Eigenzinnig en uniek is deze Belgische jazz-zangeres. Dat
blijkt al uit de hoes, waarop ze onduidelijk en niet bepaald flatteus staat
afgebeeld. Muzikaal vaart ze al sinds haar debuut haar eigen koers. Ook
besloot ze deze keer niet op te nemen in een studio, maar in een kleine kamer
zonder ramen met behulp van haar computer en een goedkope microfoon. De reden was volgens Melanie: "The urge to surrender in sound, at home, intimately". De reeds
eerder vrijgegeven single Gold Junkies
was een slimme keuze, want het is eigenlijk een heel korte remake van Blackened Cities. Zo eigenzinnig is
Melanie dus ook. Gelukkig slaat ze op het album ook weer nieuwe wegen in. Maar
zoals altijd duurt geen enkele compositie een seconde te lang, wat weggelaten
kan worden, wordt weggelaten. Dat is volgens mij haar grote kracht. Natuurlijk
ontbreekt haar spannende en hypnotiserende zang ook deze keer niet. Lang heb ik
naar deze release uitgekeken, maar het was het wachten meer dan waard. Zonder
enige twijfel één van de mooiste releases van 2017.
Theo Volk
Releasedatum: 6 oktober 2017 [PIAS]
Website: http://melaniedebiasio.com/