Red River Dialect - Broken Stay Open Sky


Voor de eenvoudige, maar fraaie hoes van het vierde album Broken Stay Open Sky bleef liedjesschrijver en frontman David Morris dichter bij huis, namelijk zijn geboortestreek Cornwall. Voor de vorige, Tender Gold & Gentle Blue, poseerde hijzelf op Skellig Island, Ierland. Dat album werd terecht volledig omarmd door de Britse pers. Het was vooral een persoonlijk relaas over het overlijden van zijn vader. Vier songs gingen erover, waaronder de spannende, tien minuten durende sleutelsong, Ring of Kerry. Daarnaast schreef hij nog een lang essay over het verscheiden van zijn vader. Voor de nieuwe cd ging hij op zoek, zoals hij het zelf omschreef “freshness, movement and vibrancy”. Altijd speelt de natuur een belangrijke rol in zijn teksten. Zo is het wat stevigere Gull Rock een verwijzing naar de op de hoes afgebeelde plek. Tijdens het schrijven van de songs kreeg hij een uitnodiging van zijn vriendin Joan Shelley om het voorprogramma te verzorgen. Hierdoor kreeg hij de gelegenheid iedere avond Joan begeleid door Nathan Salsburg en Glen Dentinger te zien optreden. Haar voordracht had de oprechte frisheid waar hij naar op zoek was en leverde inspiratie voor een aantal nieuwe songs. De songs werden grotendeels met zijn zeskoppige band live in de studio opgenomen, waarin vooral  de viool van Ed Sanders een sfeerbepalende rol speelt. In tegenstelling tot de voorganger had dit album meer tijd nodig om te landen. Een vreemde eend in de bijt als Ring of Kerry  op de voorganger zul je op Broken Stay Open Sky niet aantreffen. De songs vormen meer een geheel en bevalt me zeker zo goed als Tender Gold & Gentle Blue    
Theo Volk
Releasedatum: 2 februari 2018 Paradise of Bachelors

Ola Kvernberg - Steamdome


Al op zijn zesde begon Kvernberg viool te spelen, net als zijn moeder en zijn opa speelde hij folkmuziek. Op zijn zestiende kreeg hij van zijn vader het album Two of a Kind van de legendarische jazz violisten Svend Asmussen en Stephane Grappelli. Hierdoor verschoven zijn muzikale interesses richting jazz. Op zijn twintigste volgde hij het conservatorium aan de universiteit van Trondheim. In die periode werd hij een veelgevraagd sessiemuzikant, die op zo’n dertig albums meespeelde. Tevens trad hij toe tot het Trondheim Jazz Orchestra. Tijdens zijn allereerste optreden met dit orkest in 2003 speelde hij samen met niet de minsten,  Erlend Skomsvoll en Pat Metheny. Naast zijn sindsdien gestarte solocarrière speelde hij terloops nog mee op albums van anderen, onder anderen ook op het rockalbum The Death Defying Unicorn van Motorpsycho. Al deze opgedane ervaringen in het jazz-, folk- en alternatieve rockgenre combineert hij nu op Steamdome. De instrumentale composities worden vooral gedomineerd door drums en allerhande percussie instrumenten. Kvernberg maakt gebruik van maar liefst drie drummers :  Erik Nylander (Mechanical Fair, Liarbird), Børge Fjordheim (Sivert Høyem, Monical Heldal) en Hans Hulbaekmo (Broen, Atomic, Moskus). Ook Kvernberg speelt drums en percussie, uiteraard viool, maar ook nog orgel, harmonium en gitaar. Dit vooral ritmische geweld levert een uiterst boeiend album op, laverend ergens in de grensgebieden van jazz, folk en rock.
Theo Volk
Releasedatum: 26 januari 2018 Grappa / PIAS

