Saugeye : Saugeye


De veelzijdige band Saugeye werd mede opgericht door multi-instrumentalist, geluidstechnicus en producer Jared Tyler. Tyler ken ik vooral van zijn samenwerking met Malcolm Holcombe en met John Moreland. Helaas was mij onbekend dat Tyler ook het drietal soloalbums Blue Alleluia, Here with You en Dirt on Your Hands op zijn naam heeft staan. Tyler blijkt namelijk over een bijzonder aangenaam stemgeluid te beschikken. De groepsnaam is ontleend aan een bepaalde vis, een kruising tussen een sauger (Nederlandse naam mij onbekend) en een snoekbaars. Het is de favoriete vis van Tyler om te vangen. Naast Tyler bestaat Saugeye verder uit Seth Lee Jones, Jake Lynn en Casey van Beek (geboren in Leiden), ook zeer ervaren muzikanten uit Tulsa. Hun repertoire bestaat uit een laagdrempelige, onweerstaanbare mix van folk, blues, country en rock. Na opener To the Land ging ik al finaal voor de bijl. Zelf bevelen ze hun muziek aan aan muziekliefhebbers die graag naar Amos Lee, John Fullbright en Malcolm Holcombe luisteren. Zelf verwacht ik dat er maar weinig luisteraars zullen zijn, die niet ingepakt zullen worden door hun debuutalbum Saugeye. Ere wie ere toekomt, het album werd me getipt door mijn forumgenoot Henk. Vanaf nu heb ik niet alleen graag vis op mijn bord, maar ook op mijn draaitafel!

Theo Volk

Releasedatum : 29 januari 2021 Horton Records

Website : http://saugeyeband.com/