Sinds 2015 bouwt Curse of Lono, de band van Felix Bechtolsheimer,
gestaag aan naamsbekendheid. Bechtolsheimer, opgegroeid in Duitsland, maar al
jaren woonachtig in Londen, is een ervaren rot. Met zijn vorige groep de
rootsband Hey Negrita, vernoemd naar de Stones song, toerde hij vele jaren de
hele wereld over en bracht vier prachtige albums uit. Helaas verkreeg de band
in Nederland weinig bekendheid. Hun debuut EP Curse
of Lono trok direct mijn aandacht. Het was me meteen duidelijk dat ik
met ervaren muzikanten met historisch besef te maken had. London Rain met het Doors achtige toetsenwerk bevestigde dat. De
twee uitstekende albums Severed
en As I Fell die
volgden kregen uitstekende kritieken. Tevens werd de naamsbekendheid vergroot
dankzij een nijvere promotor en een aantal optredens hier ten lande. In mei
waren ze hier nog te zien samen met de talentvolle blueszangeres van het Ruf
label Samantha Fish. Ze toerden overigens ook al met bekende namen als Steve
Earle en Southside Johnny and the Asbury Jukes. Op hun albums vermengen ze hun
filmische Americana met gothic altrock. 4AM
and Counting verscheen in eerste instantie op Record Store Day in een
beperkte oplage op rood vinyl. De reguliere uitgave volgt volgende week vrijdag.
Het album werd live in Toe Rag Studios opgenomen en bevat een mix van nummers
van beide albums in nieuwe arrangementen. Daarnaast nog een nieuwe song
getiteld Goin’ Out West. In
tegenstelling tot hun vorige albums blijven ze deze keer dichter bij de country
roots rock en dan bevalt me eerlijk gezegd prima. Bovendien krijgen ze hulp van
niet de minsten, de legendarische pedal speler BJ Cole en Nick Reynolds
(Alabama 3). De nieuwe arrangementen zijn onderscheidend genoeg om ook
liefhebbers die reeds bekend zijn met de vorige twee albums te kunnen boeien.
Curse of Lono - 4 AM and Counting
Mick Flannery - Mick Flannery
Na het zien van de MTV Unplugged Special over Nirvana wist
Mick Flannery dat hij muzikant wilde worden. Het was vooral de intensiteit
waarmee Kurt Cobain zijn liedjes zong wat Mick zo aantrok. Flannery groeide op
op een boerderij in het piepkleine dorpje Blarney, county Cork, beroemd vanwege
zijn kasteel en steen. De muzikale genen kreeg hij mee van moeders kant.
Intussen is de roem van de singer-songwriter groot, hij won diverse prijzen en
verkocht dubbel platina. Ook vormde hij al een inspiratiebron voor andere muzikanten
om muziek te gaan maken. Zo besloot de eveneens op een boerderij in Blarney opgegroeide
Anna Mitchell na het zien van een optreden van Flannery in het Cork Opera House
dat ze muzikant wilde worden. Zijn vorige album I Own You handelde over sociale onrechtvaardigheid en ongelijkheid.
Deze keer houdt hij het dichter bij zichzelf, vandaar waarschijnlijk dat de
titel van zijn intussen zesde album Mick
Flannery is geworden. Op dit nieuwe album zingt hij over ambitie en de
zoektocht naar een zinvol leven. Hiervoor heeft hij een centraal personage in
het leven geroepen in de context van de soms futloze en disfunctionele
levensstijl van een muzikant. De ijzersterke, zeer intense opener Wasteland handelt over reputatie en ego,
maar ook over het schrijven van liedjes. Andere thema’s vormen onder anderen emotionele
zoektocht en redding in Come Find Me,
sociaal-culturele onverzettelijkheid in I’ve
Been Right, onbetrouwbare liefde in How
I Miss You en in Ways Things Go,
morele ineenstorting in Light a Fire
en verlies van status in Star to Star.
Muzikaal wordt er behoorlijk uitgepakt, de inkleuring is weelderig, maar bevalt
me uitermate goed. Het album werd gedeeltelijk in Ierland opgenomen met als producer
Christian Best en gedeeltelijk in Los Angeles met als producer Tony Buchen. Tot
op heden waren White Lies en By the Rule mijn favoriete albums van
Flannery. Ze worden nu echter
voorbijgestreefd door de intens meeslepende en bloedmooie liedjes van Mick Flannery. Andere liefhebbers van
zijn werk weten waarschijnlijk genoeg.
