A.A. Bondy - Enderness



De mysterieuze Auguste Arthur Bondy is eindelijk acht jaar na het verschijnen van het uitstekende Believers terug met zijn vierde album Enderness. Na al die jaren blijkt Bondy nog steeds geen lachebekje zoals mijn collega Rein van den Berg al concludeerde in zijn recensie voor Johnny’s Garden. In tien meeslepende, onder de huid kruipende liedjes weet hij de luisteraar met gemak aan zich te binden. Een van de fraaiste releases van 2019 tot nu toe.  

Theo Volk

Releasedatum: 10 mei 2019 Fat Possum Records

Website: https://www.aabondy.co/

A.A. Bondy live:

23-05 Charlatan, Gent (B)
25-05 Paradiso, Amsterdam (London Calling)
02-06 KulturA, Luik

Claude Fontaine - Claude Fontaine



Haar naam is van Franse origine, maar Claude Fontaine is geboren en woonachtig in Los Angeles. Ze woonde echter een periode in Londen met een gebroken hart, nabij Portobello Road. Op een dag liep ze op Portobello Road een van de oudste, onafhankelijke platenzaken van Londen, Honest Jon’s binnen. Daar ontdekte ze oude Jamaicaanse platen van het Studio One, Trojan en Treasure Isle label, maar ook Braziliaanse muziek. Claude over die periode : “I wandered in one day and from the first moment I was under a spell, I was transfixed. I’d go in there daily and have them play me every record in that store probably to the point of driving them completely mad! But I had fallen in love …”. Spoedig erna besloot ze om zelf een album met haar eigen liefdesliedjes in Jamaicaanse en Braziliaanse stijl te gaan maken, gezongen met haar kenmerkende zuchtstem à la Jane Birkin. De a-kant van haar debuutalbum Claude Fontaine bevat vijf reggae/dub nummers zoals we die kennen uit de jaren zeventig en die staan als een huis. Ze kreeg hulp van niet de minsten, zoals gitarist Tony Chin (oa King Tubby en Dennis Brown) en bassist Ronnie McQueen van Steel Pulse. Ook de bezetting voor de Braziliaanse b-kant is imponerend. Onder hen de legendarische Braziliaanse percussionist Airto Moreira (oa Miles Davis, Return to Forever, Weather Report), maar ook de niet zo bekende, maar fantastische gitarist Fabiano Do Nascimento (Mia Doi Todd), van wie ik vier jaar geleden zijn album Dança Dos Tempos recenseerde. Met zo’n sterrenbezetting was het onmogelijk een slecht album af te leveren. De hoes met daarop een papegaai is goed gekozen, het symboliseert het heerlijk tropische karakter van de muziek. Claude Fontaine is een verrassend sterk debuut, wat mij zeer snel overtuigde. 

Theo Volk

Releasedatum: 26 april 2019 Innovative Leisure

Website: www.facebook.com/Claude-Fontaine-56934867323/

SOAK - Grim Town



Op haar achttiende werd de Noord-Ierse singer-songwriter Bridie Monds-Watson als een van de jongste ooit genomineerd voor de prestigieuze Mercury Prize voor haar debuutalbum Before We Forgot How to Dream. Reeds op haar veertiende ging ze mee op pad met Chvrches en werd datzelfde jaar genomineerd voor de BBC sound of 2015. Haar debuutalbum werd door The Guardian kernachtig omschreven als “'a vivid portrait of teenage deep-thinking”. We zijn intussen vier jaar verder en verschijnt nu Grim Town, waarop ze transformeert van een jonge eenzame singer-songwriter naar een stoere art-pop liedjesschrijver. In opener “All Aboard” kondigt haar opa Fabien de reis naar Grim Town aan. Een reis die alleen bestemd schijnt te zijn voor de kwetsbare mensen in onze samenleving zoals de eenzame, gedesillusioneerde en de treurende. Gepensioneerde zoals ik dienen het treinstel onmiddellijk te verlaten, maar dat weiger ik uiteraard. Grim Town is namelijk een treinreis met een regelmatig wisselend landschap. De luisteraar wordt getrakteerd op aanstekelijke, goed in het gehoor liggende liedjes als de reeds verschenen single Knock Me Off My Feet. Maar ze overtuigt net zo gemakkelijk in relaxte nummers als Fall Asleep, Backseat en ingetogen liedjes als I Was Blue, Technicolour Too. Binnenkort komt Bridie naar de lage landen om Grim Town te promoten.

