Zeventien was de Ierse singer-songwriter David Keenan toen
zijn leven na het volgen van een computercursus op een dood spoor dreigde te
raken. Hij besloot in een impulsieve bui voor het eerst zijn woonplaats Dundalk
te verlaten en te vertrekken naar Liverpool. Het betekende niet dat hij
wereldvreemd was, hij las de nodige literatuur, zoals bijvoorbeeld Jack Kerouac
die deel uitmaakte van de Beat Generation
en beroemd werd door diens boek “On the Road”. De reden voor zijn
vertrek naar Liverpool was dat hij Lee Mavers de zanger van The La’s wilde
ontmoeten. Mavers zou hij niet ontmoeten, wel andere leden van de band.
Uiteindelijk zou hij met John Power het podium mogen delen. Hiervoor kreeg hij
een harde leerschool door dagelijks op straat op te treden om zijn 21 pond voor
zijn dagelijkse slaapplaats in Edge Hill te kunnen betalen. De ommekeer kwam
nadat hij een optreden mocht verzorgen in the Lomax. Toch zou hij pas op zijn
vierentwintigste zijn eerste drie EP’s uitbrengen. Vooral Evidence of Living bracht zijn carrière in een stroomversnelling. Hij
mocht het voorprogramma verzorgen van Mick Flannery, maar ook van Hozier. Met
laatstgenoemde speelde hij een aantal uitverkochte shows in de London Palladium
en in Nederland stond hij begin november nog solo in De Nieuwe Kerk tijdens
Crossing Border. Intussen is Keenan zesentwintig en beschikt over ruime
podiumervaring, welke je terug hoort op zijn sublieme debuutalbum A Beginner’s Guide to Bravery. Een
belangrijke rol in zijn muzikale ontwikkeling speelde trouwens zijn oom, die
hem muziek van verhalenvertellers als Leonard Cohen en Tim Buckley voorspeelde. Ook een bezoek aan het Ulster
Folk Museum op zijn negende speelde een rol in die ontwikkeling. In zijn
empathische liedjes heeft hij vooral oog, voor mensen die niet goed mee kunnen
komen in onze maatschappij. Maar soms komen de onderwerpen van dichterbij. Good Old Days bevat elementen uit
verhalen die zijn aan Alzheimer lijdende oma vertelde in heldere momenten. In de ingetogen opener James Dean wordt de legendarische filmheld omgetoverd in een
hedendaagse medewerker van de Ierse spoorwegen,
die op zoek is naar een doorsnee leven. Keenan is een meester in het spelen met dynamiek,
maar het is vooral de ziel en zaligheid die hij in de zang stopt, wat hem zo
aantrekkelijk maakt. Ook het regelmatig meeslepende vioolspel is niet te
versmaden. Met A Beginner’s Guide to
Bravery levert David Keenan een meeslepend en overtuigend, bijna uur durend,
debuut af.