Theo Volk
Website: https://www.mickflannery.com/
Michael Lee - Michael Lee
Onlangs vierde Ruf Records het vijfentwintigjarig jubileum met
een compilatie van artiesten, die in die periode voor dit label opnamen. Thomas
Ruf verwierf in die afgelopen periode terecht steeds meer bijval voor de keuzes
van zijn artiesten. Naast grote namen als bijvoorbeeld Dana Fuchs, Coco Montoya
en Walter Trout geeft hij in toenemende mate ook beginnende artiesten als
Samantha Fish en Ina Forsman een kans. Ina Forsman verwierf in eigen land enige
bekendheid door aan een talentenjacht mee te doen. Ruf was er als de kippen bij
om haar te strikken, hetzelfde gebeurde met Michael Lee. Hij werd vastgelegd
nadat hij vorig jaar meedeed aan de Amerikaanse versie van The Voice. Zijn
blind audition van B.B. King’s klassieker The
Thrill Is Gone werd ruim zes miljoen keer bekeken, een unicum voor een
bluesnummer. De keuze voor dat liedje lag voor de hand want hij is de zanger
van de iconische B.B. King Blues Band. The
Thrill Is Gone is als enige cover terug te vinden op zijn gelijknamige
debuutalbum. De in Fort Worth woonachtige Michael Clemmer groeide op met de
blues, hij was veel in de plaatselijke clubs te vinden. Hij werd vooral
beïnvloed door Freddie King en Delbert McClinton. Zelf omschrijft hij zijn
muziek als “retro Texas rhythm and blues with a helping of rock ‘n’ roll”. Op
de hoes van Michael Lee staat hij
met zijn gitaar als wapen afgebeeld. Hij blijkt inderdaad een uitstekend
gitarist te zijn, maar dat geldt ook voor zijn soulvolle, veelzijdige stem.
Maar ook krachtig, zoals blijkt uit de uithaal in Praying for Rain, waarbij hij Deep Purple zanger Ian Gillian naar
de kroon tracht te steken. Hij is een zanger die alles in de strijd gooit. Zijn
gitaarspel is uiterst gevarieerd en af en toe bloedmooi, zoals in This Is. Verder wordt de muziek
opgesierd met heerlijke blazers en orgelspel. Thomas Ruf heeft wederom een
groot talent aan zijn stal toegevoegd, want Michael Lee levert een subliem
debuut van vlees en bloed af.
Ben Walker - Echo
“In divided times, Echo
reflects centuries-old words back to us for today, reimagined in new music.
Examining traces of the past to help make sense of an uncertain present, Ben
found that some things never grow old; the cycles of life, the sound of the
land and the water, stories of loss of innocence, of pride and shame, hope and
fear.” Zo worden in het persbericht de intenties
omschreven van zijn solodebuut Echo.
Tot voor kort vormde Ben samen met Josienne Clarke een succesvol duo, dat zich
kon bogen op een oeuvre van een zestal fraaie albums en meerdere ep’s. Josienne
bewandelt intussen met PicaPica andere interessante paden en focust zich tevens
op een solocarrière. Het afgelopen decennium werd door Ben ook als producer
naam gemaakt. Voor Echo werd vooral
diep de archieven ingedoken van de English Folk Dance and Song Society (EFDSS),
die zich bevinden in het vermaarde Cecil Sharp House. Het is verbazingwekkend
hoe goed gevuld de schatkamer van traditionele Engelse folkmuziek is. De acht gebruikte
composities dateren van begin 1700 tot begin 1900, naast drie fraaie instrumentale
composities van eigen hand. Vooral in de laatstgenoemde categorie komt het
fraaie geluid van zijn handgemaakte akoestische Fylde gitaar volledig tot zijn
recht. Voor zijn eigen geschreven composities vond hij vooral inspiratie in de
natuur. Opener Afon (Welsh voor Rivier)
is een verwijzing naar de rivier de Avon, die overigens zowel in Engeland,
Schotland als in Wales voorkomt. Hij nam het zittend naast deze rivier met zijn
veldrecorder op. Cross Fell heeft
betrekking op een berg nabij Penrith. Op vocaal gebied kreeg hij hulp van uitstekende
vocalisten. Naast de in Nederland redelijk bekende Bella Hardy, rijzende ster
Thom Ashworth, Laura Hockenhull, Hazel Askew (The Askew Sisters), Laura Ward,
Kitty MacFarlane en Jinnwoo (Benjamin Webb). De eerste single Rings is een goed voorbeeld hoe
inventief Ben is. Het door de meer dan negentigjarige George Maynard gezongen A Sailor in the North Country vloeit
over in de door Ben briljant gearrangeerde uit 1780 stammende compositie The Ring. Zijn arrangementen zijn zonder
uitzondering wonderschoon, een vaardigheid die hij zichzelf overigens aangeleerd
heeft. Ook de bijdrages van violisten Basia Bartz (Dana Immanuel & The
Stolen Band) en Anna Jenkins, celliste Jo Silverston en bassist John Parker
mogen zeker niet onvermeld blijven. De bekende recensent Colin Irwin van fROOTS
beloonde Echo reeds met de maximale
vijf sterren, een beoordeling waar ik mij volledig bij aansluit. Echo is een intrigerend en tijdloos
album. Het is goed dat Ben en Josienne besloten hebben om beiden apart hun
vleugels uit te slaan. In september zal Ben een aantal concerten in Nederland
en Duitsland geven.
