Voorganger Alone
on the World Stage werd door de lezers van Johnny’s Garden terecht
gekozen tot het mooiste album van 2015. Blake maakte diepe indruk, zichzelf
alleen begeleidend op piano of gitaar. Voor Fear Not besloot hij terug te vallen op zijn oude werkwijze,
rijkelijk georkestreerde nummers. Regelmatig worden songs voorzien van fraaie
koren, zoals in een van de vele hoogtepunten, Wailing Wall. Het gebruik van koorzang is niet zo vreemd, want in
het dagelijks leven is hij dirigent van een kerkkoor, daarnaast leidt hij de
nodige humanitaire projecten voor de kerk. Vandaar dat vaak zijn sociale
betrokkenheid doorklinkt in zijn teksten, ondermeer in het bijzonder fraaie Sandtown, wat handelt over de raciaal
geladen rellen in Baltimore. Het nummer kenmerkt zich door onderhuidse spanning
en is de hoofdrol weggelegd voor de trompet. Maar ook luchtigere onderwerpen
komen aan bod zoals in Philip Seymour
Hoffman, over de bekende, betreurde acteur. Muzikaal tapt hij uit diverse
vaatjes, zelfs gospel komt voorbij in Queen
Bee, waar overigens de spelvreugde vanaf druipt. De meeste songs ontstonden
gewoon eerst in zijn hoofd, tijdens het rijden, afwassen en spelen met zijn twee
dochters. Het album weet vanaf de monumentale opener en titelsong volledig te
overtuigen. De fraaie hoes is van de hand van zijn vriend Michael Schaeffer,
die ook accordeon speelt op Fear Not.
Het vorige album kende helaas nog geen Nederlandse release, gelukkig onderkende
deze keer platenlabel CRS Blakes kwaliteiten.
Theo Volk
Releasedatum: 29 december 2017 CRS
Website: http://www.cameronblakemusic.com/