Richard Thompson heeft een goede neus voor uitzonderlijk muzikaal talent. Hij bewierookte Katherine Priddy’s debuutep Wolf in 2018 met de woorden “het beste wat ik dit jaar hoorde”. Ook vroeg hij haar meteen mee op tournee. Een halve eeuw eerder had Thompson al een ander buitengewoon talent een podium gegeven. Op 24 september 1969 was Nick Drake in de London Royal Festival Hall supporting act van Fairport Convention en John & Beverley Martyn. Een van de slechts zevenentwintig optredens die Drake tijdens zijn leven gaf.
Katherine groeide op in het pittoreske Alvechurch, slechts tien kilometer van Tanworth-in-Arden, waar Drake een deel van zijn zorgeloze jeugd doorbracht en waar hij op slechts zesentwintigjarige leeftijd zou overlijden. Hij is misschien wel Katherine’s belangrijkste inspiratiebron, naast John Martyn, Jeff Buckley, Scott Matthews en Tunng.
Dankzij haar groeiende bekendheid verschijnt haar debuutalbum The Eternal Rocks Beneath op Navigator. Twee nummers stonden al op haar ep, Wolf en Ring O’ Roses. Wolf is geïnspireerd op Emily Brontë’s “Wuthering Heights”. Ciaran Clifford’s tin whistle geeft het nummer een Keltisch tintje. Het album bevat composities die Katherine de afgelopen zeven jaar schreef en die de tijd kregen om te rijpen.
Gedurende de laatste twee jaar werden de songs in alle rust opgenomen in de Rebellious Jukebox studios, een kleine kelderstudio gelegen in het centrum van Birmingham. Vakkundig geproduceerd door Simon Weaver. Weaver speelt ook drums, percussie, bas en elektrisch gitaar (Wolf, Indigo, Eurydice). Titels als Eurydice en Icarus verraden belangstelling in de Griekse mythologie. Ook vormt haar jeugd en de natuur een bron van inspiratie.
Opener Indigo en The Summer Has Flown herinneren aan de tijd dat haar dag begon met fluiten van een merel in de boom voor haar slaapkamerraam. The Isle of Eigg verwijst naar het gelijknamige Schotse eiland. Naast fraaie ingetogen songs draait Katherine ook haar hand niet om voor een aanstekelijke nummer als Letters From a Travelling Man.
De songs worden zonder uitzondering prachtig ingekleurd, vooral de bijdragen van Mikey Kenney (fiddle), Zofia Reeves (viool), Bart Shirm (cello) en last but not least Thomas Lenthall (accordeon) bevallen me uitermate goed. Tweelingbroer Jack speelt cornet.
Toch steelt vooral de uitzonderlijk fraaie zang van Katherine de show. Af en toe dromerig, maar altijd verleidelijk, haar zang streelt het gehoor van de luisteraar op een bijzonder prettige manier. Maar ook haar songschrijverkwaliteiten zijn buitengewoon en leveren een tiental beeldschone songs op, waarvan About Rosie mijn absolute favoriet is.
Hopelijk mogen we Katherine met de verbeterende Corona omstandigheden snel hier live verwelkomen. Ze zou bijvoorbeeld niet misstaan op podia als Het Witte Kerkje in Terheijden, Guo concerts in Oisterwijk of bij De Maandag van Van Meurs in Eindhoven. Uiteraard wordt het album geleverd met een boekje met haar poëtische teksten. Na Ten Years van Linde Nijland is The Eternal Rocks Beneath het tweede folkalbum van de buitencategorie dit jaar.
Theo Volk
Releasedatum : 25 juni 2021 Navigator Records/Bertus
Website : https://www.katherinepriddy.co.uk/