Theo Volk
   
Releasedatum: 26 april 2019 Rough Trade / DeKonkurrent

Website: http://www.soakmusic.co.uk/

SOAK live:

19-05 BRUSSEL: Botanique – Rotonde
20-05 AMSTERDAM: Bitterzoet

Nicolette MacLeod - Love and Gold



De in Glasgow woonachtige Schotse singer-songwriter Nicolette MacLeod startte haar professionele muzikale carrière al op haar achttiende om haar studie aan The Royal Conservatoire of Scotland te kunnen bekostigen. Ze schrijft reeds lang muziek voor het theater en dans. Een aantal jaren woonde ze in Brighton samen met Willkommen Collective-leden Kristin McClement, Tom Cowen, Jacob Richardson en Bea Sanjust. Uiteindelijk trad ze ook toe tot deze groep. Daarnaast is ze in de herfst van 2017 medeoprichter van het gezelschap ICEBERG. Al ruim tien jaar werkt ze ook gestaag aan een solocarrière, waarbij ze al opende voor bekende namen als The Leisure Society, The Irrepressibles en Karine Polwart. Haar repertoire bestaat uit een mix van eigen werk en traditionele folk, voornamelijk afkomstig van de Britse eilanden. Love and Gold is haar debuutalbum. De titel is afkomstig van een gedicht van Edwin Waugh, wat ze op muziek zette, maar wat niet op het album terechtgekomen is. Onder de eigen composities bevindt zich het waargebeurde 1919. Het beschrijft de scheepsramp van het stoomschip Iolaire op 1 januari 1919 nabij het eiland Lewis. Aan boord bevonden zich soldaten die terugkwamen na afloop van de eerste wereldoorlog. Tweehonderd passagiers verdronken, tweeëntachtig overleefden de ramp. Veertig ervan werden gered door één man, John MacLeod (geen familie). Haar opa was afkomstig van dit eiland. Vorig jaar bezocht Nicolette Lewis en schreef het liedje kort erna. Onder de traditionals bekende composities als Down by the Sally Gardens en She Moved Through the Fair, die ze allemaal zelf arrangeerde. Ze nam alle composities geheel eigenhandig op in twaalf dagen. Het was vooral haar gevoelige, heldere stem die me meteen aantrok. 
           
Theo Volk

Releasedatum: 6 april 2019 Ursaluna

Website: https://nicolette.me/

Kelly Finnigan - The Tales People Tell



Hoe belangrijk goede genen zijn bewees Mathieu van der Poel gisteren door op magistrale wijze de Amstel Gold Race te winnen. Ook bij zanger en multi-instrumentalist Kelly Finnigan zit dat wel snor, want hij is de zoon van Mike Finnigan. Mike Finnigan is een legendarische toetsenist en vocalist die samenwerkte met veel grote namen. Zo was hij bijvoorbeeld in 1968 al te horen op een van de grootste klassiekers uit de populaire muziek, Electric Ladyland van The Jimi Hendrix Experience. De zevenendertigjarige Kelly beschikt intussen ook al over een bak aan ervaring. Meer dan een decennium maakt hij reeds deel uit van de soulband Monophonics, door de legendarische producer en Stax labeleigenaar Al Bell, bestempeld als een van de beste live soulacts ooit. Daarnaast was Finnigan ook actief als liedjesschrijver, geluidstechnicus en producer. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging en dat is zijn eerste soloalbum The Tales People Tell geworden. Verwacht geen schokkend, vernieuwend album : “I’m not looking to reinvent the wheel. I just want to remind people why the wheel was such a good invention in the first place”. Finnigan put vooral uit traditionele bronnen als de soul, gospel, doowop en r&b. Liedjes die met name de liefde als onderwerp hebben. Deze retrosoul lijkt vooral geschikt voor liefhebbers van Lee Fields en Durand Jones en daarnaast ook wel voor liefhebbers van Mayer Hawthorne, Leon Bridges en Nick Waterhouse.  

