Max Hatt & Edda Glass - Ocean of Birds


Af en toe krijg ik het idee dat sommige artiesten niet ontdekt willen worden. De informatie die ik op het internet over Max Hatt en Edda Glass vond was nihil. Ook op hun eigen website is praktisch geen informatie te vinden. Max Hatt en Edda Glass wonen in Santa Fe, New Mexico. De release van Ocean of Birds werd vergezeld van een toer, die hen bracht op de meest uiteenlopende locaties. Van jazzclubs in Manhattan, platenzaken in Nashville tot aan folkfestivals. Ze wonnen al diverse prijzen. Max Hatt (gitarist en componist), Edda Glass (zangeres en tekstschrijfster) worden verder begeleid door Clipper Anderson (staande bas), River Guerguerian (drums en percussie) en Pat Sansone (piano, orgel en mellotron). Diverse collega’s zijn lyrisch over hen, waaronder Lizz Wright en Nels Cline, die vooral door het songmateriaal worden geïmponeerd. Bij mijzelf was het in eerste instantie toch vooral de bijzondere en bekoorlijke stem van Edda Glass, die mij het meest boeide bij de eerste beluisteringen van Ocean of Birds. Voor mij is ze een vrouwelijke versie van Jeff Buckley, die jazz zingt. Nadat ik gewend was aan haar stem, blijken de songs ook van degelijke kwaliteit te zijn. En begint tevens het prachtige, erg relaxte gitaarspel van Max Hatt op te vallen. De muziek heeft niet veel nodig. In No more tattoos horen we als extraatje de fraaie bijdrage op fluit van Jim Hoke en in Crossing Over de dobro van Matthew Smith. Ze noemen het zelf jazz americana, maar voor mij is het toch wel gewoon jazz. In afsluiter O Que Será? voegt men een scheutje Bossa Nova toe, het is de enige cover.  Ocean of Birds is voortreffelijk geproduceerd door Pat Sansone (Wilco en Autumn Defense) en Josh Shapera. De foto op de hoes is maar liefst 108 jaar oud en gemaakt door Joseph E. Stimson. Ocean of Birds komt vooral tot zijn recht tijdens de late uurtjes.
Theo Volk

Releasedatum: 20 mei 2016 New Song Recordings