“In divided times, Echo
reflects centuries-old words back to us for today, reimagined in new music.
Examining traces of the past to help make sense of an uncertain present, Ben
found that some things never grow old; the cycles of life, the sound of the
land and the water, stories of loss of innocence, of pride and shame, hope and
fear.” Zo worden in het persbericht de intenties
omschreven van zijn solodebuut Echo.
Tot voor kort vormde Ben samen met Josienne Clarke een succesvol duo, dat zich
kon bogen op een oeuvre van een zestal fraaie albums en meerdere ep’s. Josienne
bewandelt intussen met PicaPica andere interessante paden en focust zich tevens
op een solocarrière. Het afgelopen decennium werd door Ben ook als producer
naam gemaakt. Voor Echo werd vooral
diep de archieven ingedoken van de English Folk Dance and Song Society (EFDSS),
die zich bevinden in het vermaarde Cecil Sharp House. Het is verbazingwekkend
hoe goed gevuld de schatkamer van traditionele Engelse folkmuziek is. De acht gebruikte
composities dateren van begin 1700 tot begin 1900, naast drie fraaie instrumentale
composities van eigen hand. Vooral in de laatstgenoemde categorie komt het
fraaie geluid van zijn handgemaakte akoestische Fylde gitaar volledig tot zijn
recht. Voor zijn eigen geschreven composities vond hij vooral inspiratie in de
natuur. Opener Afon (Welsh voor Rivier)
is een verwijzing naar de rivier de Avon, die overigens zowel in Engeland,
Schotland als in Wales voorkomt. Hij nam het zittend naast deze rivier met zijn
veldrecorder op. Cross Fell heeft
betrekking op een berg nabij Penrith. Op vocaal gebied kreeg hij hulp van uitstekende
vocalisten. Naast de in Nederland redelijk bekende Bella Hardy, rijzende ster
Thom Ashworth, Laura Hockenhull, Hazel Askew (The Askew Sisters), Laura Ward,
Kitty MacFarlane en Jinnwoo (Benjamin Webb). De eerste single Rings is een goed voorbeeld hoe
inventief Ben is. Het door de meer dan negentigjarige George Maynard gezongen A Sailor in the North Country vloeit
over in de door Ben briljant gearrangeerde uit 1780 stammende compositie The Ring. Zijn arrangementen zijn zonder
uitzondering wonderschoon, een vaardigheid die hij zichzelf overigens aangeleerd
heeft. Ook de bijdrages van violisten Basia Bartz (Dana Immanuel & The
Stolen Band) en Anna Jenkins, celliste Jo Silverston en bassist John Parker
mogen zeker niet onvermeld blijven. De bekende recensent Colin Irwin van fROOTS
beloonde Echo reeds met de maximale
vijf sterren, een beoordeling waar ik mij volledig bij aansluit. Echo is een intrigerend en tijdloos
album. Het is goed dat Ben en Josienne besloten hebben om beiden apart hun
vleugels uit te slaan. In september zal Ben een aantal concerten in Nederland
en Duitsland geven.
Ben Walker live:
De Nieuwe Anita, Amsterdam 12 September
Houseconcert, Bruhl 13 September
Leonhardskappelle, Erkelenz, 14 September (RH/BW)
Teatro Munganga, Amsterdam, 15 September
House concert (Volksmarsen) 18 September
PizzaLab (Leipzig) 19 September
The Shakespeare (Herdecke) - 20 September
Luke Kulturkeller (Ludwigsburg) - 21 September
Zimmer 16 (Berlin) - 26 September
Mandy’s lounge (Homburg) - 28 September