Tom Neven - Closer



Soms hoef je er helemaal niets voor te doen en word je mooie muziek in de schoot geworpen. John Smits van Johnny's Garden was zo vriendelijk om mij een link naar de Soundcloud van Tom Neven door te sturen. Na het beluisteren van een nummer was ik al overtuigd en zocht ik contact met de voor mij totaal onbekende singer-songwriter Tom Neven. Tot mijn grote verrassing blijkt hij slechts een paar straten van mij vandaan te wonen. Tom is 34 jaar, onderwijzer en woont zijn hele leven al in Etten-Leur. Hij blijkt een echte laatbloeier op muziekgebied. In zijn prille jeugd volgde hij verplichte blokfluitlessen. De blokfluit en Tom bleken samen geen succes, bovendien was hij ervan overtuigd dat hij volstrekt amuzikaal was. Het zou tot zijn twintigste duren, voordat hij de gitaar zou oppakken. Dat deed hij tijdens zijn studie aan de Pabo (lerarenopleiding). Hij werd direct verliefd op het instrument en ging gitaarlessen volgen. Zijn gitaarleraar hoorde hem zingen en motiveerde hem om daarmee door te gaan. Reeds een jaar later stond hij met knikkende knieën voor het eerst op een podium. Zijn eerste echte podiumervaring deed hij op met Explicit Parrt, maar al snel had hij in de gaten dat hij niet in de wieg gelegd was voor rockzanger. Dezelfde bezetting zou hierna de funky popband Lost Lions of India gaan vormen, die veel optreden in de regio. De groep werkt achter de schermen aan een nieuw album. In de tussentijd verdiepte hij zich thuis in flamencomuziek, fingerpicking en het schrijven van persoonlijke liedjes. Hij merkte al snel dat, dat erg goed bij hem paste en na zeer enthousiaste reacties uit zijn eigen omgeving, zocht hij het podium. Zijn solocarrière begon echt gestalte te krijgen toen hij in 2014 de finale van De BN/De Stemcultuurprijs haalde. Hij mocht optreden voor een stampvol Chassétheater. Helaas won hij net niet, maar het was een mooie stimulans voor het maken van een cd. Het moest een album worden dat niet draaide om perfectie, maar om puurheid. Bovendien moest de luisteraar het idee krijgen, dat hij naast je op de bank zit te spelen. Voor  het produceren en opnemen van Closer koos hij Jules Fransen, een meer dan uitstekende keuze.



Het eerste wat me opviel bij het luisteren zijn de kristalheldere opnames. Die opnames vonden gewoon bij Jules Fransen thuis plaats. Alle songs werden in een take opgenomen en kennen allen een zeer sobere instrumentatie. In opener Follow Me Home valt vooral de fraaie samenzang met Hilda Ruijs op, maar ook de bijdrage van Alex Akela op dobro mag niet onvermeld blijven. Hilda leerde hij kennen tijdens de finale van De BN/De Stemcultuurprijs. Beide muzikanten zijn een gouden greep geweest van Tom. Het titelnummer is zeer indringend. "Closer is geschreven voor mijn vriendin, maar gaat in principe niet over haar en mij. De tekst handelt over een vader die een excuus maakt aan zijn dochter. Ik heb me geprobeerd in hem in te leven.", aldus Tom. De viool van Alex Akela stuwt het nummer naar nog grotere hoogte. Een afwisselend tintje geeft het met elektrische gitaar opgesmukte Wash It Away. Ook wat meer ritmisch is Time, wederom met bloedmooie zang van Hilda Ruijs, die op het einde wat meer op de voorgrond mag treden. Tom beschikt trouwens over een aangename, licht hese stem. Direct al bij de eerste beluistering maakte het zeer sobere, droevige Empty House, grote indruk, zonder dat ik wist waar de tekst over ging. Het is een eerbetoon aan een moeder en dochter die niet meer samen kunnen zijn, maar ook over de pijn die een ouder moet voelen bij het verliezen van een kind. Het lied is opgedragen aan Renate en haar dochter Renske. Zij was één van de beste vriendinnen van Tom's vriendin en kwam in 2010 om het leven bij de vliegramp in Tripoli. Met deze wetenschap krijgt het lied nog een extra dimensie. Bijzonder ingetogen is Release Me. Associaties aan Damien Rice roept The Stranger & Me bij me op. Niet zo vreemd, want Damien Rice behoort samen met Ray Lamontagne, The Tallest man on Earth, Iron and Wine, Glen Hansard en  Johnny Cash tot zijn favoriete artiesten. Ook hier is de viool van Alex Akela een duidelijke meerwaarde. Voor zijn jongere zus schreef hij Little Sister. Hij is bijzonder eerlijk in die tekst, want hij geeft erin ruiterlijk toe dat hij er niet altijd voor haar was. Waardige afsluiter is Fool You Loved, waarin, het wordt eentonig, wederom een glansrol voor Akela is weggelegd. Het album is prachtig vormgegeven. De foto's in het tekstboekje werden gemaakt door zijn vriendin Katelijn Froeling. Belangstellenden kunnen de cd via Facebook bij hem bestellen (aan een website wordt gewerkt). De prijs bedraagt 10 euro exclusief verzendkosten. Closer is, ondanks de sobere songs, een indrukwekkend debuut. Het is maar weinig artiesten gegeven, om mij echt te raken met eerlijke, persoonlijke liedjes.     

Theo Volk

Releasedatum: 22 mei 2016 Eigen beheer
Facebookpagina: https://www.facebook.com/TomNevenMusic/?fref=ts