Nathan Bell : Red, White and American Blues

 


Over het schitterende, nieuwe album Red, White and American Blues van Nathan Bell is een hoop te vertellen. Reeds twee jaar terug opgenomen in Capitola, California in de Skunkworks Studios, maar heeft intussen niets aan relevantie ingeboet. Nathan houdt de luisteraar een spiegel voor van de hedendaagse maatschappij en dan met name die van Amerika. In de korte, indrukwekkende en indringende opener Angola Prison, officieel Louisiana State Penitentiary geheten, stelt Nathan de in deze gevangenis vroeger heersende rassendiscriminatie aan de orde. De bewakers waren blank en gevangenen over het algemeen donker. Deze beruchte gevangenis heeft een verleden dat lang geleden begon ten tijde van de slavenhandel. Enige jaren terug scheef Layla Zoe voor haar album Gemini al het liedje The Deeper They Burn. Het is opgedragen aan Herman Wallace. Hij zat tweeënveertig jaar opgesloten in een isoleercel en werd op zijn eenenzeventigste vrijgelaten om humanitaire redenen, drie dagen na zijn vrijlating overleed hij. De bekendste gevangene was ooit Leadbelly. Nathal schreef het liedje in 2016, drie jaar na het overlijden van Wallace. Het verhaal van Wallace kennende weet de luisteraar, dat het openingscouplet zeer realistisch is :

“25 years down in the hole

Never heard a word from a mumbling soul

The day was night

And the night was black

I’ll leave Angola Prison

Lying on my back”

Het harmonicaspel van Reverend Crow is hier de kers op de taart. Crow maakte ook de hoestekening. In American Gun en Mossberg Blues stelt Nathan het overmatig wapenbezit in Amerika aan de kaak. American Gun is een geweldig duet met Patty Griffin, die met haar expressievolle stem het nummer naar een hoger niveau tilt. Het soulvolle American Blues (for GSH) is een eerbetoon aan een van zijn eerste muzikale helden. Op zijn veertiende kocht hij de single The Bottle van Gil Scott-Heron, welke hij helemaal grijsgedraaide. Van Gil Scott-Heron zou wat mij betreft iedere muziekliefhebber toch op zijn minst diens klassiekers Pieces of a Man en Winter in America in de kast hebben moeten staan. In het bluesy Retread Cadillac (lightnin’) wordt een muzikale lans gebroken voor legende Lightnin’ Hopkins. Nathan’s ideale begeleider is hier de fantastische zangeres Regina McCrary. Melodisch gezien is A Lucky Man misschien wel het mooiste liedje van het album. Het ontroerende nummer, wederom een schitterend duet  met Patty Griffin, handelt over zijn overleden vader. Het oudste nummer op het album is het tien jaar geleden geschreven, swingende When You’re Dead (Ghost reflects on his dire circumstances), waarbij stilzitten onmogelijk is. Nathan vond het toepasselijk op onze situatie tijdens de coronapandemie vorig jaar : “Another song paying tribute to writer Gaylord Brewer’s visible/invisible Ghost character. We were all ghosts in 2020.”. Muzikaal schatplichtig is Nathan in het funky Monday, Monday (the bony fingers reprise) aan Jimmy Reed and Merle Travis. Een van mijn persoonlijke favorieten. Ritmisch gezien is voor mij Running on the Razor (family) de interessantste track, een mooi duet met Aubrie Sellers. Hij poneert hier kritische kanttekeningen bij de gelijknamige hipsterfilm. De tekst is recht voor zijn raap :

“They were poor motherfuckers

Living off the grid

Screwing praying and dying

Were the only things they did”

Tot de fraaiste songs reken ik ook het ingetogen To Each of Us (a shadow), wat over depressie handelt. Wederom een subliem duet met Patty Griffin. Nathan wordt slechts door een beperkt aantal muzikanten begeleid. Naast de drie genoemde zangeressen en mondharmonicaspeler Reverend Crow, Alvino Bennett  (drums en percussie), Frank Swart (bas, gitaar, banjo, mandocaster) en John Deaderick  (toetsen).  Het album heeft een Nederlandse tintje, een portretfoto van Marco Bakker en een livefoto van Wies van Luijtelaar werden gebruikt voor het artwork. Ondanks de vrij sobere bezetting worden de songs gevarieerd en voorbeeldig ingekleurd. Tekstueel zijn de songs zonder uitzondering relevant. Dat maakt samen Red, White and American Blues tot een van de mooiste en urgentste albums van dit jaar. Hoog tijd voor een doorbraak van Nathan naar het grote publiek. Officieel verschijnt het album in Amerika op 11 september en Europa op 1 oktober. Bij Lucky Dice is het album echter reeds hier te bestellen en zal op 3 september uitgeleverd worden.

Theo Volk  

Releasedatum : 11 september 2021 Need to Know

Website : https://nathanbellmusic.com