muziek bleek uiteindelijk toch groter. Hij besloot een aantal jaren door Europa te trekken en verdiende zijn boterham als straatmuzikant en door optredens in bars. Uiteindelijk belandde hij via New York, San Francisco in Boston. In de tussentijd verdiende hij de kost met allerlei aparte baantjes, waaronder als huisschilder en als portier van Liza Minelli. In Boston studeerde hij in 2009 af aan het beroemde Berklee College of Music. Zijn muzikale carrière duurt intussen al zo’n drie decennia en door zijn vele optredens is hij intussen gepokt en gemazeld en kan hij uit de voeten in talloze genres. Ook The Ghost Live is weer erg gevarieerd.  De gelijkenis met de stem van Elvis Costello veel mij direct op. Bij het begin van Light of the Moon werd ik even op het verkeerde been gezet, omdat ik dacht dat hij Losing My Religion van REM wilde inzetten. De liedjes werden allemaal geschreven met diverse coauteurs tijdens de pandemie. De titel van het album verklaart hij als volgt : “In the theater world, the ghost light is a single bulb that’s left burning to appease the spirits of the absent performers whenever the hall goes dark.”. Het beluisteren van The Ghost Live is een bijzonder aangename bezigheid en nodigt mij zeker uit om ook voorgaande albums te gaan beluisteren.

Theo Volk

Releasedatum : 30 april 2021 Fluke Records

Website : https://www.bobbradshaw.net/