Michelle David & The Gospel Sessions : It’s a Soulful Christmas

 


“Ik denk dat je hem leuk gaat vinden. Het is echt zo'n soulvolle kerstplaat “uit den ouden doosch.”.“ schreef Robbert Tilli van Excelsior me enthousiast een paar weken terug. Hij kent mijn smaak waarschijnlijk goed, want het is inderdaad een geweldig album geworden, ondanks dat ik eigenlijk nooit iets met Kerstalbums gehad heb. Waarschijnlijk komt dat, omdat wij eerste kerstdag traditiegetrouw met de complete familie bij mijn oma vierden vanwege haar verjaardag. Begin dit jaar verraste Michelle en haar mannen ons al met hun geweldige album The Gospel Sessions Vol. 4 : Victory!. Het album is intussen al meer dan een miljoen keer beluisterd op Spotify. Op It’s a  Soulful Christmas slaat de band een geslaagde brug tussen het christelijke kerstfeest met de geboorte van Jezus en de Amerikaanse interpretatie daarvan met de kerstman en pakjes onder de boom. Gelukkig is het een album geworden met voornamelijk eigen composities. Uitzonderingen vormen Stevie Wonder’s What Christmas Means to Me en een ingetogen versie van het bekende Silent Night, een van oorsprong uit de begin negentiende eeuw daterend Oostenrijks kerstlied. Het wordt hier trouwens aan het begin en einde voorafgegaan door gure wind. Direct associeerde ik het met de eerste kerstnachtmis die ik op jeugdige leeftijd mocht meemaken, namelijk die van de extreem koude en gure winter van 1963. Op de acht eigen liedjes is sprake van een fraaie muzikale variatie van vijftiger jaren gospel (God Will en Mary), pop (A Christmas Cliché Thing en Do the Christmas Mambo!) en vroege zestiger jaren soul (de titeltrack en Snow). De songs krijgen, zoals gewoonlijk, een extra dimensie door de fantastische zang van Michelle (vooral in God Will). Vandaag verschijnt de eerste single This Christmas (I’ll Be By Your Side), een kerstklassieker in de dop. Het zal me niet verbazen als It’s a Soulful Christmas net zo’n klassieker gaat worden als het uit begin zestiger jaren stammende kerstalbum van Phil Spector.  

Theo Volk

Releasedatum : 4 december 2020 Excelsior Recordings

Website : http://michelledavidandthegospelsessions.com/