Ben Walker live:
De Nieuwe Anita, Amsterdam 12 September
Houseconcert, Bruhl 13 September
Leonhardskappelle, Erkelenz, 14 September (RH/BW)
Teatro Munganga, Amsterdam, 15 September
House concert (Volksmarsen) 18 September
PizzaLab (Leipzig) 19 September
The Shakespeare (Herdecke) - 20 September
Luke Kulturkeller (Ludwigsburg) - 21 September
Zimmer 16 (Berlin) - 26 September
Mandy’s lounge (Homburg) - 28 September
Nev Cottee - River’s Edge
Zijn vorige album Broken
Flowers was zijn tot dan toe meest donkere album, handelend over een op de
klippen gelopen relatie. Geen
gemakkelijk brok luistervoer, want geregeld wordt de luisteraar geconfronteerd
met behoorlijk zwaarmoedige teksten. Muzikaal gezien doet het repertoire regelmatig
psychedelisch aan en baadt het ook geregeld in weelderige orkestraties. De
opzet voor zijn vierde album River’s
Edge was om een Neil Young album te maken. Tijdens het schrijven luisterde
hij veel naar albums van Neil Young en vooral naar het onderschatte album Comes a Time. Dat plan liet hij al gauw
varen omdat ook andere invloeden zich opdrongen, waaronder Tom Waits. Diens
album Orphans: Brawlers, Bawlers &
Bastards mag hij graag draaien op de late avond. De liedjes schreef hij
voornamelijk zittend met zijn gitaar in zijn tuin met zingende vogels als
achtergronddecor en een paar schreef hij op Majorca. Het geeft het album een
pastoraal gevoel, vandaar ook de titel River’s
Edge. Maar hij koos ook de titel omdat het ook gezien kan worden als een
toevluchtsoord, een plaats waar je graag vertoeft. Ondanks dat hij in
Manchester woont voelt hij zich het prettigst tijdens zijn wandelingen door de
natuur. De eerste single Hello Stranger
geeft niet het idee dat er veel gewijzigd is, omdat het in het verlengde ligt
van voorganger Broken Flowers. De
tweede single Roses spreekt dat
tegen. Het is een bijzonder duet met de mysterieuze, door Nico beïnvloedde Madrileense
chanteuse Veronica, die Nev daar in een steegje zag optreden. Het betreft
trouwens zijn eerste duet ooit en hopelijk niet het laatste met Veronica. De
invloed van Tom Waits is goed hoorbaar in opener Nightingale. Het album is zowel tekstueel als muzikaal lichter van
toon, Nev zit duidelijk beter in zijn vel. Bovendien is de inkleuring van de zonder
uitzondering ijzersterke liedjes nu veel soberder en dat bevalt me uitermate
goed. Het zou me niet verbazen als de komende opvolger in het verlengde van dit
sobere album zal liggen, al weet je dat bij Nev nooit. River’s Edge is een prachtplaat.