John Bramwell - Leave Alone the Empty Spaces


John Bramwell is de voormalige zanger en liedjesschrijver van het bekende trio I Am Kloot. Na een zestal albums hielden de heren het voor gezien. Hierna trok Bramwell samen met zijn grappige en trouwe viervoeter Henry in zijn VW kampeerbus regelmatig door Europa en het Verenigd Koninkrijk en leerde onderweg veel interessante nieuwe mensen kennen, bovendien trad hij de laatste jaren zo’n driehonderd keer op. Die reizen vormen de inspiratiebron voor Leave Alone the Empty Spaces. In de teksten van de liedjes klinkt het gevoel van vrijheid door, maar ook van avontuur en eenzaamheid. Zijn emotionele gesteldheid was soms somber, maar ook af en toe buitengewoon uitbundig. Dat levert negen bloedmooie liedjes op, waarvan de eerste verrassend genoeg instrumentaal is. Bramwell staat bekend om zijn fraaie teksten, zijn unieke stemgeluid en gitaarspel. De goed in het gehoor liggende single Who Is Anybody? was het album al vooruitgesneld. De productie is gelukkig soberder dan de laatste twee I Am Kloot albums. Helaas is het album aan de korte kant, slechts net zevenentwintig minuten. De liedjes werden reeds in september en december tijdens soloconcerten in Nederland voorgesteld. De release was aan de andere kant van de plas reeds half november, in ons land begin volgende maand. Leave Alone the Empty Spaces is ondanks de korte speelduur een absolute aanrader.      
Theo Volk
Nederlandse releasedatum :  2 februari 2018 Believe Records

Dayna Kurtz with Robert Maché - Here vol. 2


In 2002 braken Mia Doi Todd en Dayna Kurtz in Nederland door met respectievelijk Mia’s vierde album The Golden State en Dayna’s tweede album Postcards from Downtown.  Een jaar later deelden beide zangeressen het podium in de Tilburgse 013, uiteraard liet ik de gelegenheid niet voorbij gaan om deze dames te aanschouwen. De uiterst timide Mia speelde toen de eerste set, tussendoor werden haar gitaren vakkundig gestemd door JW Roy. Na de pauze was het de beurt aan een duidelijk meer ervaren Dayna, die door haar gepassioneerde performance mij toen meer wist te overtuigen. Eerder dat jaar, op 5 juni, had Dayna met band reeds opgetreden in Paradiso, vastgelegd op de dvd Postcards from Amsterdam. Ze werd onder anderen begeleid door topmuzikant Roel Spanjers,die hier excelleert op toetsen en accordeon. Ook JW Roy had op een of andere manier bemoeienis met de dvd, want hij wordt bedankt in de credits. Sindsdien is Dayna met de regelmaat van de klok hier blijven optreden vanwege haar grote populariteit. Twee jaar terug werden in Nederland wederom live opnames gemaakt. Vorig jaar verscheen het eerste deel. Op deel twee zijn twee nummers van haar prachtige laatste album Rise and Fall te horen. Het meeslepende It's How You Hold Me en het meest liefdevolle breakup liedje ooit, You're Not What I Need (But You’re All That I Want). Verder misschien wel haar mooiste liedje ooit, Somebody Leave a Light On. Een liedje met een bijzondere betekenis voor Dayna, omdat op de studioversie haar mentor Richie Havens meezingt. Naast eigen werk ook twee covers, Reconsider Me (Margret Lewis/Mira Smith) en Talking at the Same Time (Tom Waits/Kathleen Brennan). Op Here vol. 2 wordt Dayna slechts begeleid door Robert Maché, maar maakt Dayna nog meer indruk dan zo’n vijftien jaar geleden vanwege haar doorleefde stem en voordracht. De cd is reeds te koop bij Lucky Dice. Volgende maand geeft Dayna weer de nodige concerten in Nederland en België.
Theo Volk

Releasedatum: 26 januari 2018 Kismet Records

Dayna Kurtz live in Nederland en België:
wo. 21 feb. Theater de Weijer, Boxmeer
do. 22 feb. Theaters Tilburg, Tilburg
vr. 23 feb. Burgerweeshuis, Deventer
za. 24 feb. TivoliVredenburg, Utrecht
zo. 25 feb. Nieuwe Dijkhuis, Doetinchem
ma. 26 feb. Patronaat, Haarlem
wo. 28 feb. Junushoff, Wageningen
do. 01 mrt. CC de Breughel, Bree
vr. 02 mrt. Podium 't Beest, Goes
za. 03 mrt. Kultuurschuur, Wetteren
zo. 04 mrt. de Kern, Wilrijk
di. 06 mrt. De Zon, Oosterwolde
wo. 07 mrt. LantarenVenster, Rotterdam

