Bella Hardy : Love Songs

 


Zangeres en violiste Bella Hardy leerde ik lang geleden kennen dankzij Hans Jansen van Johnny’s Garden, die toen veel over Britse folk schreef. Ook kwam ik toen via hem in aanraking met bijvoorbeeld het prachtige  debuutalbum van Josienne Clarke en Milk Roulette van Charlie Dore.

Bella Hardy (38) is een gevestigde naam in de Britse folk, Love Songs is volgens mij haar negende album. Een album dat spaarzaam is ingekleurd, naast de zang en viool van Bella, zijn alleen vooral een akoestische gitaar, enkele keren een klarinet en twee keer een piano te horen. Lowlands Away is zelfs a capella. Met name de inkleuring door de klarinet is erg smaakvol.

Het album is vooral gevuld met bekende en minder bekende traditionals. Er bovenuit springen voor mij de vertolkingen van Greenwood Laddy en Loving Hannah. De traditional Hares on the Mountain ken ik trouwens vooral in de versie van de onvolprezen Ierse zangeres Niamh Parsons onder de titel Blackbirds & Trushes. De instrumentale opener Summer Daylight Winter Darkness, The Navigator’s Bride en I Think of You schreef Bella alleen. Silverlight schreef ze samen met Joel Cadbury.

Love Songs wist mij pijlsnel te overtuigen, een aanrader voor liefhebbers van sobere, traditionele folk muziek.   

Theo Volk

Releasedatum : 8 juli 2022 Independent

Website : http://www.bellahardy.com/