Theo Volk

Releasedatum: 26 april 2019 Colemine Records / De Konkurrent

Website: https://www.kellyfinnigan.com/

Tim Knol & Blue Grass Boogiemen - Happy Hour



Tim Knol is nog geen dertig maar heeft al een imposante staat van dienst. Het begon allemaal met zijn eerste hit Sam. Hij stond als jongeling op alle grote festivals. Hij is van vele markten thuis, naast zijn solocarrière speelt hij in garageband The Miseries en is een verdienstelijk fotograaf. In zijn eigen MI5 Studios, gevestigd in een zeventiende eeuws pand in de binnenstad van Hoorn, maakt hij samen met Jeroen Tenty en Eric Lensink muziek voor films, reclames en documentaires. Bovendien produceert hij daar ook geregeld albums, zo ook Happy Hour met het zeer ervaren bluegrass kwartet Blue Grass Boogiemen, al dertig jaar een begrip in de rootsmuziek. In 2002 was Tim elf toen hij door zijn vader meegenomen werd naar Blue Highways Festival in Utecht en het kwartet grote indruk op hem maakte. Enige jaren later kreeg Tim lokale bekendheid en als Blue Grass Boogiemen in die tijd in Hoorn speelde werd Tim steevast op het podium gevraagd om mee te zingen. Het groeide uit tot een grote vriendschap. De samenwerking werd vorig jaar serieus na een optreden op het uitverkochte roots festival Once in a Blue Moon in Amsterdam. Het was al jaren de bedoeling om eindelijk samen een plaat te maken. Samen of afzonderlijk schreef hij met mandolinespeler Arnold Lasseur liedjes en een cover, Pain in My Heart. Vanaf opener Crying Shame raast men voornamelijk in een hoge versnelling met hoorbaar spelplezier door het dozijn liedjes. Tims stem lijkt speciaal geschapen voor deze muziek, regelmatig maakt hij op inventieve wijze gebruik van zijn kopstem. Deze heren lijken niet uit ons koude kikkerlandje te komen maar uit de Appalachen. Tim voelt zich als een vis in het water in dit genre, het lijkt me van zelfsprekend dat deze samenwerking met Blue Grass Boogiemen een vervolg gaat krijgen.  
     
Theo Volk

Releasedatum: 10 mei 2019 I Love My Label / Excelsior

Website: https://www.timknolofficial.com/

Tim Knol & Blue Grass Boogiemen live:

21 april op Paaspop, Schijndel
11 mei in de Amstelkerk, Amsterdam (albumpresentatieshow)
24 mei op Klomppop, Ovezande
25 mei op Sniester, Den Haag
7 juli in het Vondelpark, Amsterdam
20 juli op de Zwarte Cross, Lichtenvoorde
28 juli bij Zomer op het Plein, Alkmaar
20 augustus op Stortemelk, Vlieland
25 augustus op Terug Naar Tiengemeten, Tiengemeten
18 oktober in ‘t Beest, Goes
26 oktober in Fluor, Amersfoort
27 oktober in De Amer, Amen
30 oktober in TivoliVredenburg, Utrecht
1 november in De Meester, Almere
2 november in de Gashouder, Dedemsvaart
3 november in Rotown, Rotterdam
8 november in 013, Tilburg
15 november in Hedon, Zwolle
16 november in Cacaofabriek, Helmond
28 november in Der Aa-Theater, Groningen
29 november in Burgerweeshuis, Deventer
30 november in het Patronaat, Haarlem.


