Tip Jar : One Lifetime


 

Hoe kun je op de dag dat vanwege hevige sneeuwval code rood is afgegeven, je tijd aangenamer en nuttiger besteden dan luisteren naar en schrijven over mooie muziek? Dat geldt zeker voor One Lifetime het vijfde album van Tip Jar. Drie van hun vier eerdere, prachtige albums recenseerde ik al met steeds groter wordend enthousiasme. Andermaal weten ze zichzelf te overtreffen. Kan ook bijna niet anders want in de loop der jaren zijn Bart en Arianne zowel in het dagelijkse maar ook in het muzikale leven steeds meer naar elkaar toegegroeid.  Ze zijn ook veelzijdiger in hun muzikale keuzes geworden en zijn nog moeilijker in een hokje te plaatsen. Er komt van alles voorbij,  bluegrass, country, soul, folk, roots en zelfs jazz. Men zoekt voortdurend de grenzen van de Americana op. Ze worden omringd door een aantal bevriende en gelijkstemde rasmuzikanten. Een bekende uitspraak van Bart is dan ook “Muzikale connecties met gelijkgestemde geesten uit de hele wereld zorgen regelmatig voor hoogtepunten”. Net als op het door mij gisteren gerecenseerde Hummingbird geeft ook hier meester violist Joost van Es zijn grote kwaliteiten ten gehore. Alle albums die ik heb waarop Joost te horen is, zijn mij even dierbaar. Ook hun vaste Tip Jar kompaan Harry Hendriks en Matthews Southern Comfort collega BJ Baartmans ontbreken weer niet. Daarnaast geeft bijvoorbeeld ook hun goede Amerikaanse vriend Walt Wilkins acte de présence, maar ook de virtuoze klarinettist Gilad Atzmon. De zang van Bart en Arianne, net name de samenzang, weet me nog meer te overtuigen dan op voorgaande albums. Zoals altijd leveren ze ook nu weer piekfijn artwork en tekstboekje af. Verder heb ik weinig meer te melden dan er nogmaals op te wijzen dat One Lifetime hun mooiste album tot nu toe is geworden en ik de hoop uitspreek dat we de songs gauw live mogen gaan aanhoren.           

Theo Volk

Releasedatum : 19 februari 2021 Shine A Light Records

Websites : https://www.tipjar.nl/ en https://www.bartdewin.nl/