Sam Brookes : Black Feathers

 


Het schitterende Black Feathers werd mij een dag na de release door iemand getipt op het onvolprezen muziekforum MusicMeter. De prachtige stem van Sam leerde ik in 2014 kennen door zijn medewerking aan het album Nothing Can Bring Back the Hour van Josienne Clarke en Ben Walker. In mijn recensie schreef ik toen “In A Simple Refrain vertolkt Josienne samen met Sam Brookes een schitterend duet. De stemmen matchen wonderwel met elkaar. Een samenwerking die zeker een vervolg verdient.”. Helaas kreeg die samenwerking geen vervolg. In de periode die volgde, overleed zijn vader, liep zijn lange relatie spaak en verloor hij zijn beste vriend.  Vervolgens moest hij afrekenen met een depressie, waar hij langzaam maar zeker uitraakte. Drie jaar terug begon hij, nadat hij van Londen naar Bristol was verhuisd, aan het schrijven van de songs van Black Feathers. Het had een helende werking op hem. Hij weet de regelmatig ontroerende teksten te verpakken in wonderschone, subtiele en inventieve arrangementen. Zijn hemelse stem vertoont gelijkenissen met Tim en Jeff Buckley. Een stem met een bereik van vier octaven. Na het horen van opener Ekarma was ik al verkocht en onderschrijf dan ook volledig het enthousiasme van Bob Fish in zijn recensie op Folk Radio UK. Voor mij behoort dit alt-folk album zonder meer tot de fraaiste en de meest indringende van 2020.   

Theo Volk

Releasedatum : 23 oktober 2020 Go Slowly

Website :  https://www.sambrookes.com/