Volgens zijn biografie was deze jongeman 2 jaar liftend onderweg met niets anders in zijn muzikale ransel dan muziek van Bob Dylan, Joni Mitchell, Tom Waits, the Beatles en de Stones. Op basis van het derde nummer, I’m Your Man, had ik de invloed van The Beatles kunnen raden. Evengoed heeft Korey Dane zich uitstekend van zijn taak gekweten, want er laat zich overwegend originaliteit beluisteren. Knap wanneer je geïmpregneerd bent met deze klassieke voorbeelden. Volledig vanaf de straat komt Korey Dane uiteraard niet, want anders was Youngblood niet onder auspiciën met Tony Berg tot stand gekomen. Mogelijk dat Dane’s debuut Loomer uit 2012 het nodige potentieel verried, maar dat album ken ik niet. Spontaan was ik waarschijnlijk ook niet met Youngblood op de proppen gekomen. Deze artiest is mij volstrekt onbekend. Tot nu dan. Beluistering laat horen waarom de platenmaatschappij vertrouwen heeft in deze mogelijke nieuwe ster. Om hun risico zoveel mogelijk af te dekken zijn een stel capabele kerels erbij betrokken. Zowel qua technici, als musici. Greg Leisz, Patrick Warren en Chris Stills zijn immers geen slechte referentiekaders.
Onderweg zijn deze liedjes tot stand gekomen. In samenwerking met de eerder genoemde sessiemusici werden de basale liedjes verder uitgewerkt zodat het album Youngblood gaandeweg gevormd werd. 11 nummers waarbij Korey Dane’s gedachtewereld centraal staat van Jules Verne (officiële single), via Lousiana Sundance tot The Lion & The Keeper. Het is Amerikaans, maar niet specifiek Americana, daarvoor is de invloed van California te sterk aanwezig. Hiermee wil ik slechts aangeven dat de plaat eerder beschouwd mag worden als pop dan roots. Dat Dane zijn klassiekers kent blijkt uit de afsluiter van de plaat, welke een hommage is aan T.S. Eliot’s gedicht the Love Song of J. Alfred Prufrock. Van een bekende artiest weet je ongeveer wat te verwachten. Daarmee heeft Korey Dane alvast een streepje voor. Ondanks dat de plaat conventionele kenmerken heeft ervoer ik hem als verrassend, en kwalitatief sterk bovendien.
Gastschrijver: Rein van den Berg
Releasedatum: 9 oktober 2015 Innovative Leisure