Will Johnson - Swan City Vampires



De reden waarom ik aanvankelijk recensies ben gaan maken was ambitieus. Zoals ik het zag was er onrechtvaardigheid. Volgens mijn inzicht ging aandacht niet altijd naar de juiste artiesten. Ik schrijf nog steeds recensies en die onrechtvaardigheid is na 20 jaar schrijfsels onaangeroerd. Uiteindelijk schrijf ik slechts over datgene wat mij persoonlijk aanspreekt, en geef bij gelegenheid een impuls. Ik blijf daarbij trouw aan artiesten die volstrekt op eigen inzicht varen. Aangedreven door hun eigenzinnigheid en creatieve talent. Will Johnson is één van die unieke mensen die voldoende geld bij elkaar schraapt waardoor hij het voor zichzelf mogelijk maakt zijn illustere droom ten uitvoer te brengen. Ongetwijfeld niet zonder de nodige obstakels, maar hij maakt nog steeds muziek, en blijft zijn ding doen. Zijn laatste album, Swan City Vampires, ervaar ik als zijn sterkste tot nu toe. Althans, en daarbij vaar ik slechts op mijn middenrif gevoel, zo laat deze rauwe plaat zich aanhoren. Zijn gitaarspel is nog nooit zo intens en indrukwekkend geweest als nu. Zelf bespeel ik geen instrumenten en laat mij slechts leiden door wat ik hoor. Puur gevoelsmatig. Arrogantie ten top wellicht, maar evengoed betwijfel ik of diepgaande kennis van instrumenten en technische toebehoren afbreuk doet aan mijn eindconclusie.
 
Johnson schakelt van elektrisch naar akoestische, van breekbaar tot explosief. Vooral de erupties die hij en zijn kompanen uit hun elektrische gitaar trekken zijn hartverscheurend. Pure emotie. Neil Young had daar in zijn beste dagen ook een handje van. (luister maar eens naar Nameless, but a Lover en je weet vanwaar de associatie naar Oom Nelis ) Als een Starship Enterprise weet hij je naar plaatsen te nemen die voorheen ongekend waren, en wat Johnson af en toe uit zijn instrument haalt is onwerelds. Hij treedt buiten zichzelf. Hij beperkt zich niet tot zijn gitaarspel en ontvouwt met de medemusici een luisterrijk paneel, dat vakkundig is voorzien van een aangenaam donker randje. De teksten zijn soms onnavolgbaar, maar de sfeer die Johnson en zijn collectief weten te creëren is ronduit meesterlijk. Swan City Vampires sleurt je over de lengte van 11 nummers naar een andere wereld.

Rein van den Berg

Releasedatum: 30 oktober 2015 Undertow Music
Website:  http://www.will-johnson.com/