Kelly Brouhaha - Kelly Brouhaha
De ervaren Australische zangeres Kelly Breuer is nu pas toe aan haar debuutalbum en dat mag
eigenlijk wel verwonderlijk heten, want ze beschikt over een prachtige veelzijdige
stem. Al zo’n decennium treedt ze veel op, waaronder op het wereldberoemde Newport
Folk Festival. In eigen land kan ze al rekenen op de nodige erkenning, vorig
jaar stond ze op de shortlist voor de Americana Music Prize. Muzikaal gezien
valt ze echter moeilijk in een hokje te plaatsen. Sinds dat haar huwelijk op de
klippen liep, zegde ze de hypotheek op en trekt ze door Australië met haar
Toyota Hiace camper uit 1992, die ze Pamela Vanderson noemt. Echter sinds haar
vader de ziekte van Alzheimer gediagnosticeerd kreeg worden de reizen minder
ver. Het laatste jaar toerde ze met Beccy Cole & Libby O'Donovan door Australië
en oogstte veel bijval. Single en aanstekelijke umtempo bluesy opener 40,000 Star Hotel handelt over het leven
in vrije natuur. Veelal gaan de liedjes over verdriet en hartzeer. Een
liefdesliedje als Benjamin komt
ondanks het lekkere ritme en fraaie gitaarspel tekstueel hard binnen. Haar stem
komt het best tot zijn recht in ingetogen, kwetsbare liedjes als Don’t Have to Write Down. De grote
kracht schuilt in het feit dat haar stem zowel rauw, kwetsbaar als soulvol kan
klinken. Bovendien worden de liedjes zonder uitzondering subtiel ingekleurd. Kelly
voelt zich zowel thuis in blues, country en folk, maar draait haar hand ook
niet om voor een pianoballade als If I’m
Not Here in the Morning. In alle opzichten een bijzonder overtuigend debuut.
Website: https://www.kellybrouhaha.com.au/
Silversun Pickups - Widow’s Weeds
Het kwartet Silversun Pickups ontstond in 2002 in Los
Angeles, echter onder de toepasselijke naam A Couple of Couples. De toenmalige band
bestond toen daadwerkelijk uit twee koppels, die een relatie hadden. Intussen
is Widow’s Weeds hun vijfde
studioalbum, opnieuw uitgebracht op hun eigen label. Hun bekendheid vergaarde
ze praktisch volledig op eigen kracht. Vooral in eigen land is hun aanhang erg
groot, ze verkochten reeds meer dan een miljoen geluidsdragers en werden meer
dan 210 miljoen keer gestreamd. Ze hadden in alternatieve lijsten de nodig
hits, waaronder Panic Switch. Voor
het nieuwe album ging men in zee met producer en goede vriend Butch Vig
(Nirvana, Smashing Pumpkins, Sonic Youth). Hij draagt samen met mixer Billy
Bush eraan bij dat de band met Widow’s
Weeds een zelfverzekerd, extrovert album hebben afgeleverd, waarop ieder
instrument in de mix duidelijk te horen is. Toch ging tijdens het opnemen niet alles
van een leien dakje, de vader van Joe Lester overleed en frontman Brian Aubert
had niet te verklaren mentale problemen. Bovendien moest het album in twee
blokken opgenomen worden, vanwege de toerverplichtingen van producer Vig met
Garbage. Toch klinkt het album als een bijzonder homogeen geheel. Opvallend is
dat na een afwezigheid van een paar albums de strijkers weer zijn teruggekeerd.
Door de aanwezigheid van Vig als producer is het niet vreemd dat af en toe de
invloed van Smashing Pumpkins doorklinkt. Vrijgegeven nummers It Doesn't Matter Why en Freakazoid Recordings werden terecht al
zeer positief ontvangen, de overige liedjes doen er zeker niet voor. Tijdens
het componeren luisterde Aubert veel naar filmscores, wat zijn weerslag kreeg
in Simpatico. Door hem omschreven
als "the closest we'll get to a James Bond song.", Widow’s Weeds gaat over wedergeboorte en
vernieuwing, en heeft een intens indie-rock geluid meegekregen. Of in Aubert’s eigen woorden : "This was
the first album where we were open. We were exposed. I see how that can be
scary to people, but for us we really thrived on that.". Met Widow’s Weeds gaat men volgens mij niet
alleen de trouwe fans aangenaam verrassen, maar zeker ook veel nieuwe zieltjes
winnen.
Julian Taylor Band - Avalanche
Als ik Avalanche
in een platenzaak tegengekomen zou zijn, dan zou ik het vanwege de lelijke hoes
niet beluisterd hebben. Gelukkig kwam het op een andere manier onder mijn
aandacht. De groep is met Avalanche
toe aan hun derde release. Spil van de groep is zanger en liedjesschrijver
Julian Taylor, die zowel West-Indische wortels heeft, maar ook gedeeltelijk van
de Mohawk indianen afstamt. Het is dus niet zo vreemd dat hij naast naar muziek
uit Memphis, New Orleans en Detroit, graag naar muziek uit Kingston luistert.
Aanleiding tot het schrijven van de nieuwe liedjes was, dat hij met kerst een
koffer met persoonlijke memorabilia van zijn moeder cadeau gekregen had. Het
leidde tot een periode van zelfreflectie en intensief liedjes schrijven, met
als resultaat zijn meest persoonlijke album tot nu toe. Belangrijke thema’s als
bijvoorbeeld zinloos geweld in Learn to
Love komen voorbij. Julian verloor hieraan een aantal vrienden. Titel song Avalanche behandelt zware thema’s als de
dood, spijt, verlossing en onvoorwaardelijke liefde. Met zijn gemixte wortels
heeft Julian vaak het gevoel nergens bij te horen, hij verwoordt die gevoelens
in afsluiter Never Let The Lights Go Dim.
