Voor zijn huwelijk met Josienne Clarke was Alec volledig onbekend bij mij. Hij blijkt veelzijdig te zijn, hij is niet alleen singer-songwriter, maar ook fotograaf, videomaker en consultant (telecommunicatie technologie specialist). Zijn debuutalbum I Used to Be Sad & Then I Forgot, een melancholisch folkalbum met lichte invloeden van Leonard Cohen, verscheen pas mei vorig jaar. De hoes van de nieuwe ep A Place Like Home verraadt veel door de bedachtzame en wat droevige houding waarop Alec is afgebeeld. De songs zijn geschreven aan het begin van de coronapandemie en weerspiegelen zijn mentale gesteldheid tijdens de voor ons allen onzekere tijden. De vijf songs werden in drie dagen tijd opgenomen in Drinkwater’s Polyphonic studio in Stroud. Eega Josienne Clarke produceerde en bepaalde voor een groot deel het eindresultaat. Vooral door haar subtiele sax en klarinet solo’s. Ook contrasteren haar heldere vocalen op een prettige manier met de iets meer rauwere zang van manlief. Lukas Drinkwater nam op en speelt gitaar, bas, drums en toetsen. De prettig in het gehoor liggende liedjes nestelen zich snel onder de huid van de luisteraar. The Ghost of Mistakes had ook geschreven kunnen zijn door de excellente songsmid Cormac O Caoimh uit het Ierse Cork. Dat gevoel wordt versterkt doordat Cormac’s vrouw Aoife ook de achtergrondvocalen verzorgt in zijn liedjes. Overigens brachten Josienne en Alec op 17 september, onder de artiestennaam 2PrivateMatters, de EP Doubts Run Out uit. Het nummer High Tide is nog redelijk conventioneel, maar op nummers als Cartography en Workhorse wordt volop geëxperimenteerd. Toen Josienne zo’n decennia geleden imponerend debuteerde met One Light Is Gone, had ik absoluut niet kunnen bedenken, dat ze zich zo veelzijdig zou gaan ontwikkelen. Met dank daarbij ook aan haar man Alec.
Theo Volk
Releasedatum : 29 oktober 2021 Corduroy Punk Records
Website : https://corduroypunk.com/