LÉVI - As I Am



Op 5 april presenteerde zangeres Lévi Cox in het PAARD in Den Haag haar debuut EP As I Am. Lévi is drieëntwintig lentes jong en studeerde vorig jaar af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag als jazz zangeres. Ze laat zich inspireren door uiteenlopende artiesten als Lizz Wright en Sarah Vaughan en compositorisch door iemand als Jessie J. As I Am bevat vijf bijzonder fraaie soulvolle liedjes, waarin ze zichzelf letterlijk en figuurlijk blootgeeft. Al na de korte opener Air was ik volledig verkocht door haar prachtige, gevoelige stem, het bijzonder fraaie gitaarspel en heerlijk achtergrondkoortje. In de vijf liedjes zijn invloeden te horen uit pop, jazz, soul en funk. Ze handelen over een aantal belangrijke momentopnames uit haar nog jonge leven, zowel diepe dalen maar gelukkig ook mooie momenten. Lévi schreef de vijf liedjes samen met haar gitarist en toetsenist Niels Onstenk en verzorgde ook zelf de arrangementen. Persoonlijke favoriet is de ingetogen afsluiter Giving Up Love, waarin haar stem diep bij me binnenkomt. Ik kijk nu al met zeer grote belangstelling uit naar een volgende release.   

Theo Volk

Releasedatum: 5 april 2019 Eigen beheer

Website: https://www.levi-music.com/


Ralph de Jongh - Bluezy: Live @ Bluezy Radio Station



Vorige week zaterdag gaf Ralph een instore op Record Store Day bij Joop van Gool van Roots Mail Music Mail in Breda. Tot mijn grote verrassing was hij niet alleen en had Ewa Pepper (viool) en Freek Prins (cajon) meegenomen. Met veel enthousiasme bracht men een uitstekende set. Na afloop had Ralph nog een verrassing in petto, het nieuwe album Bluezy. Inmiddels al zijn derde album dat dit jaar gaat verschijnen. Op 27 april zal ook de wereldwijde release van Quantum verschijnen, een album met maar liefst tweeëndertig nieuwe nummers en een totale speelduur van ruim vijf uur. Daarnaast ook nog Live @ the Theatre opgenomen in het theater van Berensteyn met zijn trio, dat verder bestaat uit Nico Heilijgers en Marcel Wolthof. Ook Bluezy is een livealbum, opgenomen op Valentijnsdag tijdens een uitzending van Bluezy Radio Station. Op de hoes staat een sieraad afgebeeld wat Ralph draagt. Hij heeft het gekregen van Max Joosten die dat gekregen heeft van een goede Indiaanse vriend in Canada. Max blijkt een aantal jaren in de Indiaanse Canadese gemeenschap gewoond hebben. Max is ook duidelijk aanwezig op Bluezy, net als Ewa Pepper en Freek Prins. Alle drie goede vrienden van Ralph. Max begeleidt Ralph regelmatig en brengt hem dan vaak veilig thuis van concerten. Freek kent hij intussen zeven jaar sinds hij een keer bij Freek thuis speelde op een verjaardagsfeestje. Beiden zijn trouwens van huis uit loodgieter. Sinds een paar jaar speelt Ralph ook zeer regelmatig met Ewa, met wie hij een bijzondere chemie heeft. Samen namen ze twee jaar geleden het schitterende Breath of Live op. Op Bluezy speelt men onder anderen een vijftal nummers van Quantum, die door de aanwezigheid van Max en Ewa een ander karakter krijgen dan op die plaat. Men opent rustig met de slow blues Ache. Vanaf Blue gaat men volledig los. Wat vooral opvalt is dat men uitstekend speelt men dynamiek. Ralph geeft zijn begeleiders volledig de ruimte en dat betaald zich dubbel en dwars uit. Het vioolspel van Ewa is vaak subtiel, veelzijdig en fenomenaal. Deze klassiek geschoolde, cum laude afgestudeerde Poolse violiste voelt zich als een vis in het water als ze mag improviseren. Ook Max gooit zijn ziel en zaligheid in zijn mondharmonicaspel, vooral in Stereo Bluesharp. En Freeks cajonspel is het perfecte bindmiddel. Het absolute kookpunt wordt uiteindelijk bereikt in afsluiter Honky Baba van dit ruim achtenzeventig minuten durende fantastische optreden. Dat Ralph op de binnenhoes schrijft “With these guys and doll I’ll travel many a mile all through out the universe. Gimme some more.” verbaast mij dan allerminst, want dit zijn muzikanten in topvorm.

