Big Daddy Wilson : Hard Time Blues

 


De afgelopen tijd zag ik al een tweetal enthousiaste recensies voorbijkomen in de nieuwste editie van Popmagazine Heaven en op Rootsville over Hard Times Blues. Naar mijn mening zeer terecht. Het verhaal over Adam Wilson Blount, die morgen zijn eenenzestigste verjaardag viert, is waarschijnlijk genoegzaam bekend. Vanwege zijn liefde voor zijn vrouw woont hij al het grootste deel van zijn leven met heimwee in Duitsland. Zijn eerste album bracht hij uit in 2008, toen nog samen met Doc Fozz, het profetisch getitelde My Day Will Come. Het internationale succes kwam daarna snel. Sindsdien bracht hij zeven studioalbums en een livealbum uit. Een vijftal, waaronder de laatste drie verschenen op het bekende Duitse blueslabel Ruf. Voor Hard Time Blues maakte Blount de overstap naar het Nederlandse label CRS. Wat de reden voor die overstap geweest is weet ik niet, maar het heeft zeker niet gelegen aan de kwaliteit van zijn albums, want die is onverminderd hoog. Het enige wat opvalt is dat zijn albums steeds soulvoller worden, hetgeen mij uitmate goed bevalt. Op voorgaande albums was hij trouwens niet voor een gat te vangen, Delta en Chicago blues, maar ook gospel, jazz tot zelfs reggae. Deze keer volop met soul doordrenkte blues. Over voorganger Deep in My Soul was ik al bovenmatig enthousiast en noemde het mijn favoriete album uit zijn oeuvre tot dan toe. Hard Time Blues bevalt me nog beter. Met dank aan producer Glen Scott (Eric Bibb, Mary J Blige, Back Street Boys, Shawn Mendes), die aan veel songs meeschreef. Yazoo City en het titelnummer werden geschreven door goede vriend Eric Bibb. In sommige songs klinken zijn religieuze achtergrond door. Gospelmuziek speelde namelijk een belangrijke rol in zijn muzikale ontwikkeling. In zijn vroege jeugd werkte hij op katoenplantages en zal daar ongetwijfeld tijdens het werk de nodige liederen gezongen hebben. Maar meestal hebben de songs actuele onderwerpen als onder andere Corona en andere ontberingen. Het geweldige Hard Time Blues zal niet alleen doorgewinterde bluesliefhebbers gaan aanspreken, maar zeker ook soulliefhebbers.        

Theo Volk

Releasedatum : 10 september 2021 Continental Blue Heaven (CRS)

Website : https://www.bigdaddywilson.com