Sarah McQuaid - If We Dig Any Deeper It Could Get Dangerous


Drie jaar geleden ontmoette Sarah levende legende Michael Chapman voor het eerst op het Village Pump Festival in Wiltshire, Engeland, waar beiden op het affiche stonden. Sindsdien ontwikkelde zich een hechte vriendschap. Tijdens een bezoek van Sarah aan de boerderij van Chapman in Cumbria, stelde Chapman zelf voor om haar nieuwe album If We Dig Any Deeper It Could Get Dangerous te produceren. Zelf had ze het niet durven vragen, maar greep de kans met beide handen aan en gingen de tegenpolen aan het werk. Aan de ene kant de zoals altijd minutieus voorbereide Sarah en aan de andere kant Chapman, die zelfs van tevoren geen van de op te nemen songs gehoord had. En wonderwel klikte het uitermate goed in de studio tussen de twee. Na afloop merkte Chapman op : “The precision and sophistication of the writing and playing blew me away. I was so glad to be involved.”. De geweldige opener en titelsong zet direct de toon. Sarah wordt hier begeleid door Chapman op een Gibson slide gitaar uit 1961 en het spannende trompetspel van Richard Evans. Enigszins vreemde eend in de bijt is One Sparrow Down, omdat er geëxperimenteerd wordt met ritme. Een gastrol is weggelegd voor haar kat Nightshine. Het centrale thema van de songs is vergankelijkheid. Net als op vorige albums graaft Sarah weer in de muziekhistorie van lang geleden. Dies Irae is bekend uit de rooms-katholieke dodenmis van vele eeuwen geleden en werd eerder door vele bekende klassieke componisten op muziek gezet. Het wordt gezongen in het Latijn. De enige andere compositie die niet door Sarah zelf geschreven is Forever Autumn. Het werd oorspronkelijk geschreven door Jeff Wayne als een jingle voor een Legoreclame. Later werd er tekst aan toegevoegd en ingezongen door Justin Hayward (The Moody Blues) op The War of the Worlds.  Forever Autumn en het bijzonder fraaie en klein gehouden The Silence Above Us zijn de enige twee nummers, waarin Sarah gebruik maakt van de piano. Ook erg geslaagd zijn de twee instrumentale stukken. The Day of Wrath, That Day, waarvan de titel is afgeleid van de eerste regel van Dies Irae. Sarah eist hier de hoofdrol op, vanwege de wonderschone klanken die zij hier uit haar elektrische Ibanez gitaar tovert. Het andere, kortere instrumentale stuk getiteld  New Beginnings, schreef ze ter gelegenheid van het huwelijk van haar goede vriendin Zoë Pollock, bekend van de hit Sunshine on a Rainy Day. In 2009 brachten ze samen als het duo Mama het album Crow Coyote Buffalo uit. Er zit trouwens nog een Nederlands tintje aan het album, de master werd gemaakt door Sander van der Heide in de befaamde Wisseloord Studios. If We Dig Any Deeper It Could Get Dangerous is mede dankzij Michael Chapman een uitermate coherent album geworden en in korte tijd uitgegroeid tot mijn favoriete album van Sarah. Het is trouwens altijd een genot om haar de uit duizenden herkenbare stem te horen, gelukkig kan dat binnenkort ook weer live.
Theo Volk

Releasedatum: 2 februari 2018 Eigen beheer
Sarah McQuaid live:

23-02 STEENDAM: Podiumcafé Peter en Leni
24-02 ZEELAND: Tangelder Presenteert (huisconcert)
25-02 OISTERWIJK: Groeten uit Oisterwijk
26-02 UTRECHT: De parel uit Zuilen
10-03 LANDGRAAF: Theater Landgraaf


