Chantal Acda & The Atlantic Drifters : Silently Held

 


Jazz ain’t dead, it only smells funny was een uitdrukking van Frank Zappa. Hij raakte zelf diverse genres aan, maar deed uiteindelijk toch vooral zijn eigen ding. Je moet als artiest wellicht een beetje bevreesd zijn om verbonden te zijn aan één specifiek genre. Voordat je het weet laat een luisterrijk publiek je niet meer weg uit die ene hoek, terwijl er zoveel mogelijkheden liggen, ook voor Chantal Acda. Mooi, vanuit die invalshoek, dat deze plaat gekoppeld is aan de Jazz zwaargewichten (The Atlantic Drifters, voor de gelegenheid) die haar zang van hun instrumentale invulling voorzien. Het maakt dat Silently Held een zeer bijzonder album is geworden. Behalve gitartist Bill Frisell moet ik eerlijkheidshalve bekennen kende ik de overige musici amper, maar hoor wel dat deze mannen gedreven zijn in wat ze doen. Het tempo wordt enorm teruggeschroefd totdat een ultiem luie uitvoering wordt bereikt. Daar omheen gebeurt, in alle stilte, van alles. Vooral het aangename geluid (double bass) van Thomas Morgan spreekt mijn binnen dit soort Lazy Jazz enorm aan, terwijl echter in de eerste plaats van belang is de optelsom aan factoren.  Luister maar! Er wordt meesterlijk gemusiceerd, en de zang van Chantal Acda past daar uitmuntend bij. Onthaasten heet dit. Muziek waarvoor je op een zondagmorgen de tijd neemt terwijl het zonlicht je kamer binnenvalt.

Er staat nergens vermeld wie de nummers schreef, maar las dat ze van Chantal zijn, weliswaar met uitzondering van het overbekende I Can’t Make You love Me. Ik ervaar dit album niet als eentje die zich na één luisterbeurt prijsgeeft. Je moet de plaat rustig de gelegenheid geven. Niet iets wat je kan afdwingen, maar waarvoor je tijd dient te nemen. Niet eenvoudig misschien, maar de basisregel zou daarbij zijn dat je je openstelt, en wanneer datgene wat je hoort bekoort dan is je doel bereikt. Wanneer blijkt dat je moeite moet doen, dan adviseer ik om eerst eens uit te wijken naar de beide albums van de gelegenheidsformatie Distance, Light & Sky van een paar jaartjes geleden. Zelf neem ik tegenwoordig meer tijd voor muziek. Laat het langzaam inzinken, en bij gelegenheid vindt Silently Held wellicht een luisterrijk oor. Voor mij tevens een aangename afwisseling voor de Folk georiënteerde muziek en Americana die ik gebruikelijk speel, want uiteindelijk is je eigen spreekwoordelijke horizon ook gebaat bij een perspectief die zich niet beperkt tot een enkel genre. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 3 mei 2024 Challenge Records

Website : https://www.chantalacda.com/