Over het schitterende, nieuwe album Red, White and American Blues van Nathan Bell is een hoop te vertellen.
Reeds twee jaar terug opgenomen in Capitola, California in de Skunkworks
Studios, maar heeft intussen niets aan relevantie ingeboet. Nathan houdt de
luisteraar een spiegel voor van de hedendaagse maatschappij en dan met name die
van Amerika. In de korte, indrukwekkende en indringende opener Angola Prison, officieel Louisiana State
Penitentiary geheten, stelt Nathan de in deze gevangenis vroeger heersende rassendiscriminatie
aan de orde. De bewakers waren blank en gevangenen over het algemeen donker.
Deze beruchte gevangenis heeft een verleden dat lang geleden begon ten tijde
van de slavenhandel. Enige jaren terug scheef Layla Zoe voor haar album Gemini
al het liedje The Deeper
They Burn. Het is opgedragen aan Herman Wallace. Hij zat tweeënveertig jaar opgesloten in een
isoleercel en werd op zijn eenenzeventigste vrijgelaten om humanitaire redenen,
drie dagen na zijn vrijlating overleed hij. De bekendste gevangene was ooit
Leadbelly. Nathal schreef het liedje in 2016, drie jaar na het overlijden van
Wallace. Het verhaal van Wallace kennende weet de luisteraar, dat het
openingscouplet zeer realistisch is :
“25 years
down in the hole
Never
heard a word from a mumbling soul
The day
was night
And the
night was black
I’ll leave
Angola Prison
Lying on
my back”
Het
harmonicaspel van Reverend Crow is hier de kers op de taart. Crow maakte ook de
hoestekening. In American Gun en Mossberg Blues stelt Nathan het
overmatig wapenbezit in Amerika aan de kaak. American Gun is een geweldig duet met Patty Griffin, die met haar
expressievolle stem het nummer naar een hoger niveau tilt. Het soulvolle American Blues (for GSH) is een
eerbetoon aan een van zijn eerste muzikale helden. Op zijn veertiende kocht hij
de single The Bottle van Gil
Scott-Heron, welke hij helemaal grijsgedraaide. Van Gil Scott-Heron zou wat mij
betreft iedere muziekliefhebber toch op zijn minst diens klassiekers Pieces of a Man en Winter in America in de kast hebben moeten
staan. In het bluesy Retread Cadillac (lightnin’)
wordt een muzikale lans gebroken voor legende Lightnin’ Hopkins. Nathan’s
ideale begeleider is hier de fantastische zangeres Regina McCrary. Melodisch
gezien is A Lucky Man misschien wel
het mooiste liedje van het album. Het ontroerende nummer, wederom een
schitterend duet met Patty Griffin,
handelt over zijn overleden vader. Het oudste nummer op het album is het tien
jaar geleden geschreven, swingende When
You’re Dead (Ghost reflects on his dire circumstances), waarbij stilzitten
onmogelijk is. Nathan vond het toepasselijk op onze situatie tijdens de
coronapandemie vorig jaar : “Another song paying tribute to writer Gaylord
Brewer’s visible/invisible Ghost character. We were all ghosts in 2020.”. Muzikaal
schatplichtig is Nathan in het funky Monday,
Monday (the bony fingers reprise) aan Jimmy Reed and Merle Travis. Een van
mijn persoonlijke favorieten. Ritmisch gezien is voor mij Running on the Razor (family) de interessantste track, een mooi
duet met Aubrie Sellers. Hij poneert hier kritische kanttekeningen bij de
gelijknamige hipsterfilm. De tekst is recht voor zijn raap :
“They were
poor motherfuckers
Living off
the grid
Screwing
praying and dying
Were the
only things they did”
Tot de fraaiste songs reken ik ook het ingetogen To Each of Us (a shadow), wat over depressie handelt. Wederom een subliem duet met Patty Griffin. Nathan wordt slechts door een beperkt aantal muzikanten begeleid. Naast de drie genoemde zangeressen en mondharmonicaspeler Reverend Crow, Alvino Bennett (drums en percussie), Frank Swart (bas, gitaar, banjo, mandocaster) en John Deaderick (toetsen). Het album heeft een Nederlandse tintje, een portretfoto van Marco Bakker en een livefoto van Wies van Luijtelaar werden gebruikt voor het artwork. Ondanks de vrij sobere bezetting worden de songs gevarieerd en voorbeeldig ingekleurd. Tekstueel zijn de songs zonder uitzondering relevant. Dat maakt samen Red, White and American Blues tot een van de mooiste en urgentste albums van dit jaar. Hoog tijd voor een doorbraak van Nathan naar het grote publiek. Officieel verschijnt het album in Amerika op 11 september en Europa op 1 oktober. Bij Lucky Dice is het album echter reeds hier te bestellen en zal op 3 september uitgeleverd worden.
Theo Volk
Releasedatum
: 11 september 2021 Need to Know
Website : https://nathanbellmusic.com