Billy & Bloomfish - Happy Incomplete


Kathleen Vandenhoudt is Billy en Pascale Michiels is Bloomfish, twee doorgewinterde muzikanten uit de Vlaamse muziekscene. Ze werken niet alleen als duo samen, ze maken ook deel uit van The Rielemans Family onder de gefingeerde namen Hermine en Josephine Rielemans. Daarnaast werken ze al zo’n twintig jaar samen met Jan en Anneke de Bruijn (The Crew) en Pieter van Bogaert (The Crew, Raymond van het Groenewoud) in de Belgisch-Nederlandse  groep Blue(s) Angels. Deze groep zag ik in hun begintijd voor het eerst optreden tijdens de Bluesnight in het Chassétheater in Breda. Wat mij toen vooral van dat optreden is bijgebleven, was de geweldige samenzang van de drie dames. Deze band stond trouwens op vele grote bluesfestivals in Europa. De samenzang van de twee dames is in de loop der jaren steeds mooier en intenser geworden en vormt hun grote kracht. Hun muziek is vooral diep geworteld in de folk en blues. Praktisch alle nummers voor Happy Incomplete, hun tweede album, schreven ze zelf. Op een intens gezongen cover van Out of the Rain van Tony Joe White na. “De titel alleen al vertelt het hele verhaal: als je al zo lang in dit leven staat, heb je al van alles meegemaakt, kisten vol herinneringen verzameld, zalige momenten beleefd maar ook verwondingen opgelopen en littekens overgehouden. Als je dan kan zeggen dat het ondanks alles goed is, dan ben je ‘onvolmaakt gelukkig’.... “ aldus Antoine Légat (RootsTime) in het begeleidende persbericht. De fraaie hoesfoto’s werden bij het krieken van de dag gemaakt in het Grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide in de volksmond De Kalmthoutse Heide geheten. Een gebied wat gedeeltelijk ook in Nederland ligt, net als het werkterrein van de dames. De komende tijd zullen er ook een aantal optredens gegeven worden in Nederland. De twee Nederlandse cd-releaseshows worden gehouden in De Witte Raaf te Rucphen. Het zou me niet verbazen als daar Jan, Anneke en Pieter ook het podium zullen gaan bestijgen. Happy Incomplete is een doorleefde en authentieke rootsplaat van internationale klasse.
Theo Volk
Releasedatum: 27 januari 2018 Lie Records
Billy & Bloomfish live:
20-01 SCHOONDIJKE (NL) : Atelierconcert PDS Guitars
27-01 ANTWERPEN (B) : Zuiderpershuis, cd-releaseshow
02-02 OPGLABBEEK (B) : OC Den Ichter
03-02 ST-LENAARTS (B) : Blues Café Wilhelm Tell
10-02 ASSE (B) : ’t Smiske
24-02 GENT (B) : Bij de vieze gasten
03-03 LOPPEM (B) : Theaterzaaltje Sint-Maarten
09 en 10-03 RUCPHEN (NL) : De Witte Raaf, cd-releaseshow Nederland (res. alleen via info@turnblue.nl)
22-03 GENT (B) : Het muzikantenhuis
01-04 ESSEN (B) : Café Heuvelzicht
07-04 OOSTBURG (NL) :  The Lane – Akoestisch blues festival
08-04 WESTDORPE (NL) : Café ’t Oude Raedhuis
03-05 MERKSEM (B) : Zaal Bart
25-05 GENT (B) : Herberg Marcharius
 

Nils Frahm - All Melody


Op de hoes van zijn zevende album All Melody staat zijn splinternieuwe, met hulp van vrienden gebouwde studio afgebeeld, gevestigd in een historisch pand aan de Spree, in het voormalige deel van Oost-Berlijn. Ook bouwde hij daar geheel eigenhandig een pijporgel. De laatste jaren is het hard gegaan met zijn populariteit, na Ólafur Arnalds is hij de meest populaire muzikant die Neoklassiek vaak met elektronica mixt. De studio stelde hem in staat naar hartenlust te experimenteren zonder zich druk te hoeven maken over de buren. Voorheen nam hij namelijk op in zijn slaapkamer. Het in alle rust kunnen werken heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen en levert ruim zeventig minuten luistergenot op. Binnenkort gaat hij weer voor het eerst sinds 2015 op wereldtournee. Live is het altijd een belevenis om hem aan het werk te zien, hij maakt namelijk regelmatig gebruik van experimentele instrumenten tot aan toiletborstels aan toe. Zijn eerste concert eind januari in Paradiso was in een vloek en een zucht uitverkocht en zijn er twee extra concerten toegevoegd, voor de concertdata in Nederland en België zie zijn website.    
Theo Volk
Releasedatum: 26 januari Erased Tapes

