Torgeir Waldemar : At the Opera

 


Veel mensen bij elkaar in een slecht geventileerde ruimte, ik heb er een hekel aan. Zeker wanneer je daarnaast langdurig in een rij mag staan voor overvolle zalen, of tussen de bedrijven door voor te prijzige consumpties. Noem me lui of verwend. Niettemin kijk ik uit na de komende versie van Ramblin’ Roots. De tiende, lees ik. De belangrijkste reden waarom dat ik ga is omdat men een voortreffelijke line-up heeft staan. Daar kunnen op het laatste moment nog wel eens wijzigingen in aangebracht worden. We gaan het zien, kaartje is gekocht. Het meest kijk ik uit naar Aaron Boyd, en ook de Noor Torgeir Waldemar heb ik hoog zitten. Recent kwam van zijn label, Jansen Records, een live-registratie beschikbaar van een concert dat in 2022 plaatsvond At the Opera te Oslo. Of dit liveoptreden representatief is voor Waldemar’s komende optreden te Utrecht valt te betwijfelen aangezien een bonte verzameling aan Noorse artiesten hem bijstond tijdens de uitvoering van zijn muziek in het Operahuis. Er was random gekozen uit Waldemar’s oeuvre. Enerzijds grijpt men terug naar redelijk basale Folk georiënteerde uitvoeringen, maar gezien de veelzijdige muzikale, en vocale gastbijdragen, zou je dit optreden mogen omschrijven als monumentaal. Het was ongetwijfeld een doorslaande reden om dit album toch uit te brengen. Er werd tijd besteed om de muziek van Torgeir zo innemende mogelijk, doch overwegend semi-akoestisch - voor het voetlicht te brengen. Nummers die gaandeweg de sfeer omarmen, die Torgeir en zijn musici hebben beoogd. Tijdens Ramblin’ Roots treedt hij aan met band!

Een elektrisch spektakel, want daar kennen we hem ook van, blijft hier achterwege. Wellicht wordt dat bewaard voor het publiek tijdens Utrecht later dit jaar. Wel hoop ik dat hij dan een nieuw album heeft vervaardigd. At the Opera bevat veelal nummers van zijn eerste twee albums, die juist vanwege de opgebouwde livesfeer naar meer smaakt. Als opwarmertje hebben deze live opnames voor mij beslist gewerkt. Zijn zang voldoet; is rauw en niet vlekkeloos, maar dat was al bekend bij de liefhebbers van deze stoere Noor. Ik zou zeggen; tot 19 oktober bij Ramblin’ Roots! Ik heb er zin in!

Rein van den Berg

Releasedatum : 26 april 2024 Jansen Records

Website : https://www.jansenrecords.com/artists/torgeir-waldemar