Jamie O’Reilly : Me and Only Me


De belangstelling voor muziek werd voor de jonge Ierse singer-songwriter Jamie O’Reilly serieus toen hij op de middelbare school auditie deed voor een musical, gebaseerd op de muziek van Elvis Presley. Het inspireerde hem om zelf liedjes te gaan schrijven. Hij bezocht “The Rock School” in Ballyfermot College of Further Education in Dublin. In het tweede leerjaar mocht hij in Duitsland een bandkamp bezoeken. Daar werd zijn grote talent opgemerkt en kreeg hij een studiebeurs aangeboden om te blijven en te studeren in Mannheim aan de Popacademie. Hij verhuisde naar Duitsland en leerde daar zijn bandleden kennen. Zelf omschrijft hij zijn muziek als dream folk en laat zich vooral inspireren door artiesten als Ben Howard, Leonard Cohen, Fleet Foxes en Father John Misty. Maar zijn smaak is eclectisch, want hij luistert bijvoorbeeld ook graag naar Mumford & Sons, Elvis Presley, Larkin Poe, The Beatles, Alice Merton en Edvard Grieg (Peer Gynt Suite en Pianoconcert). Na de afronding van zijn studie behaalde hij zeer recent zijn diploma in mediaproductiebeheer in Ierland. Maar voor de release van zijn debuutalbum is hij voorlopig teruggekeerd naar Duitsland. Alle liedjes op Me and Only Me werden gecomponeerd door Jamie op gitaar en daarna verder door de gehele band uitgewerkt. Zijn teksten zijn poëtisch en suggestief. Hierover zei Jamie onlangs in een interview “Mijn teksten zijn gebaseerd op mijn persoonlijke gedachten en hoe ik me in een bepaald stadium van mijn leven zou hebben gevoeld. Ik schrijf eerst gedichten en daarna zet ik er muziek op.”. Zijn stem is fragiel en rustgevend en zal hierdoor veel luisteraars gaan aanspreken. Begin dit jaar verraste de jonge Ierse songschrijver David Keenan mij al aangenaam met zijn debuutalbum A Beginner’s Guide to Bravery. Op de valreep van dit jaar kan daar Me and Only Met, met dank aan mijn tipgever Marten Fokkens, aan toegevoegd worden.

Theo Volk

Releasedatum : 11 december 2020 Independent

Website : https://www.jamieoreillymusic.com/