Cameron Blake - Fear Not


Voorganger Alone on the World Stage werd door de lezers van Johnny’s Garden terecht gekozen tot het mooiste album van 2015. Blake maakte diepe indruk, zichzelf alleen begeleidend op piano of gitaar. Voor Fear Not besloot hij terug te vallen op zijn oude werkwijze, rijkelijk georkestreerde nummers. Regelmatig worden songs voorzien van fraaie koren, zoals in een van de vele hoogtepunten, Wailing Wall. Het gebruik van koorzang is niet zo vreemd, want in het dagelijks leven is hij dirigent van een kerkkoor, daarnaast leidt hij de nodige humanitaire projecten voor de kerk. Vandaar dat vaak zijn sociale betrokkenheid doorklinkt in zijn teksten, ondermeer in het bijzonder fraaie Sandtown, wat handelt over de raciaal geladen rellen in Baltimore. Het nummer kenmerkt zich door onderhuidse spanning en is de hoofdrol weggelegd voor de trompet. Maar ook luchtigere onderwerpen komen aan bod zoals in Philip Seymour Hoffman, over de bekende, betreurde acteur. Muzikaal tapt hij uit diverse vaatjes, zelfs gospel komt voorbij in Queen Bee, waar overigens de spelvreugde vanaf druipt. De meeste songs ontstonden gewoon eerst in zijn hoofd, tijdens het rijden, afwassen en spelen met zijn twee dochters. Het album weet vanaf de monumentale opener en titelsong volledig te overtuigen. De fraaie hoes is van de hand van zijn vriend Michael Schaeffer, die ook accordeon speelt op Fear Not. Het vorige album kende helaas nog geen Nederlandse release, gelukkig onderkende deze keer platenlabel CRS Blakes kwaliteiten.     
Theo Volk
Releasedatum: 29 december 2017 CRS



H.C. McEntire - Lionheart


H.C. McEntire is de zangeres van Mount Moriah en Bellafea. Lionheart is haar overtuigende solodebuut. Belangrijk voor het tot stand komen was een vriendin van haar, Kathleen Hanna (Bikini Kill, Le Tigre). Ze schreven samen songs, de eerste was het reeds vrijgegeven Quartz in the Valley. Ze kon verder rekenen op de medewerking van Angel Olsen, Amy Ray, Tift Merritt, William Tyler, Mary Lattimore en topmuzikant Phil Cook. Het americanarepertoire klinkt redelijk traditioneel, wat op zeer authentieke wijze gezongen wordt door McEntire, denk aan iemand als Courtney Marie Andrews. De negen liedjes wisten mij snel te overtuigen.
Theo Volk
Releasedatum: 26 januari 2018 Merge

The HardChargers - Scarecrow


Bij bluesmuziek denk ik niet direct aan Noord-Ierland, waar het trio The HardChargers vandaan komt. Lonesome Chris Todd (gitaar, zang), Richard J. Hodgen (drums, wasbord) en Dave Thompson (bas, ukelele basgitaar) treden al acht jaar gemiddeld negentig keer per jaar op, van bars tot aan de grootste rock- en bluesfestivals op het eiland. In die periode zijn ze uitgegroeid tot een goed geoliede machine met een grote schare fans. Scarescrow is hun debuutalbum en kwam dankzij crowdfunding tot stand, het beoogde budget werd in slechts één dag bereikt. Inspiratiebronnen van de band zijn Blind Willie McTell, Blind Willie Johnson, Bukka White, Willie Brown en uit het elektrische bluestijdperk Lightnin’ Hopkins, Howlin’ Wolf en Frankie Lee Simms. Bij opener Mean Town Blues, een nummer van Johnny Winter, was ik direct bij de les en bleef dat tot de laatste noot weggestorven was. De enige andere, opvallende cover is I Can’t Be Statisfied van Muddy Waters. In een paar nummers krijgen ze assistentie van de Ierse jazzcoryfeeën Linley Hamilton (trompet) en Scott Flanigan (piano, orgel). Het repertoire wordt bijzonder energiek gebracht en klinkt erg verfrissend. Ze kunnen gerekend worden tot de smaakmakers in de huidige bluesscene, zoals North Mississippi Allstars en Andres Roots. Waar ze live tot in staat moeten zijn hoor je het beste terug in de ruim elf minuten durende afsluiter No Stone Unturned. Zelf omschrijven ze trouwens hun muziek als “dirty roots blues from Belfast”. Het lijkt me een beleving om dit trio ooit eens live te mogen aanschouwen, in de tussentijd omarm ik liefdevol dit blinkende schijfje.         

Theo Volk

Releasedatum: 5 januari 2018 Market Square