Een thema wat trouwens bij singer songwriter Garland Jeffreys erg vaak
terugkomt. Maar ook luchtige onderwerpen komen voorbij, Back Again gaat over zijn kindertijd. Muzikaal gezien is het een
stuk luchtiger. Praktisch alle liedjes hebben een groovend karakter. Soms hoor
je duidelijke invloeden, zo zou Take What
You Need door The Neville Brothers geschreven kunnen zijn. De liedjes
worden fraai ingekleurd met de nodige toetsen- en blazerbijdrages. Met name
liefhebbers van de muziek uit Louisiana zullen met veel plezier naar Avalanche gaan luisteren. Heerlijk
groovende feel good muziek.
Josh Gray - Songs of the Highway
De hoes is goed gekozen en dat is niet alleen omdat die
verwijst naar de titel van Gray’s debuutalbum Songs of the Highway. Alleen al in 2015 legde Josh meer dan dertigduizend
mijl af om op te treden in bars en andersoortig kleine zaaltjes. Het is hem dus
duidelijk niet komen aanwaaien. Via crowdfunding, ondersteund door de nodige
aandacht op de sociale media, lukte het hem de financiering rond te krijgen
voor het opnemen in de Bomb Shelter studio in woonplaats Nashville. Spil in
zijn muziek vormt zijn fascinerende, indringende bariton. Zijn liedjes plaatsen
hem in de lange traditie van outlaws. Inspiratie vond hij bij grote namen als Johnny
Cash, Bob Dylan & Willie Nelson. De liedjes handelen vooral over sociale
ongelijkheid in een steeds meer op zichzelf staande samenleving. Hij schreef de
liedjes in de afgelopen drie jaar. Hij wordt omringd door uitstekende muzikanten, waarbij vooral violiste Kenzie Miracle regelmatig opvalt. Maar ook het gitaarspel van Tucker McKee in Midnight Rendezvous mag er zijn. Ook zijn er geen zwakke broeders
op Songs of the Highway te vinden.
Ondanks dat het album in eigen beheer is uitgebracht, is het intussen ook in
Nederland opgemerkt en is het gelukkig te koop bij onder andere Muziekhandel
Vanderveen, Assen en Bol.com.
Local Store - Magpie and the Moon
Vorig jaar verraste de Noorse muzikant Bjørn Klakegg van het
trio Needlepoint met diens fraaie vierde
album The
Dairy of Robert Reverie. Samen met zijn fantastische begeleiders David Wallumrød (onder anderen hammond
orgel) en Olaf Olsen (percussie) leeft hij zich
uit in de door jaren zeventig beïnvloedde rock en progrock. Denk aan groepen
als Matching Mole en Soft Machine, maar ook aan Caravan, Camel en Gentle Giant.
Vooral Robert Wyatt and Syd Barrett zijn zowel muzikaal als tekstueel
grote inspiratiebronnen. De nieuwe groep van Bjørn Klakegg ontstond uit
zijn vriendschap met zijn voormalig gitaarstudent Mattias Krohn Nielsen.
Mattias werd niet alleen zijn muzikale sparring partner tijdens het schrijven
voor dit project, maar hij koos ook de andere twee muzikanten uit. Het kwartet
wordt gecompleteerd door Magnus Tveten (bas, achtergrondzang) en Tore Ljøkelsøy
(drums, percussie). Het debuut Magpie
and the Moon werd opgenomen in Klakegg’s huisje op het Zweedse platteland,
wat ingericht is als opnamestudio. De muziek van Local Store ligt in het
verlengde van Needlepoint, zij het dat de rock- en progrockinvloeden iets minder
aanwezig zijn. Gebleven is de heerlijk relaxte, soms nostalgisch aandoende zang
van Klakegg. Ook is het gitaarspel weer regelmatig om je vingers bij af te
likken. De jaren zeventig waren uiteraard nog steeds rond in de liedjes, die
regelmatig worden opgesierd door mooie achtergrondkoortjes. De groepsnaam en de
hoes zijn trouwens ontleend aan het ingetogen liefdesliedje Yellow Umbrella. Magpie and the Moon blijkt bij meerdere beluistering bijzonder
verslavend te zijn.
Website: https://www.facebook.com/localstoreband/
Abonneren op:
Posts (Atom)