Sheewawah - Alles in Kleur


Judith Renkema (bas, contrabas, zang), Jeroen Kant (elektrische gitaar, zang) en Gino Bombrini vormen samen het nieuwe blues & rootsrock powertrio Sheewawah. Het afgelopen jaar pakte Jeroen zijn oude liefde weer op, de elektrische blues. Dagen van meer dan zes uur oefenen op zijn gitaar waren heel gewoon. Ook leverden die oefensessies een groot aantal nieuwe liedjes op, die vroegen om een andere invulling dan gebruikelijk en dat resulteerde in de vorming van het nieuwe trio. Gino en Jeroen speelden al samen op de eerste twee albums van Jeroen. Door de drukke werkschema’s van alle drie was de voorbereidingstijd erg krap. De weken voor de opnames hadden ze marathonrepetities in Gino's huis/studio in Heerlen. Daar groeiden ze tot een hecht ingespeeld trio en ontstonden daar ook de ideeën voor het artwork en de naam en veel van de arrangementen. De meeste songs schreef Jeroen alleen, met zijn bekende, authentieke teksten. Opener en titelnummer Sheewawah werd door het trio gezamenlijk geschreven en vormt enigszins een vreemde eend in de bijt. Het is jaren zestig rock met een psychedelisch randje. De oerwoudgeluiden hier zijn van Gino. Het van een heerlijk stuwende bas voorziene Geef Me Water schreef Jeroen samen producer Mischa den Haring. Haring arrangeerde ook samen met het trio de liedjes. Dat al dat oefenen op zijn elektrische gitaar niet voor niets was bewijst Jeroen regelmatig, vooral in Alles Is Op gaat hij echt los en begrijp je ook direct waar de groepsnaam vandaan komt. Regelmatig steekt hij ook dit keer in zijn teksten zijn mening niet onder stoelen of banken, zoals in het heerlijke bluesnummer Bluespolitie:
“Ik zing niet over Mississippi
Ik zing niet over Tennessee
Ik zing niet over vroeger
Maar over wat ik hoor en zie
Ik heb dat katoen nooit hoeven plukken
En mijn huid is ook niet zwart
Het spijt me bluespolitie
Ik wist niet dat de blues van jullie was”        
Heel strijdvaardig en zelfverzekerd is hij in het swingende uptempo nummer Nooit Meer Werken voor een Baas. Maar soms vindt hij het leven minder prettig en zingt hij de Weemoed Blues. In café Weemoed in Tilburg drinkt Jeroen niet alleen af en toe een biertje maar treedt hij daar ook geregeld op. In Tilburg zal binnenkort dit strak spelende trio Sheewawah ten doop houden. De opvallende hoes is een tekening van Margina Ruiter. Het debuutalbum bevat een heerlijke mix van blues en rocknummers in het Nederlands. Bovendien is het erg verslavend en behoort het wat mij betreft tot de meest interessante releases van 2017.
Theo Volk
Releasedatum: 18 november Eigen beheer
Website: https://www.jeroenkant.nl/

Sheewawah live: 

18-11-2017 Paradox, Tilburg (SHEEWAWAH ALBUM RELEASE)
29-11-2017 Café Stathe, Utrecht
02-12-2017 Atelier Winterdijk 30b, Waalwijk
04-12-2017 Meneer Frits, Eindhoven