Theo Volk

Releasedatum: 27 april 2019 Eigen beheer

Website: https://ralphdejongh.com/

Heather Woods Broderick - Invitation



I left that candle burning
When do you wanna go down to the storming ocean?
I dreamt it took me last night
Into the depths of the darker side of light
I accept the invitation
I accept

Zo luidt de tekst van de titelsong van Invitation, het derde album van de Amerikaanse singer-songwriter Heather Woods Broderick. Broderick onderzoekt op Invitation haar meer sombere, droefgeestige kant. Net als de titelsong lijken My Sunny One en These Green Valleys tekstueel voort te komen uit een droom. Ook muzikaal heerst er vaak een dromerige sfeer, gecreëerd door synthesizers en door haar ingetogen zang. Haar muziek is niet duidelijk in een hokje te plaatsen, je hoort invloeden uit de folk, americana, maar ook neoklassiek. Broderick is een multi-instrumentalist, die hier gebruik maakt van akoestische en elektrische gitaren, orgel, synthesizers, fluit en cello. Ze wordt onder anderen bijgestaan door haar broer Peter (oa Horse Feathers). De fraaie strijkersarrangementen voor Slow Dazzle, Quicksand en My Sunny One zijn van de hand van Ryan Francesconi (Alela Diane). De elf meeslepende songs kruipen snel onder de huid, absoluut een aanrader.    

Theo Volk

Releasedatum: 19 april 2019 Western Vinyl / De Konkurrent

Website: http://www.heatherwoodsbroderick.com/

Hans Fredrik Jacobsen - ØRE



De ervaren Noorse multi-instrumentalist Hans Fredrik Jacobsen is vooral bekend als fluitist, die op ruim honderd albums van anderen speelde. In 1995 bereikte hij een miljoenen publiek, doordat hij de penny whistle bespeelde op Nocturne van Secret Garden, dat toen voor Noorwegen won. De meeste bekendheid vergaarde hij echter samen met zijn vrouw Tone Hulbækmo met wie hij in 1988 de prestigieuze Spellemannprisen won. Ook maakte hij deel uit van Kalenda Maya, een groep die Middeleeuwse muziek speelt. ØRE is inmiddels zijn vierde soloalbum waarop hij onder anderen hulp krijgt van zijn vrouw Tone, maar ook van zijn zoons Alf en Hans. Het experiment en improvisatie worden niet geschuwd op ØRE. De basis van het repertoire is folk, maar men maakt ook uitstapjes naar andere genres, zoals bijvoorbeeld in het jazzy Rett Fra Levra. Regelmatig heeft de muziek een kenmerkende Noorse ijle sfeer, vooral bewerkstelligd door de fluit, die ook incidenteel een Iers tintje aan de muziek geeft. Vijftien van de zeventien composities zijn instrumentaal. Helaas alleen in de opener en afsluiter zingt hij ook. Dat is enigszins jammer, want hij heeft een prettige stem. Maar toch weet het album mij voldoende te overtuigen.     
Theo Volk
Releasedatum: 19 april 2019 Grappa