Haar naam zei me helemaal niets op het moment dat John Smits
me tipte om From the Skein te gaan
beluisteren. Jenny Sturgeon komt uit het noordoosten van Schotland en is
bioloog. Dieren, en dan vooral vogels, spelen een belangrijke rol in haar
muziek. Daarnaast ook de zee en historie van de streek waar ze woont, haar
debuutep uit 2014 heette niet voor niets Source
to Sea. Hierop is onder andere een
cover te vinden van de bekende song van Cyril Tawney, The Grey Funnel Line, ook twee jaar geleden prachtig gecoverd door
onze eigen Linde Nijland. De cd bevat alleen door haarzelf geschreven songs,
alleen Raven en Culan schreef ze samen met iemand anders. Een aantal ervan lijken
echte traditionals en andere hebben een meer modern folkjasje. In opener Maiden Stone speelt vooral de weemoedige
fluit van Fraser Fifield een belangrijke rol. Het roept bij mij prettige
herinneringen op aan Veedon Fleece,
het meesterwerk van Van Morrison. De opener gaat over een jonge vrouw, die zich
de woede van de duivel op haar nek haalt en haar verandert in een stenen beeld.
Dit stenen beeld, getiteld Maiden Stone, bestaat overigens echt. De eerste vogel duikt op in Raven, een liedje voorzien met een gedenkwaardig
refrein. Ierland en Schotland staan bekend om mythische vertellingen, een ervan
gaat over Selkie, in zee een zeehond
en aan wal een mens. Als je het niet zou weten, dan zou je echt denken dat het
om een eeuwenoude traditional gaat. Het nummer krijgt een extra mysterieus
tintje door de toevoeging van de Indiase zanger Rahul K Ravindran. Voor mij is het lied met verwijzingen naar de
zee, Honest Man, de mooiste track.
Vooral het melancholische koortje is beeldschoon, kers op de taart is de
duimpiano. Culan vormt haar eigen
variatie op het bekende The Twa Sisters, het werd vertaald uit het Gaelic, ook
hier duiken vogels op. Een stukje streekhistorie wordt beschreven in het zeer
traditioneel aandoende Linton.
Hercules Linton is vooral bekend geworden als ontwerper van een van de laatste
theeklippers (gebouwd in 1869), The Cutty Sark. Het schip werd vernoemd naar de
nachtjapon van heks Nannie Dee uit een gedicht van Robert Burns. In Harbour Masters beschrijft ze haar uitzicht vanuit haar huis
op de haven van Aberdeen. Ook in Schotland bestaat er een traditie van a
capella zang, Judgement is hiervan
een voorbeeld. Zeer oude geschiedenis wordt herbeleefd in The Honours. Twee dappere vrouwen slaagden erin om in 1650 vanuit
Dunnottar Castle de kroon, scepter en zwaard te stelen, zonder dat het
opgemerkt werd. Fraaie afsluiter is Fair
Drawin’ In, met name de bijdrage op viool mag niet onvermeld blijven.
Overigens stond het al, in een soberder, maar eveneens prachtige versie op het
debuutalbum van Clype. Clype is een duo bestaande uit Simon Gall (Salsa
Celtica) en Jonny Hardie. Gall produceerde op vakkundige wijze From the Skein.
Het artwork werd schitterend vormgegeven door Will Miles en Jenny zelf. Haar
debuut kenmerkt zich vooral door de afwisseling van zeer traditioneel getinte
stukken en een aantal anderen die voorzien zijn van een moderner jasje.
Bovendien hebben haar liedjes, zonder uitzondering, interessante teksten.
Theo Volk